Jag säger inte att du inte är anställningsbar utan dessa, men de grejer jag listade skulle få dig att sticka ut.
Fattar du inte att jag försöker hjälpa dig?
Jag säger inte att du inte är anställningsbar utan dessa, men de grejer jag listade skulle få dig att sticka ut.
Fattar du inte att jag försöker hjälpa dig?
Det handlar inte om vad du gör/har gjort. Det handlar om vem du är.
Ja, jag ber om ursäkt att jag är ledsen och förbannad över att ha fått reda på att jag är värdelös i snart 10 år. Det börjar tära riktigt riktigt riktigt mycket på psyket. Precis som jag skrev i första inlägget så börjar jag seriöst känna att det är meningslöst att fortsätta leva om det ska vara såhär.
Du behöver ingen jobbcoach. Du behöver en psykolog.
Och det skriver jag med all välmening och uppriktighet.
Du behöver söka professionell hjälp. Har du någon nära du kan kontakta som kan hjälpa dig att få hjälp av psykiatrin?
Skicka ditt cv och ett personligt brev till alla i tråden som sträckt ut handen. Börja där och se vad som händer. lägg ingen energi, på att argumentera med någon här. Det kommer äta upp dig innefrån.
Ingen av de saker jag listade är föråldrad på 6 månader. Alla av de saker jag listade har funnits i flera år, och kommer vara väldigt relevanta framöver också. Som du såg, så uteslöt jag AI/ML-hypegrejer. De är förvisso intressanta, men inte grundläggande.
Välj några av de saker som intresserar dig. Tjusningen med yrket är att det är stort som attan, och kan välja lite av det som intresserar dig! Du behöver inte kunna allt på en gång.
Jag skickade cv till en person igår. Jag väntar fortfarande på svar.
När jag började min utbildning var Angular på väg ut och React var på väg in. Så vi fick lära oss React. Nu är React på väg ut och istället är det Next och VUE som är på väg in. Det är därför jag är rejält skeptisk till att lära mig någonting som är jättehäftigt just nu.
Kompis, sköt dig själv och skit i andra.
Det rör inte din anställningsbarhet öht att andra blivit anställda. Oavsett anledning.
Du har gått en utbildning, najs.
Du har kunskaper, najs
Vill du bli anställd snabbt? Nätverka och var glad.
Syns man inte, finns man inte
Gör man inte, tynar kunskap och glöd bort.
kbk jag tror på dig. Du verkar bara vara arg (förståeligt men inte produktivt) och ha snöat in på att det är orättvist (förståeligt, men inte lönt att ens tänka så)
Aja, säg till om du vill ha CV/PB-tips. Jag är en gud på det, tror jag iaf.
Ok, jag tackar för råden. Det verkar som att vägen framåt är kontakter.
Jag tror du ska spana in den här tråden för att förstå mekanismerna bakom. Att faktiskt landa ett jobb eller en högre lön har dessvärre inte alltid med ren prestation inom yrket att göra. Det är den krassa verkligheten.
Så för att sammanfatta det hela med rätt mycket cynism. Det enda som egentligen är viktigt är att vara bra på att sälja.
Ja, icke-ironiskt. Det lägger även grunden till varför arbetstillfällen hos (privata) företag finns från första början.
Att ett jobb finns att söka beror på att någon marknadsavdelning varit bra på att sälja en produkt/tjänst. Helst att de “sålt skinnet innan björnen är skjuten”. Det är lika viktigt att kunna sälja in sig själv som arbetstagare.
Rätt slutsats!
Frontend-ramverk i all ära. Angular, React och Vue används alla idag. De är alla fortfarande populära. Jag känner folk som använder alla 3. Förvisso är react mer populärt. Men kan man javascript och förstår mvvu-ramverk, så är det inte så svårt att lära sig ett nytt.
Nya saker kommer och går i den här branschen.
Vill du inte ta till dig av de tips som jag ger dig, som faktiskt skulle hjälpa dig, så vet jag inte riktigt vad mer jag kan göra för att hjälpa dig.
Och det gäller oavsett vilken bransch du vill arbeta i.
Kul med en insikt från din sida, och du behöver inte vara cynisk.
Tror du att det är du som dikterar villkoren för att någon ska anställa dig?
Det är inte gruppen som går på anställningsintervjun. Det kan vara så att du är en bra lagspelare, men är du för trevlig mot dina kollegor så är det de som säljer dina goda idéer vidare och inte du.
Efter att ha tänkt efter ett tag så återkommer jag till min standardfråga.
Varför är det kilometerlånga kravlistor med extrakompetenser som avkrävs mig?
Varför avkrävdes inte en enda av mina klasskamrater allt det här?