Hah, det postades just annan källa till typ detta i annan tråd ![]()
Låginkomsttagare oroar sig för sina jobb medan höginkomsttagare oroar sig för räntenivåer och utvecklingen på aktiemarknaden.
Hah, det postades just annan källa till typ detta i annan tråd ![]()
Låginkomsttagare oroar sig för sina jobb medan höginkomsttagare oroar sig för räntenivåer och utvecklingen på aktiemarknaden.
När jag går i pension tänker jag lämna landet för ett primärboende någon annan stans. Om det blir krig kommer jag ta min familj och lämna så snart jag kan.
Ja, vi har ju alla rätt att tänka, tycka och agera som vi själva vill.
Själva är vi lite “prepper-light” och har livsmedel hemma för några dagar, ved, möjlighet att fiska, rena vatten, etc. för att ta hand om våra närmaste, släktingar, grannar och andra som kan behöva hjälp vid en svår situation.
Vet inte vart du tänkt dig ta vägen vid eller innan en kris och hinner iväg innan en global krissituation men är du i närheten här så är du välkommen hit så hjälper vi dig så gott vi kan!
Btw, hur tänker du att det har med FIRE att göra?
Extremt få av de med FI-kapital är RE, däremot gör alla det som de älskar.
Då tycker jag du lägger en värdering i vad RE är. För mig är det noll motsatsförhållande mellan RE och göra vad man älskar. Skillnaden mellan det och att ”arbeta” är bara att den monetära ersättningen är helt irrelevant i RE fallet. Den kan vara noll eller t.o.m. negativ och jag gör ändå det jag älskar för det är viktigt för mig.
Såklart, för andra är att fortsätta arbeta med det man älskar och då är kanske den monetära ersättningen inte irrelevant. Fine! Är man lycklig att göra det så ska man såklart göra det.
Intressant reflektion. Upplever att det kan vara lite onyanserat på båda kanterna. Men absolut.
Jag tror skillnaden mellan oss är att jag/vi tänkt på och levt med den planen i 15 år typ, försökt diskutera det med vänner och bekanta, även i forumet, men alldeles för ofta möts av negativitet. Trots att vi varit tydliga med att älskar man jobbet som det är så ska man såklart fortsätta med det. Bara att vi vill göra ett annat val. Det verkar dock svårt för folk att acceptera fullt ut.
Du kanske läst smårabiata FIRE influensers och då kan jag förstå om bilden är mer polariserad. Det kan säker finnas FIRE proponenter som är (nästan?) lika rabiata som Jar-Head på andra sidan.
End of the day, så tror jag inte att ha hyperboler som utgångspunkt är en bra grund för dialog. Åtminstone inte om den ska leda någonstans ![]()
Bara att vi vill göra ett annat val.
Det här är ju för mig det absolut viktigaste - oavsett vad nu valet än må vara. Det är en ännu viktigare kulle för mig än fondrobot-kullen…
Sedan hoppas jag att du vet att jag hejar på dig (och alla andra) som går efter vad ett rikt liv är för dem just nu.
Jag tror vi egentligen är helt överens, det är bara att vi har olika förhållningssätt till t.ex. hans text där det slår an olika saker hos oss. För mig är det ganska värderingsfritt, dvs. jag går inte igång på hans text eftersom coachen i mig läser mellan raderna och får mig att reflektera på mitt liv. Du kommer in med dina erfarenheter och så vidare.
Jo, men om man fått höra liknande dumheter i 15 år så är det kanske inte så konstigt att man blir rätt trött.
Ta ett annat ämne. Tänk om jag la ut en text från KPML(r) om hur hemska egna företagare är som bara suger ut folk och samhället i allmänhet. Att alla egna företagare borde tvingas lägga ner. Sen bad alla egna företagare här att leta efter guldkorn i skiten. Hade nog inte gått så bra ![]()
Eller ta ett av Putins tal och be ett gäng ukrainare hitta guldkornen för en framtida fred. Garanterat gått åt helvete.
Det du missar är att du inte har årtionde av bagage. Men andra har. Då blir hyperboler en riktigt kass utgångspunkt.
Sedan hoppas jag att du vet att jag hejar på dig (och alla andra) som går efter vad ett rikt liv är för dem just nu.
Jo det vet jag såklart ![]()
men ansatsen i denna tråden blev lite fel IMHO ![]()
eftersom coachen i mig läser mellan raderna
Man måste tänka på att alla kanske inte har samma färdigheter som en själv.
Jag tror vi egentligen är helt överens
Tror jag med ![]()
Detta var nog en av de sämsta trådarna som startas här, men det fanns säkert en tanke om något kul men det blev lite fel.
Kul att du hejar på FIREfolket men det spelar ingen roll, de är nog nöjda med sitt val utan hejarop.
Men vad vet jag
, jag är ju bara en ”lazy pice of shit” ![]()
.(Trots företag i 35år med 50-60h arbetsvecka)
I like dig ändå ![]()
Dvs. vad som har hänt att du skriver så.
Lätt bli påvärkad av alla krig som pågår runtomkring oss o världen ![]()
![]()
Jag vill omedelbart och ber dig snällt @janbolmeson att du ändrar den här tråden till heta ämnen då ingen får läsa här inne som är under 18 år och som har lite dålig självförtroende ![]()
![]()
,eller lite dåligt ekonomisk ställt. ![]()
Bättre om tråden raderas helt😉
Kompis du brukar vara lite mer diplomatisk? ![]()
. Ser ut som @janbolmeson och @angaudlinn har hetsat upp påvärkat negativt alla andra inblandade i den här tråden. ![]()
![]()
Nej tråden ska bli kvar men deras inlägg ska vi bara censurera ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Börjar på mellanstadieskolgården, slutar på mellanstadieskolgården.
Jag håller med om att den här tråden redan innan start hade gjort sitt. Den borde ha fått självdö där kanske, men den var för kul att gå in i med skördetröskan. Eftersom den verkar omöjlig att få på rätt köl och en del älskar att missförstå även humoristiska och ironiska svar så skippar jag tråden och pratar hellre FIRE i nå’n vettigare tråd.
![]()
En som ger sig!
Nu är det Jans tur att lämna den tråden och glömma allt!? ![]()
![]()
Dags @janbolmeson att göra uppföljning av FIRE podden med @angaudlinn ![]()
![]()
![]()
Eller ta ett av Putins tal och be ett gäng ukrainare hitta guldkornen för en framtida fred. Garanterat gått åt helvete.
Du tycker t.ex alltså att det skulle varit bättre att tysta ner och inte sprida Putins tal om att Ukraina styrs av Nazister?
I stället för att bemöta dumheterna och bemöta/berätta för omvärlden och de ryssar som fortfarande kan ta del av fri media att så inte är fallet? ![]()
Yttrandefrihet och spridning av information är för mig betydligt viktigare än att stoppa, censurera och tysta ner trams och dumheter. Men ja, fortfarande är min tolkning av fredom of speech att även kunna tycka annorluda i det här fallet oxå.
. Eller t.ex rätten att tycka samlande av klockor är dumt och korkat jämfört med att samla på syntar och vinylskivor… ![]()
#Lotsofsemojiesareinsertedhere
#Nujäklarhållihatten
#Yttrandefrihetärvärtattståuppför
#Etcetcmumbojumbo
Edit: Glömde att nämna att Volodymyr Zelenskyj faktiskt är jude och att hans påstådda nazistiska sympatier därför är mindre troliga men det kanske heller inte är värt att upplysa om för dem som inte visste det
![]()
#Moreemojiesinserted
Berätta för mig en enda anledning till FIRE om man vid varje given period gör 90-100% av det man älskar? Och när man slutar göra det, så byter man till nästa sak man älskar?
För att så fort man gör någonting man älskar för pengar, så finns det ett underliggande krav bakom det.
Att göra något man älskar utan inkomstkrav gör det hela så ohyggligt mycket roligare (iallafall för mig).
Jag fick en förfrågan idag om att göra en enkel reklamfilm till en stiftelse gratis, och jag skulle så gärna vilja göra det. Men jag pluggar 100% och jag jobbar 60% för att kunna plugga 100%, vilket gör att tiden för att göra saker gratis, inte riktigt orkas med och dessutom inte till den kvalitén jag kan ge och vill ge till de projektet.
FIRE skulle ha tagit bort den sitsen jag sitter i nu. För jag kan inte sluta jobba de extra jag gör, och jag kan inte gå ner i tid på plugget för då kommer jag behöva jobba mer för att täcka upp.
Du lär ju inte känna 100% Lycka varje dag till jobbet du gör, utan vissa dagar sover du sämre eller vissa dagar vill du göra något annat men du måste ändå göra lite jobb. FIRE hade gjort de möjligt att inte göra något jobb alls de dagarna. Kanske ta en promenad med barnen i skogen istället.
Ingen skulle bry sig om du var borta från rikatillsammans forumet några dagar /veckor eller om det inte kom ut avsnitt på youtube titt som tätt om du gjorde allt det här helt ideelt.
Men nu när folk betalar via patreon (blandannat jag) blir det ju ett annat krav bakom forumet och youtube, exempelvis.
Det jag suktar mest med FI/RE är kravlösheten och friheten, men alla är vi olika ![]()
Förstår din tanke och den är extremt vanlig och jag har den också, men jag har i många år tränat på att försöka bryta det sambandet. Dvs. att om jag får betalt för det eller inte bör / ska inte påverka min känsla kring det. För det är ju ingen naturlag på att de två hänger ihop tänker jag.
Du lär ju inte känna 100% Lycka varje dag till jobbet du gör, utan vissa dagar sover du sämre eller vissa dagar vill du göra något annat men du måste ändå göra lite jobb. FIRE hade gjort de möjligt att inte göra något jobb alls de dagarna.
Ja, beror ju lite på var man är på den ekonomiska resan och hur lång period man tänker. Men jag skulle säga att jag har rätt många kompisar som jobbar som har mycket frihet kring att styra sin tid. Skulle gissa att t.ex. @Anonym är en av dem som att om han inte vill jobba en dag, så tror jag att han kan ta ledigt utan att fråga…
Skulle gissa att t.ex. @Anonym är en av dem som att om han inte vill jobba en dag, så tror jag att han kan ta ledigt utan att fråga…
Korrekt. Fast man kan ge sig f-n på att just den gången jag verkligen gör det så börjar allt brinna på jobbet samtidigt… så nånstans får jag ju vara beredd att ta tag i problemet.
Samtidigt har jag både fiskat, åkt skidor, tränat, handlat mat, snickrat och målat på huset och lite annat smått och gott, på tid som tekniskt nog är ”kontorstid”. ![]()
Skulle gissa att t.ex. @Anonym är en av dem som att om han inte vill jobba en dag, så tror jag att han kan ta ledigt utan att fråga…
Fast man kan ge sig f-n på att just den gången jag verkligen gör det så börjar allt brinna på jobbet samtidigt
Så hur mycket frihet är det bakom den lediga dagen om man måste vara beredd på att hoppa in, eller hur enkelt har man släppt jobbet den lediga dagen? Om denkmal vill vara ledig flera veckor i sträck helt fritt från jobb och ansvar i huvudet, hur går det? ![]()
Så hur mycket frihet är det bakom den lediga dagen om man måste vara beredd på att hoppa in, eller hur enkelt har man släppt jobbet den lediga dagen? Om denkmal vill vara ledig flera veckor i sträck helt fritt från jobb och ansvar i huvudet, hur går det?
Men jag tror att det är den här dragningen åt extremer som gör konversationen svår. Det är inte svart eller vitt. Jag skulle kunna vara ledig i flera veckor och inte göra något, men någonstans slår det ju över. Jag har ju inte skrivit 100 inlägg idag (lördag) för att jag måste. Jag har gjort det för att jag gillar hänga med er…
Jag tror att värdet också många gånger kommer i möjligheten att få bestämma själv - om man skulle vilja ha n möjlighet att vara ledig i flera veckor i sträck, då får man ju t.ex. ha ett jobb där det är möjligt (t.ex. jobba på oljeplattform eller något) eller skapa ett företag där det är möjligt etc.
Problemet med texten i stort är att den bara skapar diskussion, men den skapar inte reflektion. Saker är så uppenbart fel att det inte triggar igång folks djupare tankar, de bara fastnar i att rätta felet, och sedan kommer det inte ut något vettigt ur det. Vi har fått skriva om hans text till andra saker för att skapa värde.
Men kan inte behovet av att “rätta felet” komma från att du tydligt identifierar dig med FIRE? Det som slog mig när jag läste tråden var att om artikeln hade varit riktad på samma sätt mot Ekorrehjuls-personer hade jag inte tagit åt mig personligen, även om jag är fullt medveten om att jag lever mitt liv på det sättet. Lägger helt enkelt ingen värdering i det.
Just nu tycker jag om det jag gör om dagarna. Jag trivs med mina kollegor och den sociala kontext jag befinner mig. Har försökt underhålla tanken på FIRE men kommer inte på någon faktor som på riktigt kittlar mig. Och det är väl det allt handlar om? Att du ska hoppa upp ur sängen om dagarna (nåja de flesta iaf)? Om det som kittlar en innebär FIRE eller inte spelar ingen som helst roll tänker jag.
Samtidigt är jag av insikten att livet med tiden kommer att förändras och jag förhoppningsvis med det. Om 10-20 år är det kanske deltid eller FIRE som är lösningen för mig. Men återigen, jag lägger ingen värdering i det, jag identifierar mig som ingetdera och har inget behov av att sätta en etikett på alltihop. Mår jag bra så gör jag.
Det jag vill säga är att en del av trådsvaren fick mig att fundera över vad detta är symtom på? Är det att folk raljerar över FIRE så att man tillslut får nog? Eller är det något annat? För jag tänker att det måste vara så att man kan välja andra vägval än FIRE, som är precis lika rätt