Jobbigt nu, -150k

Jag tycker du har lite tråkig ton generellt och lägger nedsättande kommentarer. är det din grej och du mår bra av det är det trist. jag har inte påstått mig “knäckt ngn kod”. Nu har jag ju gått bra hittills och är både glad och stolt över det. Jag delar med mig av mina tankar och strategier. Du gör dina val och är förhoppningsvis nöjd med dom. Lycka till

4 gillningar

Vet verkligen inte vad jag skrev som du tolkar som nedsättande. Om du endast vill ha ryggdunk, så är ett diskussionsforum en dålig plats för det.

Lycka till dig dig också!

3 gillningar

:slight_smile: Om jag sökte ryggdunk skulle det vara jättedumt att i detta forum ens ifrågasätta Globala indexfonder som jag gjort sedan jag gick med här. Kanske misstolkar vi varandra.

1 gillning

Jag har aldrig hört någon professionell investerare sitta still och hålla indexfonder när det blåser snålvind på marknaden. De flesta är aktiva och balanserar om sina portföljer, dock kanske inte i lika stor utsträckning som @Rogerfonden . Se till exempel på Warren Buffet som nu håller ovanligt stora reserver. Huruvida de är framgångsrika och klarar sig bättre än om de suttit still är ju dock en annan fråga som vi antagligen inte vet svaret på förrän om några år.

1 gillning

Buffet är en farbror som till och med är äldre än jag är :slight_smile: Jag har följt honom genom åren och han är till viss del orsak till att jag cashade ut förra året, i kombination med min närhet i tid till pension samt att jag är genuint rädd för vad Trump kommer ställa till med.
Håller med dig om proffisionella investerare som jag anser vara lika olika som alla andra människor. Man får ta rygg på den man har förtroende för. Det är nog ganska många professionella investerare inblandade i varje bubbla som spruckit historiskt, annars hade det liksom inte blivit en bubbla

1 gillning

Kika gärna på senaste RT avsnittet, på just temat hur man bör tänka vid krusningar på börsen.

1 gillning

Så hur ser din exponering ut just nu?

Jag har hört betydligt fler som förespråkar indexfonder.

Dock så är det ingenting jag personligen förespråkar, då jag tycker att man bör äga flera olika tillgångsslag och ombalansera mellan dem.

Jag har hört i säkert 5 år att Buffet ligger mycket cash. Det kanske stämmer, jag följer inte hans investeringar. Du kommer dock aldrig se Warren Buffet sälja alla sina aktier och lägga sig 100% i korträntor.

Tror jag skrev det ovan men det kanske drunknar i texten :slight_smile: 80% kort ränta, 20 % fördelat på Europa, Sverige, Asien fonder + några svenska aktier.

Fördelar om 10% till mot fonder i slutet av denna månad om inte himlen rasar ner

Snyggt. Jag har aldrig förstått mig på räntefonder, så har inte vågat mig på det.

1 gillning

Räntefonder är ju ärligt talat skittråkiga på de flesta sätt, men förutsägbara till stor del. Det var det jag sökte när jag fördelade om under Q2-Q3 förra året

Jag tycker indexfonder är idealiskt för de flesta investerare som inte är intresserade eller vill vara aktiva, så har inget emot globala indexfonder i sig. Dock håller jag med om att man bör hålla olika tillgångsslag och ombalandera, så tankarna kring allvädersportföljer tilltalar mig mycket.

Då jag också har en kortare investeringshorsont än de flesta här eftersom jag ständigt blir äldre är jag aktiv och försöker undvika större nedgångar genom att justera min risknivå även om det kanske leder till något sämre avkastning. Det är synd att det verkar som att alla som föreslår något annat än att gå helt in i en global indexfond och ha lite annat i portföljen (home bias/lekhink) utmålas som idioter här.

De flesta experter verkar förespråka det som fungerat väl de senaste 15-20 åren när de varit aktiva. Av den anledningen verkar de sällan eller aldrig rekommendera en allvädersportfölj med fler tillgångsslag än globala indexfonder och räntor. Jag utesluter inte att de närmaste åren kan komma att avvika ganska rejält från det vi är vana vid. Världen har i dagsläget extremt hög skuldnivå inom många områden och när vi historiskt haft det, t.ex. under 40-talet och 70-talet, har vi sett helt andra ekonomiska klimat då länder försökt minska skuldkvoter genom inflation.

Om vi skulle se inflationen återigen komma tillbaka så är det inte otroligt att både räntor och aktier kan gå dåligt samtidigt, precis som skedde 2022.

Vet naturligtvis inte vad risken är att detta sker, men har för kort sparhorisont for att följa experternas råd och inte anpassa min risknivå till något jag är bekväm med.

1 gillning

Så, du har inte kikat på avsnittet! Helt ok. Men forskningen går bak längre än 15 år, så andra vet. :blush:

Nej, jag har inte kikat på avsnittet men har sett vissa av dem förut i andra avsnitt. Jag är medveten om att forskningen går tillbaka längre än 15-20 år och de råd som ges är generellt bra om man har en lång sparhorisont och kan hantera sequence of return risk.

Lite synd att du inte sett det. Då råd ges från flera perspektiv.

Men det nämns också att det är bra att överge en båt, om man suttit i fel båt. Vilket många verkar inse nu.

Men rådet att inte vara på börsen med pengar man behöver i närtid, det kvarstår.
Att vara på börsen på lång sikt är högst troligt mest lönsamt, även denna gång.
Men sitter man i en båt som skapar oro vid små rörelser, så bör man se över sin risknivå.
Att öka buffert och krockkudde kan vara en väg.

Men att försöka tajma in och uthopp, så det lönar sig, är oerhört svårt.

3 gillningar

Jag ser den nu, snart klar. Enhetlig kör som bekräftar sentimentet på detta forum till fullo. Respekterar det och håller delvis med. Jag sitter ganska still i den berömda båten. Jag skiljer mig från majoriteten här genom att jag bytte båt redan i mitten av förra året. Jag sitter still och pytsar lugnt in mig igen på marknaden på områden som känns bra för mig. Jag har läst ett par inlägg från personer som baserat på vad de läst här i forumet gått in tungt i global indexfonder i närtid, typ efter USA valet. jag förstår att dom är både besvikna och oroliga. Jag är inte orolig för min ekonomi längre, tvärtom ser jag att jag kanske kan komma ut bättre än om jag satt kvar i min förra båt

2 gillningar

@Rogerfonden att sälja av och sen gå in igen är att försöka tajma marknaden. En vanlig strategi är att gradvis sänka risken genom att öka andelen räntor, tex AP7 använder denna taktik. Du sålde för att sen köpa tillbaka, baserat på magkänsla om Trump, krig och annat får jag förmoda.

@Christian172
Angående Sequence of Return kom denna precis ut https://youtu.be/QGzgsSXdPjo?si=JGxKsOdhRgCvI1Y9

1 gillning

Ja, när jag fick 9% på SSAB på bara 2 -3 dagar fegade jag ur och sålde av. Dock handlar mina in och ut affärer om kanske 3-4 % av min totala portfölj. Detta år och i dessa affärer har jag gått plus. Andra år och i andra affärer har jag misslyckas rejält. I det stora perspektivet gör jag gradvisa förändringar. Det tog mig 5 månader att fasa ut fonder + aktier. Det kommer ta mig 12-15 månader minst att komma tillbaka till 100% aktie/fond relaterat. Jag kommer gå till 100% tror jag då jag har massa andra tillgångar som hus mm som inte ligger på börsen

Alltså det är helt ok att försöka tajma, men bra att vara ärlig mot sig själv att det är det man gör

3 gillningar

Tajmning har fått lite negativ klang på detta forum. Jag vet av egen bitter erfarenhet att man inte prickar vare sig toppen eller botten med en all- in eller all-out affär. Det är ju inte det jag tror mig göra. Jag kallar inte 12-15 månaders återinträde för tajmning. Jag kallar det att vara en försiktig general som sparar lite på krutet och mina trupper

3 gillningar