K50. Trump, Ryssland och oro: detta kan du tänka på | Fördjupning från intervjun i Sveriges Radio

Tror man kommer långt med ett bra fiskespö och bra kontakt med grannarna.

Sen är nog kontanter smidigare än guld. Eller har MSB ändrat råden?

1 gillning

Fast nu var inte frågan hur nära apokalyps vi har kommit utan vad man bäst behöver efter en apokalyps. Då väljer jag vapen och ammunition före guld. För jakt och försvara mig som sagt.

Efter är det inte ens någon diskussion, då är det guld som gäller.

Jakt av vad? Du kommer knappast vara ensam om den idén bland 300.000 aktiva jägare i landet, viltet kommer snabbt ta slut. Viftar du vapen mot människor ligger det i farans riktning att de är snabbare/har bättre vapen.

1 gillning

Men om vi är på nivån att en kommunistisk sekt avskaffat pengar och sprängt centralbanken tror jag inte kontanter kommer göra så mycket nytta.

Efter en apokalyps så finns inte alla dessa jägare kvar. Anar att du menar något annat med apokalyps än vad det innebär.

Inte du heller med tanke på hur du resonerar, så du kan lika gärna lägga ner direkt.

1 gillning

Du verkar rätt aggressiv av någon anledning. Varför inte förklara vad du menar med apokalyps istället eftersom du inte verkar utgå från vad som avses med det.

1 gillning

Men vem kommer börja ta emot guld som betalning? Ica, apoteket, vården?

Vad människor behöver i kris är mat, salt, rent vatten, tvål, förband, mediciner och framför allt värme vintertid.

Jag skulle hellre bunkra salt, vattenreningstabletter och frysta kaffebönor. Lär kunna lösa mycket av byteshandel bättre än guld.

Men om guld får dig att sova gott om natten, kör på det.

Men det är OT, så @moderatorerna får gärna flytta mina inlägg till beredskapstråden. :blush:

1 gillning

Tittar man historiskt (det enda vi har att gå på egentligen) så kommer hjälpen utifrån - mot betalning naturligtvis.

Finns ingen motsättning mellan båda. En fördel med guldet är att det är mycket enklare att gömma och transportera än det du räknar upp.

Jag blir ganska irriterad av fantasier om privatpersoner med vapen etc. då jag upplever det som kortsiktigt, korkat och allmänt låg nivå - så absolut att jag kan motsätta mig det ganska aggressivt.

Så kontanter lär funka också! :wink:

Det var apokalyps som var utgångspunkten och det innebär en storskalig katastrof eller världens undergång.

I ett sådant läge måste man kunna skaffa mat för sin överlevnad själv och även kunna försvara sig. Jakt & fiske är alltså centralt i en sådan situation. Detta är ett långsiktigt tänk, inte att ha mat som räcker begränsad tid.

Jag märker dock att du inte menar apokalyps utan något annat mildare.

Tror du inte det är naturligt att gruppera sig och att en beväpnad grupp har ett stort övertag; dels ifall man behöver plundra och dels för att försvara sig emot andra plundrare. Helst genom avskräckning/rykte än att faktiskt vifta. En liten väpnad grupp motsvarar en mycket större obeväpnad grupp i våldskapital och kan snabb stiga till toppen av näringskedjan. Det verkar faktiskt vara så skatteverket växte fram enligt deras hemsida. Väpnade kungar plundrade gårdar.

Det utesluter väl inte att guld också är bra, men om det inte finns ett rättsväsende eller vittnen; hur ska du försvara guldet? En idé kunde ju vara att återupprätta bankväsendet och låna ut mer guld än du har. Det blir ju extra effektivt om du har både guld och bössor för att förhindra en bankrun. Men jag tror det är osannolikt att det skulle ske på en skala där enskilda individer har reell nytta av förberedelserna.

Som jag uppfattade det finns det inte så bra stöd för varken guld eller vapenspåret i privatsparandet. Om vi inte snackar om Bofors eller liknande skala, då.

1 gillning

Lite sen till festen, men tack för bra avsnitt! Jag tillhör en av dom som fick ont i magen vid årsskiftet och är rent mentalt inte rustad för kris just nu. MEN istället för att sälja av så passade jag på att ombalansera hälften av mitt sparande från globala indexfonder till Lysa med en större mängd räntor. Jag vet att det inte riktigt räknas som att sitta still i båten och vissa skulle säkert argumentera för att jag lägger i en liten handbroms i sparandet men det är vad jag behöver för att känns mig trygg om det skulle börja blåsa. :grin:

(Har kört en liknande taktik tidigare vid nedgång, när allt går ner kan man lika gärna passa på att sälja sånt som man sparat på alldeles för länge och ersätta med något man tror på mer… )

1 gillning

I min mellanhink med målet 3-5% avkastning så har jag 50% AMF räntefond mix och just nu 50% Länsförsäkringar global index.

Men är det smart att ha AMF räntefond i en ISK? Ska jag välja röntekonto för den delen ist?