K50. Trump, Ryssland och oro: detta kan du tänka på | Fördjupning från intervjun i Sveriges Radio

Haha, HELT OVÄNTAT att ni i forumet skulle hitta en sådan video. :joy:

Brukar numer skoja med Caroline att ni i forumet verkar ibland ha gjort det till er livsuppgift att påpeka när jag har fel.

5 gillningar

Lyckost, annars hade du och vi inte lärt oss lika mycket.

Ps, det är inte bara du, det finns alltid någon på forumet som tycker man gör, tycker eller säger fel saker. Oavsett vem man är.

Det har både för och nackdelar. :blush:

3 gillningar

Jag tycker absolut att man ska ha en del av sitt guld i fysisk form, helst mindre mynt (~4-8 gram) med låg eller ingen premie. Inte bara för att det då även fungerar som försäkring utan motpart, utan för att det även blir billigare att hålla i längden.

Låt säga att man allokerar 15% av sin portfölj till guld, och håller 1/3 av det fysiskt + 2/3 som ”pappersguld”. Då behöver resten av portföljen sjunka brutalt i förhållande till guldet innan man behöver röra den sista 1/3 av ombalanseringsskäl.

2 gillningar

Lagom? :wink:

1 gillning

Vad ska man med guld till?
Jag har gevär och ammo.

Var bor ni med guld förresten? :wink:

5 gillningar

Vad ska du med det till, ge dig ut och jaga? Du kommer knappast vara ensam om den idén. Dessutom behöver inte det ena utesluta det andra.

2 gillningar

Ja? Ibland? Skoja? #DoesNotCompute :sweat_smile:

Just nu känner jag mer för ett rymdskepp än en båt. Tycker denna världen börjar ha gjort sitt :joy:

3 gillningar

För att fortsätta båt-metaforen skulle jag säga att det kan vara som farligast nära land, båten kan slås sönder av alla grund.

1 gillning

Det är väl lätt att tajma marknaden vid en nedgång?
När det är 30% nedgång i en global aktieindexfond från den senaste “all time high” (t.ex “DNB Global Indeks”) då är det ju “rea” och då är det mycket bra att köpa. Utifrån detta perspektiv kan vi ju alltid “tajma marknaden”?

1 gillning

hur vet du att det inte kommer gå ner 30% mer och sedan gå kräftgång i 5 år?

3 gillningar

Lycka till men taktiken att sälja allt och överge börsen har sällan varit en bra idé.

Kortsiktigt kan det vara en bra ide. Lugnar det sig och globalindex börjar gå plus så kliver jag in igen. Visst, det kan vara svårt tajma perfekt men jag ser ingen mening med att ligga kvar om marknaden går in i en nedåtgående fas. Att kliva in tar 1-2 bankdagar, inte flera veckor.

Att köpa när börsen gått ned 30% är iaf bättre än de som köpte på toppen.

OM (stort om)

3 gillningar

Tänk OM OM OM man visste det! Alla miljarder på RT hade vi blivit :joy::joy:

1 gillning

Problemet är att du aldrig vet när botten är nådd, förrän långt efter när du studerar börskurvan. För de flesta blir det att man går ur för tidigt, sen in för tidigt igen, upprepar detta några gånger och sen är brakförlusten ett faktum. Bättre att ha buffert utanför börsen och sen fortsätta köpa i nedgången.

1 gillning

Kolonisera Mars tillsammans med Elon alltså ?

2 gillningar

Med vilka pengar?

Ska man vara oinvesterad med x tusen i y år så kostar det ofta på.

Det skulle göra mig nervös, så enklare och skönare för nattsömnen att bara fortsätta månadsspara.

Nedgång i relation till all time high kan ju alltid indikera “rea”. Om den går ner totalt 60% från sin all time high då är det ju en “extrem rea”. Utifrån detta perspektiv blir det väldigt lätt att kunna förutse när det är “billigt på börsen” och i sådana lägen är det mycket god prognos att man kommer att erhålla en mycket god avkastning de kommande 5-10.

1 gillning

Håller mig alltid lång borta ifrån megalomaniska narcissister :sweat_smile: Jag tar en annan galax :+1:

5 gillningar