Jobbigt nu, -150k

Jag är ner en halv miljon nu, på 1 månad :skull:
Dags att tömma sparkontot och köpa mer!

12 gillningar

redan? Is i magen vet ja! :grimacing:

Bästa tiden att köpa aktier är igår, näst bästa är idag :slight_smile:

4 gillningar

Och bäst var det att sälja en månad sen :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 gillningar

4 gillningar

Vill med bilden visa att jag gjorde ungefär som du när jag började investera strax innan covid. Men jag gjorde inget, och se hur mycket kurvan gått upp. Nu rasar det igen och kan såklart fortsätta så ett tag. Men man måste zooma ut och förstå att tiden är ens vän. Även om det såklart är skitjobbigt i ”nuet”.

12 gillningar

Ska sägas att det inte hör till vanligheterna att det blir en återhämtning från -30% till 175% på fyra års tid. Covid var en speciell krasch, företag hade rejält stöd i ryggen och sedan kom AI-boomen. Exempelvis finanskrisen 2008 tog det fyra år bara att nå tillbaka till samma indexvärde.

10 gillningar

Superviktig poäng! Kan ta flera år att återhämta en nedgång i värsta fall. Krävs uthållighet och inte förvänta sig en rusning efter varje nedgång, en V-formad kurva.

Jag förväntar mig inte någon snabb återhämtning. Det kan lika väl gå ner mycket mer och ta lång tid innan det återhämtar sig.

Därför är det bra att månadsspara då får man flera andelar om det går ner och färre andelar om det går upp.

Jag satsar bara det på börsen som jag inte behöver på lång sikt.

2 gillningar

Det beror ju på. Ska man få avkastning på sitt kapital gör man klokast i att inte sälja öht. Det är för svårt att tima

1 gillning

Värt att komma ihåg är:

• De 7% i snittavkastning per år som skett historiskt, är räknat på att man sitter kvar i båten hela tiden. Även vid krascher, dippar och valutajusteringar.

• Att 95+% av aktiva förvaltare, de som jobbar heltid med att tajma börsen, misslyckas över tid med att prestera bättre än index. Så risken är troligen än högre att misslyckas för oss småsparare som försöker köpa och sälja vid rätt tidpunkt. Tyvärr gör många tvärtom, säljer vid dippar och köper när börsen redan gått upp en tid.

Sen vet ingen hur framtiden ser ut, men ser man till historien, så har börsen klarat bra många dippar, krascher och udda ledare, förhoppningsvis denna gång med, på sikt.

Men mår man extremt dåligt av dagens politiska oro och en 11% nedgång, så kanske man bör justera sin risknivå. Inget fel i det.

12 gillningar

Dock så finns studier att aktiva fondförvaltare i snitt överavkastar 0,8% alfa (alltså innan avgifter)

Du får gärna länka till dessa! :blush:

1 gillning

Har ingen länk, men finns redovisat i något RT avsnitt. Kanske någon annan vet vilket…

Är ju dock ganska logiskt att de överavkastar ~1%, tar ~1% i avgift och går i snitt som index

Edit: sökte snabbt, kan nog finnas här, men har inte dubbelkollat: 199. Fondförvaltare är skickliga men värdet äts upp av avgifterna

2 gillningar

Det du nämner, plus inte oväsentligt: FREE MONEY! :grimacing:

Det är bara ett hack, corona var värre

Avsnittet 302 https://rikatillsammans.se/forum/t/302-sparande-i-indexfonder-lar-ha-bast-odds-aven-i-framtiden-intervju-med-spiva/55931?u=melwa

Tar upp ämnet om hur aktiva förvaltare presterar. Väl värt en titt eller lyssning.

1 gillning

6 gillningar

Hej!

Jag gillar att dela upp mina pengar i olika hinkar ( finns avsnitt om det). Buffert på sparkonto som ska finnas tillgängligt nu, mellanrisk på Lysa med bra fördelning mellan räntor och aktier som ska vara redo att användas mellan 2-9 år, samt långsiktigt sparande som inte ska användas på minst 10-15 år. Jag tycker att en nedgång är ett ypperligt tillfälle att hitta rätt struktur i sitt sparande för att vara redo om det skulle gå ner ännu mer. Sen får man lita på den strukturen i uppgång och inte vara missnöjd för att vissa pengar ligger utanför börsen och får sämre avkastning.

Jag gjorde en förändring under Corona tiden som jag hållit fast i sedan dess. Jag har mina hinkar som jag är trygg med och de långsiktiga pengarna ska användas först om många år så därför finns det ingen anledning att titta på hur det går allt för ofta.

Om du är i början av din investeringsresa med många år kvar så kan du tänka att det är bättre att göra om göra rätt nu än att stå där i slutet och inse att det är fördelat fel.

Lycka till.

5 gillningar

På så långa serier behöver du använda logaritmisk skala.