Jobbigt nu, -150k

De flesta som sålde, lär missa botten när de ska köpa in sig igen och därmed missa en del av uppgången.

Få lyckas med den typen av tajming. Så är nog få man kan gratta. :see_no_evil:

4 gillningar

Men om de köper NU kan de väl inte ha gjort fel, då handlar det inte om att tajma någon botten.

1 gillning

Men, gör de det? På vems uppmaning?

2 gillningar

Håller med! Det är nog till och med så att merparten av de som säljer när det svajar köper in sig när börsen står högre än när de sålde.

4 gillningar

Så länge man går in igen på en kurs som är lägre än man sålde på så har man mer än om man inte sålt.
Men egentligen är det bara en konsekvens av minskad risk…

5 gillningar

Men som sagt, lyckas de flesta med att göra det?

Gissar att största majoriteten köper in sig när det börjar vända upp och med ett par dagars köptid, så missas den brantaste uppgången. Som ofta sker precis efter botten.

Men, men, jag köper ju Eurojackpot, är väl liknande odds. :wink:

3 gillningar

Själv låg jag igår -200k. Dock är det bara “avkastningen” än sålänge som tas av. Insatt kapital klarar sig ett tag till innan det blir minus.

Samma sak vid Covid. Jag fortsatte måndasspara som vanligt. Kommer fortsätta även nu så gott jag kan nu när jag studerar.

1 gillning

Idag går det upp lite, tror ni det planar ut/vänder uppåt eller är det bara en tillfällighet?

Jag vet att det går upp, ner eller sidledes! 100% säkert. :blush:

4 gillningar

6 gillningar

Ekensson,
Jag tror att du behöver lite av detta :slight_smile:

1 gillning

Varför ändra folk sin strategi bara så där?

3 gillningar

Jättebra fråga.

Jag tror så här: De flesta småsparare är inte insatta i ekonomi. Även i detta forumet så är det nog max 10% av besökarna som skriver i forumet (1% rule - Wikipedia). 90% är alltså läsare (lurkers) som kommer hit för att de vill läsa hur man “ska” investera sina pengar. De allra flesta är inte intresserade att lägga mycket tid på det hela.

Nu snackas det i fikarummet på jobbet. Folk loggar in på banken och ser sin egen globalfond tappa i värde. De skriver och undrar hur de ska göra.

De allra allra flesta har inte en “strategi”. De följer de råd som de får.

Det kan vara värt att tänka på det nästa gång vi i forumet börjar snacka om diskonteringsräntor och diversifiering. :slightly_smiling_face:

16 gillningar

Det är inte jag som har ändrat min strategi. Det är USA:s utövande av presidentmakten som har förändrat stabiliteten så mycket att jag har gjort en taktisk ändring av genomförandet av strategin.
Sedan ska jag säga att med tanke på att jag har avslutat min egentliga arbetslivskarriär så jag betydligt mer riskaversiv än den genomsnittlige RT-läsaren.

7 gillningar

Men då låg du väl fel i fördelning redan innan det här? Vad som helst kunde ju ha hänt som snabbt lett till mkt värre nedgångar än vad Trump kan åstadkomma.

PS.
Exempelvis storkrig, ny ännu värre pandemi, etc.

1 gillning

Ehh, nej det tror jag inte. Inte om du jämför med december 2024 och slutet av februari 2025 när Trump har visat hur han tänker regera andra mandatperioden.

Risken för stora nedgångar, till och med större än vad den här kan bli (det är inte slut än), finns givetvis men sannolikheten för att det kortsiktigt blir sämre med Trump är enligt min uppfattning väldigt hög. Dessutom har en stor del av min bedömning av sannolikhet blivit verkligt utfall under senaste veckan.

För tydlighets skull. Jag hade inte 100 % placerat i globala indexfonder vare sig i mitt sparkapital eller i mitt pensionskapital. När jag slutade jobba flyttade jag större delen av min tjänstepension till traditionell försäkring för att få lägre risk (och lägre avkastning). Kvar finns 15-20 % i globala indexfonder.
Mitt sparkapital har varit 67/33 räntor/aktier. Nu är det 100 % räntor.

1 gillning

Det är säkert som du säger. Sen är det nog så att även personer som vet att diversifiering och långsiktighet är den enda gratislunchen på börsen, i det här läget valt att sälja / styra bort från amerikanska bolag. Trots att det tagit emot rent ekonomiskt.

I det långa loppet vinner man i hängmattan, spiltans Per H Börjesson; “Transaktioner är finansvärldens modersmjölk”, inte kundens.

5 gillningar

Då hör du ju inte till gruppen. Du har en strategi som du följer. Man säger i forumet att man är långsiktig, men när det kommer till kritan så är man inte det. Risken är att småspararna missar rekylen uppåt som kommer nu eller om 9 månader eller ännu längre.

2 gillningar

Än så länge känner jag mig helt lugn.

Jag utgår från att nedgången just nu beror på beslut Trump har tagit och om det stämmer kommer det att gå upp igen snart.

Trump vill inte heller att börsen ska gå ner så han kommer att ta beslut som gör så att det vänder innan det blir för illa, tror jag.

3 gillningar

Jag sitter också still. Inte så farligt mycket back än med tanke på min långa sparhorisont framåt osv…

Marknadsviktad portfölj inkl tillväxtmarknader och småbolag. Fortsätter månadsspara på.

1 gillning