Jag gjorde nyligen ett hälsotester där jag hade något höga värden av olika blodfetter bl.a kolesterol och så kallade triglycerider. När jag inventerat kosthållningen är min slutsats att den mest sannolika källan till problemen är mitt stora kaffedrickande. Jag dricker rejält mycket kaffe och när jag gör kaffe hemma gör jag det i en kaffepress. De olika oljorna i kaffet innehåller terpener som har negativ påverkan.
Min fundering är nu vad som borde vara det mest vettiga alternativet till kaffepress. Jag vill gärna fortsätta dricka kaffe men borde sannolikt hitta ett mer hälsosamt sätt att tillreda det på.
Börja träna, och lägg om kosten också. Det är sällan bara en sak som ger dåliga blodfetter. Låt ditt nyårslöfte bli att LDL ska ner till normala nivåer, och gör det som krävs för att hamna där, inklusive byte till filtrerat kaffe och livsstilsomläggningar.
Jag vet inte exakt hur mycket ett tunt filter gör med oljorna du vill minska men en Aeropress är bra. Jag kör den när jag bara vill ha en kopp, vanligtvis efter lunch/eftermiddag.
Morgonkaffet (där jag gärna tar ett par koppar och vill bjuda damen på en) blir i en Clever-dripper. Även den med filter.
Typ av fett i kosten har stor påverkan, men har aldrig hört att kaffe påverkar kolestrolnivåer negativt.
Men du kan ju samla in egen data och undersöka om detta är fallet för dig.
Om du vill underlätta mätningen kan du mäta apoB värdet, detta inkluderar aterogena partiklar från både kolestrol och triglycerider.
Statiner som någon annan påpekade är bra för de allra flesta om man inte kan få ned kolestrolet, att sikta på minst under 0,6 g / L i apoB värde kan vara klokt (källa)