Jobb inom IT, redux

Ja, jag brukar också tweaka det för varje tjänst. Särskilt när mitt CV var kort.

Om du (som jag) är värdelös på personliga brev, använd ChatGPT eller dylikt som hjälp

1 gillning

Det finns ingen brist på folk som inte kan prestera och inte kan arbetsuppgifterna, dvs juniorer. Det finns brist på duktiga och erfarna arbetare. Sen är det klart att företag vill att det ska vara hård konkurrens på marknaden, men det är inget lurendrejeri, utan bara ett missförstånd vad som efterfrågas.

2 gillningar

Det är inga missförstånd företagen gör någonting för att skingra iallafall. Jag läste igenom de ansökningar som min utbildning lämnat in till Myndigheten för Yrkeshögskolan, det var massor av företag som skrev på om hur bra utbildningen var, hur viktig den var och hur gärna de vill anställa. När det är dags att anställa däremot så är det plötsligt inte alls så längre.

Det finns ingen brist på erfarna personer inom IT heller. Titta bara på timpriserna för IT-konsulter, som i princip legat stilla i cirka 20 år. Så skulle det inte se ut om det faktiskt fanns en brist.

Situationen är än jävligare för juniorer, men det är verkligen inte någon större brist på seniorer heller.

Jag har jobbat på ett företag som tog mycket personal direkt från YH och för dem var det ofta lyckat. Men även det företaget var hårda i rekryteringsprocessen. Utbildningen är bara första steget.

Just nu är det ingen brist, då det är lågkonjunktur. Fram tills slutet av corona anställdes till och med inkompetenta omskolade personer från 3-månaders bootcamp osv, för att det var svårt att hitta riktigt folk (har själv behövt försöka lära upp dessa :roll_eyes:). Seniorer blev kontaktade i princip varje vecka av rekryterare osv.

3 gillningar

För konsulterna har det inte varit något strålande år vad jag vet heller. Trögare att få uppdrag även med 5-10 års erfarenhet.

En som jag jobbade med svor över att ersättningen aldrig varit så låg för ett uppdrag.

Så för några av mina konsultvänner så tar det månader att landa ett nytt gig. Med 5-10 års erfarenhet. Det är min uppfattning av verkligheten.

1 gillning

Alla säger så, jag sökte jobb med en tidigare utbildning innan Coronan och fick precis samma svar som jag får idag. “Just nu söker vi bara seniorer men vi hör av oss om det ändrar sig”. Såhär i efterhand hade det kanske varit smartare av mig att köra på min plan b. Bli gymnasielärare i matte och något annat ämne. Det verkar så mycket smartare nu i efterhand.

Jag tror @Saihtam var inne på rätt spår.

Rika tillsammans verkar uppenbarligen vara fullt med “jobbcoacher”, så jag tror inte du kan få den hjälp du behöver här. Att förbättra ditt CV, göra hobbyprojekt, starta eget, skaffa kontakter eller bara “försöka hårdare” är visserligen alla saker som kan vara bra och de som kommer med de råden menar såklart väl. Fast jag tror du hört de grejerna tusen gånger förut.

Jag tror inte medlemmarna här kommer kunna hjälpa dig, jag tror du behöver professionell hjälp. Och den bör nog komma från psykolog snarare än jobbcoach.

14 gillningar

Arbetsmarknaden för utvecklare i Sverige är dålig just nu. Försök att inte ta det personligt om jobbsökandet går dåligt. Jag jobbar på ett medelstort företag i södra Sverige med hundratals utvecklare och det är bara seniora som ska anställas närmaste tiden, och inte särskilt många. Vi gör oss även av med konsulter, även om vi inte har så många sådana iof.

Lustigt nog är det trots konjunkturen inte särskilt lätt att anställa dessa seniora företaget vill ha eftersom vi inte erbjuder fantastiska villkor (snarare medelmåttiga). Och folk är försiktiga att lämna jobbet man förmodligen redan har i dessa osäkra tider.

1 gillning

Även för några år sedan när IT-arbetsmarknaden var bättre så gick timpriserna inte upp nämnvärt, utan stod och stampade. Så även då var det ingen större brist i praktiken.

Problemet är också att IT-företagen ständigt hävdar brist på personal, oavsett konjunktur. De har noll trovärdighet i den frågan hos mig.

Jag måste fråga, när har arbetsmarknaden för utvecklare i Sverige någonsin varit bra? Jag har hört historier om hur fantastiskt det var innan coronan där man anställde alla som någon gång hade sett en dator. Jag gick igenom min mailkorg och hittade mängder av avslagsbrev från den tiden också, med precis samma förklaringar som man använder idag.

Vet inte om det hjälper men det finns en liknande artikel om brist här : Behovet av kompetent IT-personal fortsätter öka

Läser man kommentarerna så tar de upp alla problem du lyft. Där finns det förstås specifika tips som kanske kan ge dig något om du läser på.

De konstaterar också: Det är brist på kompetens med x års erfarenhet på exakt vad det företag använder, till ett pris som är för lågt för att de som har erfarenhet skulle vilja ta. Samtidigt vill man inte utbilda juniorer.

Jag blev klar i corona med utbildningen, men de som blev klara precis innan så anställde bolag alla innan de blev klara.

Jag själv byte inriktning på vad jag skulle jobba med bara för att få ett jobb i corona. Nu sitter jag 4 år senare med 4 års erfarenhet inom något som inte var planen innan corona. Vallgraven till närliggande område jag planerade från början känns hög. Alla kräver x års erfarenhet på just det.

Så jag själv sitter i ett personligt dilemma om jag ska våga satsa på det jag hade som plan för i början eller fortsätta rida på att jag har erfarenhet inom min nish. Nu när jag har erfarenhet inom min nish är det inget problem att få arbete.

Men utanför den boxen blir det svårt.

Runt millenieskiftet, precis innan IT-kraschen. Sedan kom en krasch. Efter det har det gradvis gått utför under 20-25 års tid, med vissa mindre upp- och nergångar naturligtvis.

Ser ingen förbättring i sikte heller. Allt fler som utbildas inom området så konkurrensen om jobben ökar, outsourcing till låglöneländer, arbetskraftsinvandring med låga löner, kommande effektiviseringar via AI som driver ner behovet av personal, personer med korta utbildningar (tex YH) som pressar ner lönerna för personer med längre utbildningar (tex civ ing), osv.

Du vänder taggarna ut åt till någon som försöker hjälpa dig. Vad får dig att tro att jag går ut med något som jag behöver skämmas över? Där får man för att man försöker hjälpa någon på Internet.

4 gillningar

Senast det var bra var 2022. Otroligt lätt att få respons på ansökningar även som junior. Fick svar på i princip alla ansökningar jag gjorde, och då hade jag ändå inget kanon-CV (10 år äldre än idealet för en nyexad, visserligen med bra prestationer under utbildningen). Vet eftersom jag tog examen då.

Ser du, du tar inte till dig ett ord av vad jag har skrivit. Jag signalerar enligt dig inte “intresse” för yrket trots att att jag var en av de få på min utbildning som faktiskt skerv egna projekt och inte bara skolprojekt. Däremot går det jättebra att anställa en 30åring med 10 års karriär som bagare bakom sig, som hellre åker på semester än skriver kod. Där var det inga krav på Azure, Active Directory, DevOPS och alla andra tekniker du radade upp. Reflekterade du ens över hur ont det gör på mig att få se sådant? Jag får en kilometerlång list med mer saker jag ska lära mig för att visa att jag har “intresse” men för mina klasskompisar så går det bra med att precis få godkänt på 3e försöket, inte anstränga sig mer än det.

Seriöst? Jobbat i branschen hur länge som helst, känner massor med folk i branschen… Har inte upplevt något fulspel. Peter A har nog andra problem han behöver ta tag i. Man erbjuder genuin hjälp, och vaknar till ett fientligt svar. Helt sjukt.

12 gillningar