Jämför din lön med andra | Tjänar du mer eller mindre?

I lönestatestiken vore det intressant att se hur många tjänar exakt 51 275:- per månad (brytpunkten för statlig inkomstsskatt)

1 gillning

Jag kör 51208kr för efter det blir pensionspengarna bara skatt. Men tycker frågan isig skulle vara intressant att se siffror på.

jag följer bara min redovinsingskonsults råd. Att det blev denna hade med pensionspengarna att göra men jag komemr inte ihåg excakt. kasnke skrev jag ner fel och det blivit några tior extra i månaden. Jag får nya instruktioner inför nyår pga uppräkningen.

Men om de vill samla in inkomstuppgifter bör ett val vara just brytpunketen, kasnke ange vad man fakturerar per år. För mig är det stabilt då jag har en kund där ajg jobbar som alla andra.

1 gillning

How Rich Am I? · Giving What We Can?

Löner sätts efter utbud och efterfrågan, vilket innebär att saker som få kan göra men många vill ha ger en högre lön än saker som många kan göra men få (relativt) vill ha. Dock med många undantag på grund av en ineffektiv marknad (t.ex. arbetsgivare med monopolställning).

Visst kan vi ändra detta och mer aktivt gå in och styra löner mot något mer rättvisst (vad nu rättvisst innebär), men som all form av priskontroll så kommer det skapa nya problem.

1 gillning

Jag tjänar uppenbarligen mycket bra, mer än 90% av befolkningen, men som ensamstående med fyra barn har jag nog lägre inkomst per person än familjen medelsvensson. Ska vi gå på restaurang eller åka på semester med familjen betalar jag ensam för fem personer och jag har ingen att dela boendekostnader och annat med.

För löneförhandling kan jämföraren såklart vara relevant, men kanske inte så mycket för ekonomisk situation eller huruvida folk borde ha råd att betala för tilläggstjänster. Det går absolut ingen nöd på mig. Jag sparar ganska mycket, men det är på grund av att jag har valt bort bil, har låg konsumtion etc. Inte på grund av att jag skulle ha större finansiella muskler än andra.

3 gillningar