Jobb inom IT, redux

Jag var på jakt efter praktikplats under 2022. Jag kan inte säga att jag märkte något större engagemang från företagen då heller. Ett av de större konsultföretagen var på arbetsmarknadsdag på min utbildning under 2022 och tyckte att det var en bra idé att någon konsultchef fick stå och låta munnen gå hela dagen om hur värdelösa nyutexaminerade är. Det hade faktiskt varit bättre reklam för företaget att låta den konsultchefen stanna hemma.

Nej, då har du läst fel. Det kan signalera. Jag vet flera som varit i din situation som fått jobb. Lägg ned att vara fientlig mot folk som försöker hjälpa istället.

4 gillningar

Nu börjar jag faktiskt känna riktig genuin vrede, samma som jag kände i den tidigare tråden. Jag får en kilometerlång lista med saker jag ska uppfylla för att visa “intresse för branschen”, krav som ingen av de klasskamrater jag pluggade med är ens i närheten av att uppfylla men där det gick ändå bra för dem att att få jobb. Och det var inte direkt som att de var purunga heller. Det är precis det här som gör att jag känner som jag beskrev tidigare att vad du egentligen säger är att min utbildning är värdelös, och inte bara är min utbildning värdelös jag är också värdelös och måste ha massor av extrakompetenser för att kvalificera mig för att få ett jobb.

5 gillningar

Din s.k. hjälp är precis av samma natur som cv-experten som hade “skaffa fler kontakter på linkedin” som enda konkreta råd.

1 gillning

Det var en lista med saker som du skulle få dig att stå ut i en grupp. Den var där för att hjälpa dig.

Jag hade inget som helst vrede när jag skrev det, mer än sympati för att du inte hade fått ett jobb, och ville hjälpa dig. Att du antar något annat visar mer om dig än om mig.

7 gillningar

Jag tror jag har svarat med allt jag kan.

Jag tycker alla i tråden försökt hjälpa dig med det de kan och gettderas bild av situationen.

Jag förstår att efter år av sökande så blir man extremt negativ, och det är inte obefogat att söka proffessionell hjälp. Om sättet du skriver här på något sätt genomsyrar hur du pratar eller skriver med arbetsgivare, så skulle jag säga att det är kört direkt. Jag säger inte att du är det, utan, jag förstår att detta inlägg också är en plats att lätta på trycket.

Vi har berättat vår bild av branchen, folk har sträckt ut handen för att läsa ditt CV, personliga brev osv. Din känslan är säkert att du redan gjort allt detta.

De andra som du gick utbildning med, kan inte de rekommendera dig? Om du nu hjälpte dem igenom plugget så borde de utan problem rekommendera dig.

I ett sista försök att hjälpa dig, så kan jag också försöka läsa ditt cv och personligt brev om du skickar pm. Annars önskar jag dig lycka till. Alla råd som getts i tråden är bra råd, och den hårda sanningen om branchen har också kommit fram.

4 gillningar

Ok, förklara för mig då varför det inte är tillräckligt med den utbildningen jag redan har. Den räckte för att den 28åriga industriarbetaren som mest spelade CS på fritiden skulle få jobb. Det räckte för att den 37åriga anläggningsarbetaren med belastningsregister skulle få jobb. Det räckte för att den 30åriga skönhetssalongsarbetaren skulle få jobb.
Det är vad som gör mig arg och uppgiven. Ingenting jag gör är någonsin bra nog, det är hela tiden någonting mer som jag ska uppfylla.

Jag kan berätta en riktigt svinig historia som gör att jag känner att jag inte vill ha med mina klasskamrater att göra längre.
En av dem lovar massor om att han ska hjälpa mig efter utbildningen, bara han får titta på min kod och får förklarat för sig hur man ska göra. När jag kontaktar honom efter utbildningen och ber om hjälp då svarar han med att ghosta. Det gick däremot bra för honom att hjälpa in två andra personer från utbildningen på företaget som gjort klart för mig 5 gånger att “just nu söker vi bara seniorer”.

Samma med de andra som fått massor av hjälp av mig under utbildningen “Nej, alltså tyvärr just nu så söker vi bara seniorer men jag kan höra av mig om det ändras”.
Det är märkligt det där med hur det gick bra att ta hjälp av mig under utbildningen men när jag ber om en tjänst tillbaka då är man borta.

Nu är du tillbaka på katastroftankar och det stärker verkligen bilden av att du behöver hjälp från psykolog.

8 gillningar

Jag tog emot den utsträckta handen. Jag skickade ut cv till en person igår. Jag har ännu inte fått något svar.

Och som jag berättade i ett annat svar. Jag har blivit huggen i ryggen så många gånger av mina klasskamrater att jag har gett upp på att få hjälp av dem. Det gick bra att få hjälp med att skriva kod och klara kurser, men när jag behöver hjälp nu då är det ghostande eller “tyvärr söker vi bara seniorer just nu men jag kan höra av mig om det ändras” som gäller. Är det någonting jag har lärt mig av utbildningen så är det, hjälp aldrig någon du blir bara utnyttjad.

Antingen är personen inte en helt ärlig person som utnyttjar folk. Eller så har du något i ett beteende som skrämmer andra.

Det enda vi i forumet kan hjälpa till med är dig och vad du kan. Vi är väldigt ointresserade av hur de är som personer, men det kan mycket väl vara så att de utnyttjat dig under studierna. Många gör det för att komma igenom plugget. Jag och mina äldre vänner drog igenom många andra i klassen som inte klarat det utan vår hjälp.

Då är det enda alternativet kvar att titta inåt. Och det gör ont och svider. Det är svårt att hitta vad som klämmer. Det kan vara en liten grej som behöver ändras. Kanske ett mindsätt, hur du pratar.

3 gillningar

Har du prövat att bara låta bli att svara i den här tråden? Det är också ett alternativ.

Ja, tog bort mitt svar då du uppenbarligen frodas av att klaga och argumentera. Fel forum för det i min åsikt, men du lever ditt eget liv.

Du har fått precis all information du behöver för att ta dig vidare hundratals gånger både på sweddit och här (gissningsvis på flashback också, men läser inte där), men väljer att inte lyssna. Nåja, lycka till i framtiden.

1 gillning

Sådär, då var denna tråden på samma nivå som förra för ett år sedan.
OP, har du lärt dig någonting på det året?
Du verkar dömd att upprepa samma misstag om igen, och det slutgiltliga rådet du får i dina trådar har du konsekvent ignorerat.

1 gillning

Snälla förstå min situation här.
Jag får reda på att jag kan alldeles för lite för att vara anställningsbar och får en kilometerlång lista med teknologier jag ska kunna för att vara anställningsbar.

Samtidigt ser jag hur personerna som gled igenom utbildningen genom att kopiera kod av mig och precis glida igenom godkänt får jobb på samma ställen som säger till mig att jag kan för lite och att de bara är intresserade av seniorer. Det här gör otroligt ont och jag känner mig utnyttjad samt bedragen. Jag tycker att jag har ansträngt mig till max. Jag fick bra betyg, jag var en bra lagspelare som hjälpte mina klasskamrater. Jag ställde upp för gruppen istället för att bara sköta mitt, men jag får ändå reda på att jag är oanställngsbar.

1 gillning

Du lyssnar ju inte… bara rapar samma saker hela tiden

2 gillningar

Jag skulle säga exakt samma sak tillbaka.
Och jag lovar dig med 100% sannolikhet att om jag gjorde som Anderssen föreslog och skaffade vartenda Azurecertifikat som Microsoft någonsin utfärdat så skulle jag få svaret tillbaka att det var ju helt fel. Det är ju GCP som gäller.

Sträckte ut handen igår att läsa ditt CV. Hade du skickat CV:t hade jag garanterat hjälpt dig.

Har hjälpt många i liknande situationer, där fler har kommit i efterhand och tackat för coaching när de kommit vidare i karriären.

Jag tror du behöver särskilja de som försöker hjälpa dig här, och dina forna klasskamrater.

Att jag ska svara för hur du upplever dina andra kontakter är urbota fel. Vad har jag med dem att göra? Jag ville ju bara hjälpa dig, här och nu.

3 gillningar

Igen, du lyssnar inte. Vilket råd har du fått flera gånger som du konsekvent inte bemöter?

3 gillningar

Microsoft är klart dominerande på den svenska marknaden. Jag kan göra ett längre inlägg om varför, och visa på siffror. Absolut, vissa kör GCP, men Azure är det som har störst sannolikhet att ge effekt på ditt CV i dagsläget.

1 gillning

Det är inte vad det handlar om, det var ett hypotetiskt exempel på hur ingenting jag gör eller har gjort är tillräckligt bra.