Jämför din lön med andra | Tjänar du mer eller mindre?

Switzerland is a hell of a drug.
(Jag har levt som fattig i Schweiz. Det går rätt bra så länge man inte har barn och så länge någon annan betalar hyran. Så var det i mitt fall. Eller, ok, jag hade barn, men de fick stanna i ett annat land medan jag bodde i Schweiz.)

3 gillningar

Wow, det hade jag ingen aning. :scream: Många som har ena föräldern hemma?

Gifta kvinnor jobbar sällan heltid i Schweiz. Det är väldigt vanligt med deltidsarbetande kvinnor. Det är väl så även i Tyskland, men jag tror att det än mer så i Schweiz p.g.a. höga löner och dyra förskolor.

Det är jättemärkligt för en svensk. Jag har även bott i Mellanöstern och där var det självklart för gifta medelklasskvinnor att arbeta heltid, men i Schweiz är det ovanligt. Och så har man automatvapen i hallen (ok, bara i vissa kantoner).

1 gillning

Kan lägga till att det är likadant i Storbritanien. Åtminstone i London. Vårt närmsta dagis låg också på 25 000 kr per barn när de var små. Hade man två barn fick man 5 % rabatt. Så vi talar om nära 50k som skulle ut i bara dagisavgifter. Inte så underligt att det skapat en hemmafrumiljö. Därpå kanske man har 25k i hyra för en liten trea.

2 gillningar

Borde det inte vara möjligt att kunna tjäna feta pengar på det?

Vad är det för personaltäthet? Om man tex har en personaltäthet på 1 dagisfröken per 6 barn, så blir det 150 kkr/mån. Inser att det tillkommer skatter på löner, samt lokalkostnader osv, men ändå.

När jag bodde i Schweiz runt 2012 var lagstadgad minimilön runt 32000 SEK eller så. Antar att det är mycket högre nu. De enda som tjänade mindre än så var doktorander, vilka fick tjäna under minimilön. (Och jag tjänade en tredjedel av vad doktoranderna tjänade, fast jag min hyra betald, som sagt ovan.)

Men det är dyrt att anställa folk.

1 gillning

Ok, i så fall kanske företaget som äger dagiset kan göra stor vinst? Såvida privata dagis tillåts i Schweiz.

Kul grej! Kan denna utklassa lönestatistik från facket månntro?
Använda till nästa års lönerevision? :sunglasses:

OT: Ni som har bonusar, rörliga lönedelar eller andra skäl till att lönen varierar mkt, tar inte ni årslönen delat på 12 och säger att ni tjänar ca X i månaden :joy:?

Jobbigt om ni får frågan eller ska lägga in snittlön i undersökningen och skriva en uppsats om hur komplicerad lön ni har.

2 gillningar

Jag säger min grundlön utan rörliga/incitament. Der är den garanterade lönen och den som jag planerar mitt liv efter. Allt annat är just bonus och går in på sparkontot.

Lever man ett liv som kräver att man får bonus så lever man över sina tillgångar och bör tänka om.

2 gillningar

Bara nyfiken, men hur ser du på forskningen som säger att bonus inte fungerar som ett incitament eller styrningsmodell? Då tänker jag på yrken/roller där det monetära utfallet är svårt att mäta eller koppla till sin egen prestation, så inte t.ex. sälj.

För jag upplever att bonus och bonusmodeller är mer av en kultur, det förväntas att det ska finnas (mer pengar är alltid bättre än mindre pengar), men har egentligen ingen positiv effekt för företaget. Varför är bonusmodeller extremt vanliga inom finans men sällsynta inom andra branscher? Har de upptäckt något som andra branscher inte ser? För mig indikerar detta starkt att bonussystem är mer en kultur än något som faktiskt fungerar.

1 gillning

Nu vet jag inte exakt vilken forskning du refererar till, men det finns säker mängder av studier på ämnet.

Jag tror säkert att många, för att inte säga de flesta, organisationer är riktigt dåliga på att få bra och önskad effekt på incitamentsprogram. De flesta lyckas nog inte konvertera dem till något annat än just en julklappsliknande historia.

För egen del uppskattar jag att känna en viss stake i bolagets framgång, att vi har tydliga mål som kopplas till något i lönekuvertet om vi levererar bra. Jag har dessutom både lång- och kortsiktiga mål så det känns aldrig som någon kvartalshets eller att strategin får ge vika för snabba kompromisser. Men då jobbar jag relativt högt upp i min organisation, förstår alla mål och kan påverka dem en del även om det absolut inte jag som självmant skapar framgången.

Det är absolut en del av kulturen där jag jobbar, och kultur är viktigt.

2 gillningar

Precis…jag himlar ganska mycket med ögonen när jag hör svenska vänner klaga på vad dyrt det är att ha barn. I London är det inte ovanligt att ena föräldern stannar hemma, för det blir billigare än att ha barnen på dagis.

Aha, jag tjänar över medianen på forumet, kul! Då borde det vara fritt fram för mig att fortsätta undra “hur fn har folk råd”

3 gillningar

Såvitt jag vet så säger väl forskningen att inre faktorer kan höja motivationen, men yttre faktorer, t ex bonusar, bara eg kan sänka motivation om de saknas (eller kanske är undermåliga).

Den typen av yttre faktorer brukar inte heller rekommenderas av forskningen. :sweat_smile:

1 gillning

Jag jobbar som personlig assistent och jag älskar mitt jobb! Men hamnar såklart långt ner i lönestatistiken i det här forumet. Det är ju lite synd att forumet inte lyckats locka fler som mig, som jobbar i vården och egentligen kanske är i störst behov av att investera en del av sina pengar för att få en tryggare framtid!
Jag ifrågasätter mig själv ibland när det gäller mitt yrkesval just lönemässigt.
Men kommer alltid fram till att det är rätt val för mig för det ger mig mycket värde utöver pengar.
Eftersom jag med den här lönestatistiken antar att det inte är så många personliga assistenter eller undersköterskor här i forumet vill jag bara påminna om att vi är ändå väldigt många som har rörliga ersättningar i form av obekväm arbetstid och rullande scheman gör att det varierar!

7 gillningar

Jag är väktare & undersköterska. Har maxat möjligheterna till högre lön. Vi verkar blir fler och fler som hittar hit. Speciellt eftersom kunskapen på forumet ger en sådan bredd, att många kan relatera, oavsett titel.

9 gillningar

Kul att höra och hoppas fler hittar hit såklart! Menade bara att vi nog inte är så många om man tittar på lönestatistiken här :relieved:

2 gillningar

Jag tjänar efter skatt 3x så mycket som min bror. Vi båda jobbar heltid. Kroppsligt sliter han mer än jag men jag har i mitt yrke ett större formellt ansvar och jag har en längre utbildning med lite studielån.
Är det rättvist? Själv tycker jag inte det.
Att sedan en del kan göra bort sig på jobbet och hamna på en speciell kyrkogård med bibehållen lön i ett antal år är för mig mycket märkligt.

1 gillning

Vad är rättvisa i livet?

En del råkar vara på fel plats vid fel tillfälle, råkar ut för en olycka, blir smittade av någon sjukdom, råkar på fel personer, svarar på en jobbannons som inte visar sig vara så bra, etc. Eller bara föds med gener som ger det ena eller det andra.

Andra är på rätt plats vid rätt tillfälle, träffar rätt människor, möter rätt partner, snubblar över en guldfyndighet, köper en aktie som rusar, gör ett val vid ett tillfälle som råkar vara rätt, etc.

Tur, otur, karma, slumpen, någon högre makt? Livet är inte alltid rättvist men som en del människor påstår kan man kanske i viss mån påverka sin egen tur? Alla har ju trots allt någon form av val att göra i alla situationer.

3 gillningar

Vissa saker t.ex lönesättning styr vi människor över och då kanske vi på de saker som vi människor trots allt styr över kan sträva efter lite rättvisa.
Sen vad rättvisa är går ju att diskutera.