PeterA:
Ser du, du tar inte till dig ett ord av vad jag har skrivit. Jag signalerar enligt dig inte “intresse” för yrket trots att att jag var en av de få på min utbildning som faktiskt skerv egna projekt och inte bara skolprojekt. Däremot går det jättebra att anställa en 30åring med 10 års karriär som bagare bakom sig, som hellre åker på semester än skriver kod.
PeterA:
Nu börjar jag faktiskt känna riktig genuin vrede, samma som jag kände i den tidigare tråden. Jag får en kilometerlång lista med saker jag ska uppfylla för att visa “intresse för branschen”, krav som ingen av de klasskamrater jag pluggade med är ens i närheten av att uppfylla men där det gick ändå bra för dem att att få jobb.
Jag tror du ska spana in den här tråden för att förstå mekanismerna bakom. Att faktiskt landa ett jobb eller en högre lön har dessvärre inte alltid med ren prestation inom yrket att göra. Det är den krassa verkligheten.
Det här är en sak jag har gått och funderat på länge. Jag har dock inte knäckt hur man säger det här till någon utan att - något överdrivet - bli slagen på käften som svar.
Det finns nog oändligt med exempel på människor som inte riktigt begripit det här.
En del är av olika anledningar fostrade in i politiska ideologier där fri marknadsekonomi eller kapitalism är värre än Satan. Andra kanske kommer från en uppväxt där pengar eller mekanismerna bakom inte diskuterats alls. Jobbar man då dessut…