Roliga är att jag kollade på video och trodde först att det var olika toalettmärken du refererade till.
Ger mig själv gult kort och sätter mig på bänken.
Roliga är att jag kollade på video och trodde först att det var olika toalettmärken du refererade till.
Ger mig själv gult kort och sätter mig på bänken.
Bara att du svarar i denna tråd är ett tecken på att du snart också är nära…
Jag är trygg detta året åtminstone Får inte bli kund som utlandsboende
Många potentiella offer här. Börja jakten med privata meddelanden till alla Bolmis.
Jag kan agera ”målvakt” bara swisha summan du önskar att ”investera”.
Special deal, only for you my friend.
@janbolmeson vi har ett stackars får till, som väljer lysa, om han får investera i bolmcoin. @Allinornothing
Låter bra! Skicka QR koden till Pizza Tvätten! Du har inget KYC krav va? Frågar åt en kompis
Eyy, sluta jiddra o skicka cashen bruh.
Vi börjar med 100 ”meloner” i veckan. Avsändare Dracul
Det här med Lysa är ju lite svårt ur ett forskningsperspektiv.
Att köpa hela höstacken leder till högre riskjusterad avkastning, men frågan är hur mycket?
Lysa 0,37% i avgift, DNB Global 0,22% i avgift.
Så the gamble är helt enkelt att man tror att fler innehav i Lysa leder till 0,16% mer i utveckling innan avgiften dragits än de färre innehav en global indexfond ger.
Och om så är fallet så går man plus på att ha Lysa.
Frågan är då finns det några studier öht som kan på något vis representera skillnaden mellan 3000 innehav eller 8000 innehav?
Det skulle vara intressant.
Om man nu inte räknar de som har 30 mille på Lysa som får nästan 0.1% i rabatt på avgiften då Lysa ger rabatt till de rika men låter fattiga betala fullpris nej jag är inte bitter
Kom just på att det hela kompliceras ytterligare av Lysas home-bias vilket går emot riskjusterad avkastning på lång sikt.
Lysa är att köpa hela höstacken däremot är inte DNB. Sen kan man diskutera fördelningen i oändlighet utan framgång. Blir bara ens subjektiva tankar. Inte schysst jämförelse men förstår vad du vill förmedla.
Ja, fast här diskonterar du alla de andra fördelerna - t.ex. att man med LYSA lär vinna pilla-tråden.
Men ja, det är hugget som stucket om man över tid procent för procent kommer vinna mot DNB eller annan globalfond.
Jo förståss, tänkte ur en rent ekonomisk synpunkt utan möjliga mentala aspekter inräknade. Jag förstår väl att det finns andra aspekter.
Det håller jag med om, däremot så kan man ju försöka likna höstacken bättre med global + tillväxtmarknader + småbolag, dock inte till samma grad att man kan få lika många innehav som Lysa. Dock mer i linje med marknadsvikt vilket också är en aspekt av höstacksargumentet p.ga Lysas home-bias.
Home-Bias är ju något att diskutera i sig och har gjorts i oändlighet, men påpekade det då det helt enkelt komplicerade kalkylen ytterligare, personligen är jag försiktigt för home-bias kortsiktigt men ser inget fog för home-bias långsiktigt.
Syftet med posten är enbart att belysa det som behöver ske för att Lysa ska vara värt det rent ekonomiskt, dvs 0,16% mer i utveckling innan avgiften dras.
Vilket är väldigt lite skulle jag säga och känns som ett argument för Lysa! Det låter ju inte som att man tappar så väldans på att ha Lysa istället för egna fonder, och det kan t.om vara en vinst ifall de några tusen innehav fler trots sämre marknadsvikt leder till högre riskjusterad avkastning.
På det skulle det ju vara intressant att veta om det faktiskt verkar bli 0,16% skillnad eller mer att ha ett par tusen innehav mera när man redan har de största 3000 eller så, vilket är svårt att veta och jag antar att det inte gjorts så specifika studier.
Jag sitter alltjämt och surar i ett hörn (hos Avanza). Men jag fortsätter att rekrytera kunder till Lysa. Det går så fort att flytta mellan Lysa och Avanza ToR att det är som att byta fond. Det är imponerande.
Den dag då Lysa presenterar portföljbelåning á AP7 så kommer jag springandes med hela mitt småspararkapital.
Och! Det behöver gå snabbare att få ut pengarna från sparkontot. Det finns ingen anledning till att det ska ta längre tid hos Lysa än hos Avanza.
host felbalanserad höstack med home bias host
Äh man kan ha flera olika sparanden även fast jag är minimalistknarkare… det sticker lite i ögonen men fungerar.
Man kan, jag kan inte. Det blev kul att logga in och sammanställa, vips hade jag ett Excel med flera flikar som tog alldeles för lång tid att uppdatera.
Det kanske är excelryttandet som är problemet?