Det går inte utan att formellt ta semester.
Men att kunna ta sovmorgon, en promenad i skogen, hämta tidigt på fritids, äta lunch med frun på stan eller vad man nu vill, utan att fråga någon om lov…
Håller helt med att det är extremerna som slår i, och FIRE i sig är rätt extremt mot vanliga sammhället och är otroligt långt ifrån ett standard liv, det är därför det blir så svårt att diskutera.
Det är här just här extremerna går åt varsitt håll. Lösningen på mitt problem att jag vill kunna vara ledig långa veckor i sträck är INTE att behöva ha ett jobb ELLER att behöva starta ett företag.
Det är exakt det jag vill ifrån. Tvånget att jag måste arbeta, som att jag får bara vara ledig långa veckor OM jag har ett jobb som tillåter det, inte för att jag väljer att vara ledig flera dagar/veckor/månader i sträck utan konsekvenser.
Otroligt intressesant hur olika alla är och alltid kul med olika motpoler, man lär sig mycket
! Nu ska jag gå och sova. Tack för bra diskution.
Ja, jag fattar. Men så här ser jag det.
-
Alt A) jobba som fan på ett jobb jag för att tjäna pengar för att kunna vara borta i flera veckor någon gång i framtiden.
-
Alt B) skaffa en situation med ett jobb/företag där jag kan vara borta i flera veckor innan jag blir FIRE.
Jag personligen tycker ju B) är bättre än A.
Vem är artikeln egentligen bra för, om de som redan håller med honom är de enda som tar emot budskapet? För mig ser det ut som att det bara var tänkt som clickbait, inte att skapa reflektion.
Jag kände själv egentligen inget behov av att bemöta artikeln alls, förrän Jan mer eller mindre tvingade fram det 100 inlägg in. Jag betraktade tråden direkt som död, inget att lägga tid på mer än att svara på lite runt-frågor
Men generellt tänker jag (som vi diskuterat ovan) att det är bättre att ställa lite mer öppna frågor/påståenden än att bara bulldozea på som artikeln gör, om man vill få kvalité på svaren. (Jag vet att jag ofta misslyckas med det själv, men jag skriver inte som professionell skribent här.)
Haha… skyll inte på mig… inte som att ni inte klarade de första 100 inläggen utan min hjälp… ![]()
Jan: “Varför svaaaaarar ni inte på texten jag postade? Ni läser bara fel, så här står det EGENTLIGEN!” ![]()
Nu fattar du helt fel.
Jag menar ha Putins tal som grund för att hitta guldkorn skulle inte landa så väl med ukrainare. Och då leder det ju ingenstans om man tappar ena sidan direkt.
Tanken med Jans tråd var nog att försöka hitta gemensamma bra/dåliga punkter med FIRE.
Dock, om man börjar i en hyperbol, en ytterlighet fylld med avsky för ena sidan, så tappar man typiskt direkt den sidan och då leder inte diskussionen någonstans.
SÅ menade jag ![]()
Citat
Jag håller med till 100%
.
Spot on säger jag!
Tycker att vissa saker var relevanta. Om man uppnått FIRE eller är nära FIRE uppstår en del problem som man kanske inte tänkt på från början.
- Stora svängningar, hur hanterar du att börsen går ned och de pengar du har kvar att leva på för resten av livet sjunker kraftigt i värde? Även om man är riskavert och placerat pengarna tryggt så utsätts man nog i perioder för hög inflation eller annat som kan stressa.
Håller helt med, skulle aldrig gå FIRE utan stora marginaler i den kalkylen. Göra det med tajta marginaler så räcker ett år med 10% inflation och 10% börsnedgång för att man ska må riktigt dåligt.
Personligen iaf, alla är olika.
Financial Independence Work Effortless kommer va min modell då jag gillar att jobba med roliga saker som då blir effortless. FIWE låter inte lika coolt som FIRE dock men jag kan leva med det. Känns som det passar bra in på många jag känner och även läst här i gruppen att vi skulle må kasst av att sluta jobba i 40-50årsåldern när man börjar få mer tid igen efter barnracet och fortf har mycket att ge jobbmässigt.
Så här taget ur sitt kontext, inte så mycket. Men i sammanhanget att jag bashade FIRE-rörelsen fyllde det funktionen att jag menade att jag inte själv är felfri. Annars inget särskilt.
Jag är en av dem som lätt skulle ha råd med det och må bra av det, men det finns ett stort problem… det jag gillar att göra i kontexten arbetslivet, lånar sig inte till deltidsjobb. Inte på det sättet jag skulle vilja för att vara nöjd med det.
Jo, jag kunde starta en egen firma och hålla på syssla med den och indirekt s.a.s. åstadkomma deltid. Men jag är inte hugad att ha en egen firma och lägga ner tid på att administrera den. För så blir det, det är oundvikligt. Jag känner min personlighet alltför bra för att tro att jag skulle kunna låta bli att “pilla med firman” (dess ekonomi etc etc)
Om jag bara visste hur jag skulle skaffa mig den situationen…
Ja, utan att offra en massa bra väsentliga saker som mitt liv innehåller nu. Det där är nog lite lättare när man är yngre än jag är nu, tänker jag mig.
Säg gärna något mer om det här.
Genuint nyfiken.