Jullek: Finn ett fel / något som inte är som det verkar... 🤣

Yup. Det e ju det liksom. Öppnar locket och du är igång.

Men det här gör mig nyfiken:

Vad menar du?

:wink:

Och asgarv åt nedanstående:

Ping @Caspian - check. this. out! :point_up:

Har några gamla burkar jag funderat på att konvertera till Linux… men den där tröskeln stoppar mig definitivt. OCH som sagt, jag har inte mycket val i att röra mig i office-paketet, så…

1 gillning

Börja med att bara ta ner Ubuntu på en sticka och installera över en gammal trött dator (som du har kvar något viktigt på).

Sen använder du den som vanlig surfdator med Firefox. Du kommer knappt (om ens över huvud taget) märka någon skillnad. Förutom att datorn inte känns lika trött längre.

Sen en vacker dag tar du upp terminalen och du känner dig som en hacker i film. Trots att du typ går in i en mapp med “cd”.

Ett år senare fattar du inte vad det är för idioti med att man ska hitta massa knappar i fönster med konstiga inställningar, kan man inte bara få en rimlig terminal och fixa problemet. Sen svär du över människor som skickar dig word-dokument istället för en .pdf som en normal människa.

2 gillningar

Tröskeln för Linux är nog störst hos de som är halvavancerade användare, de mest avancerade användarna har inga problem, och lika med de minst avancerade användarna.

Jag installerade kubuntu på min svärmors (totalt datorokunnig) laptop när windows slutade med support för XP (ja, detta var ett tag sen). Hon hade aldrig några problem att använda det efter det.

1 gillning