K50. Trump, Ryssland och oro: detta kan du tänka på | Fördjupning från intervjun i Sveriges Radio

Det är en i allmänhet dålig strategi (rent ekonomiskt/matematiskt) att spara pengar i syfte att ha pengar att investera vid en eventuell nedgång.

1 gillning

Du har fel. Det är alltid bra att investera i en nedgång. Det är troligen inte bra att ha alla pengar investerade i en global aktiefond. Om du däremot har cash så har du alltid möjlighet att kunna köpa när det är billigt vilket är bra.

1 gillning

Var har du läst detta? :joy::rofl: @Rabo

Rekommenderar att du läser vad som står i länken. Det är väl ingen som säger att det är dåligt att investera i en nedgång. Det som är dåligt är att sitta och hålla på pengar i väntan på en nedgång. Att ha alla sina pengar i global aktiefond är inte bra, nej. Man bör ju ha en buffert också. Men man ska inte ha en buffert vars syfte är att investera i en börskrasch.

5 gillningar

Svårt att säga var jag läst att “himlen är blå”…
Vilken del av påståendet är det du behöver ha akademiskt refererat? Påståendet “Det är alltid bra att inestera när det är nedgång” eller “om du har cash har du alltid möjlighet att köpa när det är billigt”?

Men om du har 5 milj på börsen eller något annat i en global indexfond väntar du inte med 2 milj utanför marknaden i väntan på nedgång samtidigt spm du missar uppgång i 5 -10 år. @Rabo
Långsiktigt cash vid sidan om oinvesterat gör ingen glad långsiktig då det är omöjligt tajma börsen även om man kan tro det är enkelt.

1 gillning

Nej lägre pris kan vara “dyrare”.

Om aktierna har fallit 30% pga att covid har stängt hela samhället så att ingen kan gå till jobbet, då kan det vara mycket dyrare i det läget än vid ATH.

Nu vet vi var det vände efter covid men det visste vi inte då.

2 gillningar

Lek med tanken att du har 5 miljoner. Om du investerar 3 miljoner idag i börsen. 2 miljoner lägger du på ränta och får 2-3% per år för. När börsen dippar med 30% från senaste all time high så väljer du att sätta in ytterligare de där 2 miljonerna för då är du säker på att det är billigt. Då vet du att du köpt på “rea”.

1 gillning

När börsen dippar med 30% från sin all time high då är det rea för den som sitter på cash. Dippar det ännu mer då är det ännu större rea. Sannolikheten att en ny all time high kommer de kommande 10 åren är extremt stor.

Bra att du har en regel (-30%) för när du kliver på börsen igen.
Hur agerar du om börsen istället faller 20% och sedan vänder upp igen ?

3 gillningar

“När börsen dippar med 30% från senaste all time high” står börsen ändå sannolikt högre än den gjorde när du i början valde att lägga 2 miljoner på ränta. Det hade alltså varit smartare att bara investera de där 2 miljonerna på börsen direkt istället för att vänta på nedgång.

5 gillningar

Men om 30%-dippen inte kommer relativt snart är ju risken att den bottennivån ändå är högre än dagens nivå. Då hade det varit bättre att köpa idag.

2 gillningar

Begrepp som billigt, dyrt och rea är inte bra, de bör undvikas. Mer relevant att prata om värderingar och de kan öka även om priset rasar.

1 gillning

Jag menar att när apokalypsen är här och du kommer med guld och vill använda det för att byta till dig föda så kommer jag att skratta åt din värdelösa metall. Vad ska jag med det till?

Vilken tur då att det finns andra med bättre omdöme. Min fråga kvarstår, vad ska du med gevär och ammunition till när du inte kommer kunna hitta något att jaga?

Ja du kan ju äta ditt guld eller kasta det hårt i huvudet på ett rådjur/människa kanske. Mycket mer kan man ju inte göra med det iaf.

Jag noterar att du fortfarande inte svarar på frågan. Förhoppningsvis är det för att du insett fånigheten med gevär och ammunition i en sådan situation, men antagligen inte.

Men har han inte rätt då?

Om något som är så extremt att det kan kallas för apokalyps inträffar så vill jag hellre ha jaktvapen än guld. Det är mat och att kunna försvara sig som räknas i det läget och inte blänkande metaller.

1 gillning

Ett annat är att prata med varandra.

2 gillningar

Till vad?

Om du ens visar ett vapen i fel sammanhang kommer du bli dödad direkt. Det närmaste en apokalyps vi kommit för en vanlig Svensson är Pol Pots Kambodja. Då var guld extremt användbart efter att vietnameserna drivit Röda khmererna på flykt.