K64. Fire-Jimmy levde på 100 kr mat i en vecka - skulle du klara en fattigvecka?

Jag klarar mig på mindre än det. Men vet också att vissa människor inte bör laga mat. :see_no_evil_monkey:

Då är det tajt med 74kr per dag.

Fast bjuder man in sig hos andra så fuskar man väl? Då kan man ju hänga vid donkens uteservering och äta rester också. :nauseated_face:

Hundring är nog mest för att Jimmy vill köra riktigt hardcore som en utmaning. :flexed_biceps: :smiley:

1 gillning

Enligt vem? Jag vet ju inte ens varför det är 100kr som gäller. :rofl:

Jag tänker att man skulle klara sig på X kronor. Man kan leva gratis. Det gör man ju hela sin uppväxt när föräldrarna står för allt.

bebis-FIRE! :zany_face:

5 gillningar

Imponerande! Det är ju tyvärr Swish, BankID och parkering som är det besvärligaste. Själv försöker jag underhålla i min uråldriga iPhone så länge jag kan med begränsningar på Safari för att ha den så “dum” som möjligt.

Blev verkligen inspirerad av Caroline och dig att göra något liknande. Jag gillar att det är en kortare tid och så tänker jag att det kanske går att ta inspiration av den kristna fastan eller från “skavmaxxing” genom att avstå en hel del bekvämligheter utan att för den delen behöva leva på stekt gröt. :blush: Enklare matbudget, avskalad skönhetsvård eller enbart kallvatten är goda exempel som tilltalar mig.

1 gillning

Nu har vi Jimmy och Anngaudlinn mfl men när får vi se och höra någon Fat Fire??? Det är nog inte bara jag som skulle se fram mot ett sådant program :smiling_face_with_sunglasses::+1:

5 gillningar

Med Fat-FIRE, menar du då TVÅhundra kr per vecka?

10 gillningar

Jag tycker redan de pratat mycket om rapsolja i tråden. :zany_face:

Mer allvarligt: Jag tror det är svårare att få dessa att ställa upp. Det finns ett stigma. Att göra sig löjlig över någon som lever lean-FIRE går ju uppenbarligen bra om man ser på nätforum, bloggposter och i klickrubriker. Men folket på måsveckan verkar vilja ducka motsvarande påhopp och säger därför inget.

5 gillningar

Ganska spot on. Jag känner ganska många som gjort Fat-FIRE men de ser det sällan som FIRE. Det är bara att de har designat sitt liv annorlunda. Jag träffar ju dem regelbundet inom ramen för Flocken-nätverket. Nästan alla avsnitt med Moa handlar ju om Fat-FIRE…

6 gillningar

Fast i Fat-FIRE kretsar så är utmaningen attt göra av med minst 100 tusen kr på en vecka på mat.

Lättare sagt än gjort när varje måltid måste kosta minst 5 tusen kr.

Då blir det mer frågor som ”vilka är de dyraste ostronen?”, ”hur mycket bladguld kan man äta per dygn utan problem?” och för de desperata som haft en dålig start på veckan ”räknas koks som mat?” :sweat_smile:

6 gillningar

Nej, det är faktiskt inte så frågorna lyder. Det är är bara en fördom. :wink:

Kul och sann story:

Jag och @MoaD körde ett Flocken-event på Hjortviken i Göteborg häromveckan. Väldigt nöjda deltagare och vi körde ett uppföljande samtal. En av deltagarna i samtalet med @Oliver.Allemog:

Alltså, efter jag anmält mig så förlikade jag mig med att det kanske blir en helg där jag smäller 20.000 kr på dricka i baren. Det är ju det rika människor brukar göra…

Jag älskar att han ändå kom på eventet trots det - och nej, det blev inte någon barnota på 20.000 kr… :joy:

4 gillningar

Alltså jag drev med utmanings-vecka för Fat-FIRE på diametralt andra sidan av Lean-FIRE 100 kr utmaningen

Jag tror alltså inte på allvar att det är så det ser ut om någon nu får för sig det :sweat_smile:

4 gillningar

Likaväl som få ”fattiga” har en matbudget på 100kr i veckan. I alla fall inte 2026. Troligen mer vanligt förekommande på 1950-talet.

Så därav mina inlägg om önskan om en realistisk utmaning.

3 gillningar

Vill man gå “all in” så finns ju den här boken:

Självbiografisk om Mo Wilde som levde ett år uteslutande på vild mat. Alltså mat som kommer från naturen. Det mesta som hon plockade själv. Lär ju hamna under hundringen i veckan.

4 gillningar

Jag tror jag fattar. En metafor. Du förordar typ 10 000 steg (tuff men rimlig matbudget) om dan långsiktigt istället för att springa en maraton en gång (100 kr/v)

Samtidigt kan det ju vara bra att pressa gränserna även om det bara är en gång. Det kan få en att ifrågasätta paradigm och vanor.

I detta fallet kan ju en 100 kr/v få en att ifrågasätta hämtmat och en massa halvfabrikat

Tycker båda vinklingarna kan vara bra. Först en 100 kr/v utmaning så blir 500 kr/v busenkelt. Typ. Ish. Eller är jag fel på det? :sweat_smile:

1 gillning

Hade hellre sett en realistisk utmaning.

Om man nu ska praoa fattig, så bör man göra det. 100kr/vecka för mat är att praoa utblottad. Jag tycker det är en viss skillnad, i alla fall om man bor i Sverige.

Sen kan man praoa fattig i ett U-land, då är kanske det närmare en verklighet som levs i dessa länder.

4 gillningar

Det påminner om när man låg i fält i lumpen och de gånger man plötsligt fick överge tält och alla bekvämligheter. Bär det man kunde inkl ett par guldburkar och frystorkat i väskan. Sov (knappt) under bar himmel tät in till övriga för att man frös så förskräckligt. På dagen ligga gömd och tyst alla timmar, ev reka mot kvällen för att sedan utföra sabotage på natten och sedan började allt om. Att sedan få bo på logement i en egen säng och få varm mat var som ett femstjärnigt hotell. Visserligen dela rum med 15 andra, men det var ändå otrolig lyx. Bara att få sova inomhus!

Detta var många år sedan men kommer ihåg det väl så ser personligen inte behovet av fattig vecka.

7 gillningar

Det var faktiskt en dröm jag hade som ung.. Att leva typ ett halvår som uteliggare i södra Europa.

2 gillningar

“så kan man göra, men det är inte rätt” . . jag skulle klara det men varför i hela friden skulle jag göra det?
Man lever bara en gång o så många veckor har man inte, så varför skulle man göra en sån vecka.
Skall kolla på avsnittet men har svårt att förstå tanken.

Man lever rätt många veckor och de flesta är väldigt lik varande så varför inte offra en vecka till att görs något helt annorlunda?

1 gillning