Om du läser mina senare svar i tråden är jobbytet absolut inte enbart en ekonomisk fråga, det är en långsiktig investering där utvecklingsmöjligheter och ledarskap spelar minst lika stor roll som lönen. Men det är en svår tradeoff tycker jag iaf när man går in på avsevärt lägre lön och behöva jobba upp den igen
Kort uppdatering - Efter diskussioner med både HR och rekryterande chef lyckades jag höja erbjudandet med en tusenlapp/månad (ja, det var ett misslyckande…). Benhårda, återkom hela tiden till att jag redan kommer ligga långt över organisationen och kollegorna. Typiskt storbolag som även tar ens relativt unga ålder i beaktande istället för att fokusera uteslutande på erfarenhet och kompetens (givetvis pga årliga löneökningar, men ändå…).
Men kommer trots allt signa med bolaget primärt pga utvecklingsmöjligheterna. Så tack för er hjälp
@Anonym - Tack för förslaget om att köra en slagning på Ratsit! Då kan man i alla fall någorlunda bekräfta det som sägs i förhandlingarna.
Men grattis till nya jobbet och hoppas allt blir bra!
Strunta i vad du har haft innan i lön. Fundera istället på vad du vill. Vad är det värt att byta jobb? Sätt ett pris som du vet att du kommer vara nöjd med, och förhandla därefter. För mig är rätt jobb på rätt plats viktigare än pengar. Om du snabbt vill spara till nån slags ekonomiskt oberoende så är det betydligt enklare att titta på andra sidan - vad du har för utgifter. Det är min filosofi.
Nu kom detta ju efter att du bestämt dig, så så här i efterhand kan jag väl bara säga: Grubbla aldrig på dåliga affärer / dålig förhandling (om du nu fortfarande tycker att det är dåligt), det är bara nedbrytande. Njut av din nya situation och se framåt
Grattis till det nya jobbet och håll oss gärna uppdaterade. Väldigt roligt och intressant att få följa andras resa så här lite utifrån.
Helt enig med dig!
Som jag skrev tidigare var det för mig en balansgång mellan att behöva gå ner i lön, men samtidigt öppna upp nya möjligheter till snabb utveckling och (förhoppningsvis) framtida ledande roll inom large-cap bolag med tillhörande betydligt högre lönenivå. Sen är det såklart enklare om man redan ligger på relativt hög sparnivå (i mitt fall ca 30k/mån). Men har landat i beslutet och är supertaggad på det nya
Har haft diskussioner med min nuvarande arbetsgivare över påsken om jag kan tänka mig att stanna, men avslutar påskledigheten tidigare för att åka hem och formellt signa imorgon!