Jobb inom IT, redux

Jag måste fråga, skäms ni i branschen inte det minsta över att hela tiden gå ut med utspel om att det måste utbildas fler för att ni har brist för att därefter göra klart att det bara är brist på senior personal?

Och i övrigt är sådana här påståenden om vad YH signalerar någonting som på allvar får mig att vända taggarna utåt. När jag tittar på mina klasskamrater så var det en hel del 30+ som hade jobbat i industrin eller på skönhetssalong eller som hantverkare, det var bl.a. dessa som hellre spelade datorspel eller tittade på tv-serier än att jobba med egna projekt på fritiden. Det var dock inget hinder när de sökte jobb, men när jag söker jobb däremot då är jag aldrig tillräckligt bra.

6 gillningar

En fråga!

Har du återkopplat med de företag du sökt hos, vilka faktorer som gjorde att du inte fick jobbet?

Kanske är det någon viss kompetens eller specialområde som saknas? Eller vilka kunskaper andra som fick jobbet hade, som gjorde att de kom vidare till anställning.

2 gillningar

Jag har sökt hjälp av alla möjliga cv-granskare. En av de incidenterna var det som ledde till att jag tappade det förra gången.
Det enda den personen kunde bidra med var “skaffa fler kontakter på linkedin”. Det var det enda konkreta rådet den kunde ge.

Jag frågade något företag, men fick ett totalt intetsägande svar. De flesta svarar bara med “vi har så många sökande att vi inte kan ge individuell återkoppling”.

Jag vet inte om vi som kollektiv ska skämmas.

Det verkar mest vara organisationer som har i intresse att få fler sökande så de kan få ekonomiska fördelar och alternativ.

Jag har inte hört att det saknas arbetskraft inom it någonsin. Bara att det saknas senior personal med mycket erfarenhet. Och så verkar de flesta vara vilja anställa om man kan just det ramverket de använder.

Moment 22 blir det.

1 gillning

Jag har haft vänner som mellan 2020 och 2022 var utan jobb. De var bland de duktigaste jag känner och de ar nyexade 5 årig civilingenjörsexamen.

Det är tufft. För min egen del kände jag någon som kunde rekommendera mig. Och då fick jag ett jobb. Annars blev jag ratad överallt.

I Sverige behövs 70 000 programmerare år 2022, enligt en prognos från branschorganisationen IT- och Telekomföretagen. Inom hela EU saknas en miljon programmerare.

https://70000jobb.nexergroup.com/

Nu har du bevisligen hört om att det saknas arbetskraft inom IT.

1 gillning

Om det är brist, hur många sökande är det på varje ledigt IT jobb?

Om det vore tokbrist, skulle inte många bli rekryterade innan de tagit sin examen? Skulle det inte vara 0 sökande per jobb.

Tror att när förtag säger att det är svårt att rekrytera och hitta rätt kompetens, så handlar det kanske om att det just deras företag behöver i kompetensväg är svårt att hitta.

Men jag skulle frågat fler företag, visst kommer du få nej ofta. Men ett par % bör ge besked, kan ge viktig feedback.

Annars är frågan, om du har rätt kompetens och det är brist på IT folk, finns det andra faktorer som gör att du inte blir anställd?

1 gillning

Förlåt för direktheten här, men…

Ta emot den erbjudna hjälpen!

(Någon reggar sig för att svara, är saklig och erbjuder hjälp. Se möjligheten.)

10 gillningar

Jag har sett de artiklarna.

Och det är som jag skriver. Dela har de en anledning att få fler i branchen för att pressa priset och dels så söker de väldigt specifikt kompetens med erfarenhet.

Det här är på väg att urarta till samma som den tidigare tråden, men låt mig ge en sammanfattaning av hur jag upplevde den erbjudna hjälpen.

“Din utbildning är värdelös, det spelar ingen roll hur hårt du ansträngde dig på den, den är bara värdelös. Det spelar ingen roll vad branschföreträdarna sa, det är fel.” Och så det som sved extra mycket

" De som rekryterar, särskilt i dagens klimat är ute efter de som har ett brinnande intresse. Tyvärr signalerar det ofta det motsatta när man byter karriär genom att gå en YH-utbildning. Bevisa dem motsatsen." Det här upplevde jag som “Du ska inte bry dig om dina klasskompisar som hade jobbat i industrin, eller varit snickare eller jobbat som bagare i 10 år innan de sökte YH och hellre åkte på semester eller satt och spelade datorspel än lärde sig mer än absoluta minimum för godkänt men ändå fick jobb, du ska acceptera att du är värdelös, din utbildning är värdelös och din kompetens är värdelös. Du måste lära dig massor av nya tekniker för att visa att du är värdig att få ett kodarjobb”.

Men det är väl just det PeterA försöker påtala?

Dvs att IT-arbetsgivarna kör ett fult spel där de medvetet målar upp en felaktig bild av att det är stor arbetskraftsbrist inom IT. Detta bara för att locka folk till IT-utbildningar så lönerna kan pressas ner via principen om tillgång och efterfrågan på arbetskraft.

Personer som PeterA lockas därmed att satsa tid och pengar på en IT-utbildning, men används i slutändan bara som ”kanonmat” för att sänka företagens lönekostnader.

Det är inte bra vare sig för berörda individer eller samhället i stort, då det är slöseri med både tid och pengar.

Om PeterA hade vetat att situationen skulle vara så här, så misstänker jag att han kanske valt en annan utbildning och satsat på något där det verkligen är brist på arbetskraft. Då hade han med större sannolikhet haft ett jobb nu, vilket vore bättre både för honom själv, företagen, och samhället.

Hm, ja, såna dåliga råd är trist att få. Jag tänker att du kan behöva mer personlig hjälp. Har du någon vän som är bra på jobbsökande?

Tyvärr ser jag också oviljan att anställa juniora och jag ser ingen logisk förklaring. Vi har projekt som skulle må bra av mer personal men våra jobbannonser söker bara högutbildade med mycket erfarenhet. Slöseri med pengar och vi lyckas inte fylla stolarna. Jag vet att juniora utvecklare lär sig snabbt och producerar värde på många plan, men det är inte alla chefer som vågar ta den upplevda “risken”. (Helt ärligt är risken ganska låg, förmodligen lägre än när man anställer mer erfaren personal). Men allt det här är sånt du inte kan påverka. Det du kan påverka är rekryterarnas och chefernas inställning till just dig, och det startar med CVt (tyvärr).

Precis så!

Och jag förstår honom i att det svider otroligt mycket. Jag har själv varit arg över detta.

Nu har jag en längre utbildning, men jag kom fram till att det enda som kan få mig framåt är kontakter.

Så jag gick all in. Mässor, pratade med alla jag kände, frågade om läget på olika företag. Jag insåg att söka med ett vad jagtö tycker bra cv duger inte.

Något väldigt störande för branchen är att man frågor vad de sysslar med för programmering projekt på fritiden. Ekonomer eller lärare brukar väl sällan behöva presentera en påhittad budget för en kommun, eller en lärare ha en färdig inspelad videokurs för att visa att de kan.

Så jag håller med op. Att det behövs folk på det sättet som de skriver är rena bluffen enligt mig.
De vill att man ska ha 5 års erfarenhet inom ett ramverk som funnits i 5 år.

Enda jag kan ge sin tips konstruktivt är att Nätverka så mycket du kan och tag hjälp av de som erbjuder här.

1 gillning

Jag börjar misstänka att företagen vill etablera bilden av att det råder brist, för då kan de dra upp konsultarvodena. De tjänar mer på att det är brist så att de kan vara mycket mer selektiva med vilka uppdrag de tar än att faktiskt anställa och råda bot på bristen.

Det verkar också som att chefer har glömt bort att de en gång också var juniorer som behövde en chans. Jag såg en chef på ett konsultföretag, han berättade om hur han var ett totalt misslyckande i skolan men fick en andra chans på en utbildning. Nu sitter han som chef och gör klart att han och hans företag minsann inte har råd att ta några chanser med nyutexaminerade.

Finns det fortfarande möjlighet till personligt brev? En grej som jag upplever har funkst bra i det personliga brevet är att berätta vad jag vill lära mig mer av inom yrket härnäst. Ett tag var det att jag ville jobba mer med testbar kod, en annan gång letade jag agila projekt. Strukturen i mitt personliga brev är i stort sett:

• Mitt IT-intresse
  • Vad jag kan bidra med
  • Vad jag vill lära mig framåt
  • En mening om vad jag gör på fritiden

Sen ska det såklart vara kort och koncist. Läsaren vill inte lägga lång tid. De vill bara avgöra om du är värd att kalla på intervju.

Släpp det där. Du har säkert rätt på ett eller annat sätt. Men de där tankarna hjälper dig inte att landa ett jobb. Sök hjälp hos psykolog om de nattsvarta tankarna får dig att må dåligt. Konspiratiska tankar kan vara tecken på utbrändhet eller annan psykisk ohälsa.

5 gillningar

Snarare tvärtom. IT-företagen vill måla upp en bild av att det behövs mycket personal inom IT, så många utbildar sig inom det området och lönerna kan pressas ner via principen om tillgång och efterfrågan på arbetskraft. Se min föregående kommentar för detaljer.

Vad det gäller företagen som köper konsulttjänster, så är de väl pålästa och vet att det inte råder brist på IT-personal, så de kan betala låga timpriser. De låter sig inte påverkas av artiklar om påhittad brist på IT-personal, eftersom de vet att det inte stämmer. I många fall är de själva till och med författare till just sådana artiklar, då de vet att det leder till lägre konsultpriser pga det jag skrev ovan.

2 gillningar

De jobb som jag sökt har jag gjort ett väldigt personligt brev där jag kopplar vad jag kan till företaget, deras vision osv.

Jag har då alltid fått svar tillbaka. Inte fick jag rollen, men att de gick igenom både brev och cv eftersom det var så välskrivet.

För junior roller kan det vara svårt att ens få dem att läsa cv/personligt brev. Så då gäller det att få in foten.

1 gillning

Ok, det är värt att pröva att lägga mer omsorg på det personliga brevet.

1 gillning