Jobbigt nu, -150k

Bör man inte justera för inflationen eller är det redan inräknat?

1 gillning

7-12 år? Du kan vara lugn.

Hej! Jag började också investera i november. 2024. Satte in 200 000 under nov och december som nu har gått ned. Tänker spara minst 5-10 år. Så nu tror jag att jag bara ska logga in 1 gång i mnd på avanza. Jag har dock också en buffert på fasträntekonton ( till en sommarstuga om jag hittar nån).

8 gillningar

Jag har inte loggat in alls. Oroa dig inte, fortsätt spara. Du har oddsen på din sida.

2 gillningar

Min strategi är ganska enkel.

• Kolla börsen ofta när det går uppåt.
  • Blunda och tänka på annat när det går nedåt.

Jag vet att det låter idiotiskt men börsen har gått upp och ner jämt under all modern historia. Ibland är det riktigt saftiga nedgångar och ibland saftiga uppgångar. Över tid har uppgångarna varit i sitt ~%6-7% högre än nedgångarna.

Det man med säkerhet vet är att om man ligger kontant så kommer inflationen att äta upp pengarna. Ligger de på börsen så kommer det troligen att gå upp över tid. En vanlig svensson har heller ingen chans att pricka några nedgångar så månadssparande är i grunden en vettig strategi. Över ett decennium borde det ha växt mer än banken, fast man kan aldrig vara säker. Att hålla på och gräva ner sig i nedgångar är bra jobbigt, men kan ändå inte göra något åt det.

Man kan också trösta sig med att om det går nedåt så faller vissa andra saker i pris - t.ex. fastigheter - även om det är trögare.

9 gillningar

Jag tycker vi kan förbjuda inflationen istället.

Var väl en president som gjorde något sådant uttalande.

1 gillning

Sälj allt och köp svenska fonder. När trumpen fått kicken så bör man ha 50% globalfond

6 gillningar

Du vill ju sprida ut riskerna, Sverige är mindre än 1% i en globalfond. Det går emot forskningen iaf.

4 gillningar

Men undvik usa ett tag

2 gillningar

Jag har tappat knappt 9% sedan årsskiftet.

Än så länge känner jag ingenting inför det, det är pengar jag nyss fick och samma nivå som i september.
Det är helt enligt plan, det ska gå upp, det ska gå ner.

Jag kommer inte att göra något annorlunda mot tidigare ens om det går ner 50%, eftersom jag har en bra och genomtänkt portfölj med hög risk.

Bortsett att jag möjligen vid en så stor nedgång försöker att öka månadssparandet ytterligare. Än så länge är det för lite för att bry sig om att göra det.

2 gillningar

Exakt. Jag har en släkting som satte in ett arv på 280 tkr i en fond. Hen glömde av pengarna och 10-15 år senare va de värda 2,8 milj.

3 gillningar

Min plan som mötte visst motstånd här i forumet förra året funkar som jag fruktat. Kan inte påstå att jag tycker om utvecklingen i världen. Jag fortsätter enl planen nedan, kanske med viss fördröjning då jag skjuter fram återkomsten till marknaden om det känns för turbulent.

1. Jag fasade sakta ur mig från aktie/fondmarknaden under Q2-Q3-24 för att vid valet i USA ha 100% korta räntefonder, på allt jag har placerbart ( 15,5% avkastning för 2024)
  2. Använde Q4 till att läsa, försöka förstå, våndas och oroas…
  3. Låg kvar tills installationen av Trump och ett par veckor efter det.
  4. Började sedan köpa in mig försiktigt på Sverige, Europa, Asien ,Småbolag. Ligger nu + 2% totalt med 80% kvar i Korta räntefonder. Har sålt av en del och hämtat in vinster för att senare gå in igen under dessa veckor. Har jag fått 4-5% på enskild aktie eller fond på under en vecka har jag cashat in och gått in igen vid fall.
  5. Min målbild var att gå in igen med 5-10% av kapitalet per månad för att sprida risker, men litar inte på vår omvärld för tillfället. Det får ta den tid det tar.
  6. Min ITPK som inbetalas av arbetsgivaren är fördelat på 60% räntefond, 20% europa 20% sverige
  7. Global eller USA fonder blir givetvis en del av min portfölj igen, men de ligger sist i min plan då jag tror utförsbacken fortsätter. Ser betydligt ljusare på Europa nu än för bara ett halvår sedan.
5 gillningar

Marknadstiming fungerar sällan. Med det sagt tycker jag det är vettigt att du justerar dina investeringar utifrån din riskprofil. Jag fortsätter med 100% aktier utöver buffert men är medveten om risken (kan bli x antal år med röda siffror). Men historiskt sett har det lönat sig att fortsätta vara investerad.

1 gillning

Den dagen du börjar “lita på omvärlden” kommer mest troligt alla som legat lång njutit stort av en fin uppgång.

Din plan verkar innehålla mycket gissning och antaganden. Bättre enligt mig att hålla sig till en jämn strategi (t.ex allvädersportfölj) och låta ombalansering göra att du köper billigt på botten i de tillgångsslag som gått ned.

Min allvädersportfölj har gått ned ca 4%. Det bör inte skrämma någon investerare som har varit med ett tag.

1 gillning

Fast då är det ju du som antar att jag sitter kort den dagen vändningen kommer?? Det vet ju varken du eller jag. Just nu är jag kort och tacksam för det. Jag har max 10 år kvar till pension, så jag kan inte sitta still i båten hur som helst.

1 gillning

Jag ser det inte som marknadstiming när jag går in med 5-10% per månad, gör du?? Jag cashade ut under 2024, och återgår till månadssparande från grunden, nu med annan fördelning än jag hade innan Q3-24. Följer jag planen är jag lång i aktier/fonder igen ngn gång under Q1-26.

1 gillning

Ja då kan det väl vara en vettig riskprofil du har. Själv har jag 30+ år kvar och kan då ta större risk.

Precis, och jag ger inte min son samma råd som jag ger mig själv. Han är 20 och har varit sjukt stolt över sina global och teknikfonder, fram till nu i princip. Blit det en rejäl smäll nu ser jag det som en nyttig läxa för honom, som jag fick vid Millenieskiftet och 2008. Rasar börsen som jag fruktar kommer jag ge honom kapital att trycka in på lägre nivå

4 gillningar

Jag kan säga att jag aldrig har sett någon professionell investerare som förespråkar att hoppa in och ut ur marknaden på det sätt du gör.

Och jag tvivlar på att du har “knäckt koden” för hur marknaden fungerar…

7 gillningar

Planer i det här sammanhanget är pilkastning i mörket.