Beror nog på att det har varit en hel del väldigt stora lån senaste tiden, folk gillar att sprida riskerna.
33.700.000
15.000.000
11.700.000
Så kan det säkert vara. Hur som helst glad att man kunde få in lite mer pengar i “systemet”. Känns som om man kanske är begränsad i praktiken till 1-1,5MSEK med tanke på löptiderna och allokeringarna man får.
Ytterligare ett år har gått, och investeringarna hos Kameo går fortsatt klockrent. Jag har investerat sedan 2018, alltså i nästan 8 år nu. Resultatet for 2025 blev 10.22% ränta efter förluster och avgifter.
Jag har sedan 2018 fått över 220.000:- i ränta och bara 100:- i kreditförluster vilket är helt osannolikt bra. Rekommenderas starkt som komplement till börsen, kom bara ihåg att sprida riskerna på många lån.
10.22 låter bra! Hur mycket har du i C/D i Sverige och i Norge? Har i princip bara B i Sverige och ligger på 8.66 enligt appen.
Jag investerar endast i riskklass A och B. Den höga räntan beror på att många lån 2024 och första halvan 2025 låg på över 10%.
Kameo har släppt många nya lån på sistone, så nu går det att investera utan att få investeringen kraftigt minskad. Var irriterande ett tag när man bara kunde få in någon tusenlapp per lån.
Undra vad detta kommer innebära rent konkret. Jag har fått flera lån återbetalda idag.
I början av mars kommer Kameo att tillkännage ett nytt samarbete med en internationell institutionell finansieringspartner. Genom detta har vi säkrat en långsiktig lösning som stärker Kameos kapacitet att finansiera fler och större fastighetsprojekt. Det ger också bättre förutsättningar att bredda utbudet på plattformen, så att du som investerare får tillgång till fler investeringsmöjligheter över tid.
För att möjliggöra detta och säkerställa en smidig övergång till den långsiktiga finansieringslösningen genomför vi nu vissa anpassningar i låneportföljen. Det innebär att ett eller flera lån som du har investerat i på plattformen kommer att återbetalas i förtid med start den 24 februari. Återbetalningarna sker därefter löpande inom de närmsta tre veckorna.
När den nya finansieringen implementeras refinansieras vissa befintliga lån. I praktiken innebär det att låntagarna får möjlighet att refinansiera sina lån till en lägre ränta inom den nya strukturen, vilket blir en mer långsiktigt hållbar lösning för projekten.
Lånen återbetalas i sin helhet och hela ditt utestående kapital i dessa investeringar betalas tillbaka till ditt konto.
Vi har just nu flertalet nya projekt på väg och har som ambition att publicera nya lån löpande, så att du fortsatt har goda möjligheter att återinvestera ditt kapital.
Fick också tillbaka en del idag. Det verkar som de gör plats för en stor finansieringspartner som ska investera i lån. Det släpptes ju 3 nya lån, så allt gick tillbaka in i plattformen för min del.
Bättre det än och inte kunna investera alls för att snuskigt rika fyller lånen med 10 insättningar
Är det nån engångsgrej? Jag har fått massor utbetalt, och jag gjorde första insättningen i augusti.
Det börjar tyckas mig för mkt jobb att rådda med, särskilt som målet måste vara att hålla nästan hela kapitalet belagt.
Undrar också. Har kämpat ganska hårt för att försöka investera 10k i månaden ett tag nu på kameo. Idag återbetalades plötsligt hälften.
Känns lite som att börja om nu. Brukar det vara så här? Kan låntagarna välja att betala tillbaka när som helst om ränteläget går ner och de kan hitta lån till bättre ränta?
Jag gissar att det kommer vara extremt mkt tillgängligt kapital nu så tilldelningarna framöver lär minska eller?
Läs tråden! Jag postade det där för 10 dagar sedan.
Nej. Det här har aldrig hänt tidigare.
Nej, lånen är alltid på minst 1 månad.
Alla som investerar hos Kameo får ju deras nyhetsmail. Läser ni inte dem?
Nja, jag missade eller förstod inte nyhetsbrevet att 30% av lånen skulle betalas tillbaka efter någon månad, och särskilt om detta är återkommande.
7.5% ränta och 30% oinvesterat är ju bara drygt 5%. Och rätt mycket pyssel.
Jo jag tror jag såg nåt om det där.
Läst men ej förstått får man väl kanske säga.
Förstår fortfarande inte varför så många lån återbetalas samtidigt. Men nu är det som det är. Får väl se här de närmaste veckorna hur det går. Jag har haft som strategi att sätta in mitt sparande i kameo varje månad och sen har det tagit ungefär hela månaden med dagliga inloggningar innan jag är fullinvesterad. Så att nu efter 8 månader plötsligt få tillbaka hälften av lånen känns ju som mycket förlorad tid och avkastning.
Men tror inte jag kommer ta ut pengarna utan se hur det här blir de närmsste veckorna.
Däremot får jag hitta något annat att lägga mitt nysparande på nu antar jag. Iaf tills jag lyckats investera om det jag har
Om du inte redan använder det så är mitt tips FundingPartner.
Även Savelends “nya” Fastighetsprojekt fungerar lika bra som Kameo, inga förluster än så länge, men har inte lika stort utbud än. De har dock lite högre ränta 9 - 10% just nu. Jag investerar hos alla tre, Kameo, Savelend, Fundingpartner.
De fick en stor ”internationell institutionell finansieringspartner” som jag antar ville gå in med en stor summa med en gång, därför löste de massa lån så att de kunde investera. Jag frågade vilka som som skall lösas och fick denna listan.
Det avser lån: 4883, 4955, 4970, 4878, 4854, 4882, 4895, 4908, 4929, 4939, 4964, 4784, 4852, 4903, 4934, 4977, 4873, 4887, 4901, 4926, 4947, 4771, 4786, 4819, 4856, 4892, 4902, 4880, 4906, 4943, 4956, 4973, 4923, 4938, 4962.
De sa tre veckor 23 februari, så om en vecka till kommer det inga mer förtidsinlösningar.