Jättesvårt att moderera - hur ska vi göra tillsammans?

Jag är också hyfsat ny här, och upplever forumet som extremt välartat.

Det är nog bra att inte bli alltför hypotetisk här när det verkar saknas information.
Vi vet inte hur stort problemet egentligen är, bara vad ett fåtal röster (min egen inkluderad) tycker och upplever. Risken är stor att 10 personer i en tråd inte representerar något annat än 10 personer. Det här kan vara ett problem eller så blir en fjäder en höna här.

Jag tror snarare att RT har en övervikt av män eftersom fler män har ett intresse för privatekobomi och investeringar. Det i sig är vad det är och inget modereringspolicy eller samtalaklimat här kommer att ändra. Det tror jag är en föklaring som ligger närmare sanningen än att kvinnor inte skulle känna sig välkomna.

Vad menar du med härskarspråk, exakt?

2 gillningar

Det här låter som en beskrivning av “diplomati”: Konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att vederbörande ser fram emot resan.

4 gillningar

Typ såhär:

9 gillningar

Jag håller med om att tonen i det som skrivs då och då kan vara ganska otrevlig i vissa trådar. Personligen har jag ibland blivit bemött och talad (skriven) till på sätt som jag inte tycker särskilt mycket om och har vid något tillfälle övervägt att påtala detta för vederbörande, men eftersom det inte överskridit gränsen för när det inte alls är ok så har jag låtit bli. Kan stå ut med en del och har samtidigt uppskattat värdefull information som kommit i inläggen. Däremot blir diskussioner och samtal rätt ointressanta (tycker jag) när de mer går ut på att överträffa och argumentera ned varandra än att på riktigt utbyta tankar och göra sig öppen för att ta till sig andras tankar och synsätt.

Jag är inte särskilt konflikträdd och sätter mina gränser om det behövs. Dock finns det ju ganska många som är just konflikträdda och därför inte säger ifrån även om det skulle behövas. Kanske kan vi alla hjälpa till att påtala (direkt i tråden) om tonen spårar ur i någon tråd eller mot någon specifik person? För jag tror att det kan bli som Jan befarar, att några kan välja att lämna forumet särskilt om man är ny här och känner sig halvtaskigt bemött från början.

Det kan omöjligt ligga an på Jan att styra upp allas beteende här. Men det kanske borde finnas en rapportfunktion på något vis, och om någons inlägg frekvent blir rapporterade behöver kanske någon försöka prata med personen ifråga?

6 gillningar

Har inte Jan nämnt i början/slutet av avsnitt att forumet växer så det knakar, vill minnas någonting om att det var över 100(!) inlägg på en dag (är väl mångdubbelt nu) :joy: Men kanske bara var säljsnack från Jan :wink:

Så att forumets tillväxt skulle hämmas av ”hård ton”… nja, köper inte riktigt det. Tror snarare tvärtom, att det lockar folk att man kan prata om både högt och lågt ganska fritt. Därför tror jag också det vore ett misstag att begrava ex. Bitcoin-tråden så att inte oreggade kan se den.

1 gillning

Innan vi vet ordet av får Jan flytta även denna tråden till avdelningen för kontroversiella trådar… :stuck_out_tongue:

Riskerna - enligt den erfarenhet jag har från andra forum, såväl som användare som moderator - är att personer som på eget bevåg åtar sig att utdela tillsägelser till andra själva ofta blir föremål för diverse “attacker” av olika slag. Missförstå mig inte, tanken som sådan är god, men jag tror att en välbehövlig dos neutralitet naturligt åtföljer rollen som moderator. De flesta, dock inte alla, verkar helt enkelt ta åt sig bättre av en tillsägelse från en “forumpolis” än från en annan random användare.

3 gillningar

Jag tänkte främst på fördelningen av besökare, vilka som kommer hit. Forumet kan smalna av, alltså bli mer homogent, och växa samtidigt. Det riskerar då att bli en slags “ekokammare”.

2 gillningar

Ja, du har säkert rätt… Jag har inte så mycket erfarenhet av andra forum så jag har nog en begränsad förförståelse. Men ja, jag kan tänka mig att det säkert är som du säger. I alla fall om den som mottar synpunkten har svårt att ta emot den på ett konstruktivt sätt. Vissa, inklusive jag själv, blir ju snarare tacksamma om någon berättar att man uttryckt sig på ett sätt som kanske inte är så lyckat.

2 gillningar

Jag tror på att renodla forumet till ekonomiska och därtill hörande ämnen. Det blir enklare att moderera, det håller dessutom renodlade tjafsare borta. Om RT gör så så kommer den höga nivån på medlemmarna som ju är här för att hjälpa och få hjälp i ekonomiska spörsmål att ge RT ett unikt renommé som ett synnerligen välskött och högaktat forum.
De som vill diskutera annat har tusen och åter tusen andra ställen att lufta sig på.

Anonymiteten är väldigt viktig för mig. Jag har ingen lust att blotta min ekonomiska situation för allmänheten. Jante är stark i Sverige.

6 gillningar

Nu vet jag inte nödvändigtvis om “hård ton” = “prata om både högt och lågt ganska fritt”, uppfattar det snarare som att den hådra tonen oftast medför att fokus flyttas från (den möjligtvis kontroversiella) diskussionen till personerna. Tycker det är viktigt att skilja på ämne/åsikt och hur man framför åsikten i ämnet.

Uppenbarligen är detta ett problem av någon grad eftersom att flera på forumet uttryckt det? Vi kan ju inte avfärda alla med kritik som snöflingor precis vi inte ska avfärda alla med hård ton som internettroll.

Håller med om att låsa trådar för oregistrerade är trist.

3 gillningar

Hur skulle det se ut rent praktiskt? Är inte i princip alla trådar här om ekonomi? I alla fall några av de hetaste diskussionerna med ganska otrevliga inslag handlar ju om ekonomi Det är väl därför vi alla är här och det är något som vi har vitt spridda och starka åsikter om. T.ex. Ekonomiska fördelar med att gifta sig, bitcoin, jämställd privatekonomi, “oetiska” investeringar, bostadsmarknaden, osv. Ekonomi är ju tajt kopplat till ideologi och politik, så förstår inte hur det skulle lösa problemet i någon större utsträckning.

6 gillningar

Jag har flera gånger försökt ta mig igenom Bitcoin-tråden, för jag är verkligen intresserad av ämnet, men det är ju omöjligt pga hur mycket av argumentationen är framförd. Den ligger fortfarande i stort oläst för mig, och jag skulle inte känna att det är värt smärtan att posta i den med tanke på tråd-deltagarnas bemötande.

Men då ligger ju problematiken helt och hållet hos dig. Kanske är en bra träningstråd för dig då? Hårdare hud + Bitcoin-kunskap på köpet, win-win.

1 gillning

Jag anser att de återkommande inspelen om ”man får inte diskutera vissa ämnen” är en red herring, som riskerar att bli en rökridå som förhindrar diskussion och lösning av det riktiga problemet.

Det vi behöver fokusera på handlar om att diskutera saker på ett sakligt, rationellt och artigt sätt, speciellt när det handlar om kontroversiella ämnen. Det handlar inte om att vissa ämnen skulle vara förbjudna.

Som någon sade ovan går detta ofta att moderera post för post.

1 gillning

Du säger detta som att det är etablerad fakta utan att det är det. Det är enligt mig ytterligare ett exempel på att targeta person, inte sak, och helt fel nivå att diskutera på om man vill vara konstruktiv.

7 gillningar

Men du skriver ju själv att du försökt men inte klarar av att ta dig igenom den. Otaliga andra har både tagit sig igenom och deltagit i den, alltså kräver det ingen omänsklig förmåga att göra detta.

Det är ungefär som att konstatera att högskoleprovet är för svårt och sedan vänta på att det blir lättare. Det kommer aldrig ske! Lika lite som Jan eller någon annan kommer sanera Bitcoin-tråden för att den ska passa din lässmak. Så om du vill läsa den är det bara att sätt igång.

:roll_eyes:

2 gillningar

Ovanstående går ungefär att summera så här:

Person A: ”Tråden håller dålig ton på den nivån att den inte går att läsa”

Person B: ”Du är kass/dum”

För att tex agera nätdomare i ovan fem-sex inlägg.

@Guldfeber - ja, det är klart att om någon inte reagerar på det som skrivs så är det den personens problem. Man kan välja sin reaktion.

@axr har ju helt rätt att i att det som du @guldfeber skriver uppfattas som onödigt hårt. För att översätta till coachning - @axr har inte bett om eller gett tillåtelse att få den feedbacken som det kan uppfattas att @guldfeber ger.

Mitt problem blir ju att värdet i forumet blir högst begränsat om man inte pallar läsa trådar på grund av hur de är skrivna.

Plötsligt på grund av dessa fyra inlägg har plötsligt värdet i tråden försvunnit och tråden har tagit en annan riktning.

Det problematiska för mig är att jag tycker att både @axr och @guldfeber har en poäng. För intentionen som @guldfeber har är inte fel, den är bara inte inlindad för att landa och @axr har inte bett om den och ska inte behöva få unsolicited advice.

Dessutom saknas ju all form av kroppsspråk som visar att det är en annan intention än att säga att den andre är dum.

5 gillningar

Väldigt mycket visdom och Zen i detta :slight_smile:

3 gillningar

Min tanke där är att forumets värde ökar för flera om vi håller en god ton som flera är intresserade av. Det finns en cost/benefit där som vi diskuterade i andra tråden.

Jag förstår att det är trist som moderator att behöva gå in och detaljstyra så att det händer. Jag är också förvånad att det är så svårt att hålla god ton utan att en moderator ska behöva spendera tid på en.

3 gillningar