Kameo investering

Ah, right.

Det tog ca ett år att bygga upp portföljen. Det var enklare förut då det var först till kvarn som gällde och jag satt beredd när lån släpptes. Du fick man investerat så mycket man ville. Har ca 1 miljon investerat nu med 20k - 40k per låntagare.

Sjukt lite förluster sedan 2018.

3 gillningar

Vet du om de “skalar ner” beloppen baserat på vad man initialt lade in eller spelar det ingen roll? Dvs skulle jag fått 2k istället för 1k om jag lagt ett bud på 20?

Kapas uppifrån dvs fylls underifrån, så tjänar inte på att buda mer än tänkt i syfte att få mer när du blir begränsad

1 gillning

Jag skrev tidigare i tråden att det gick illa för mig när jag investerade hos Kameo men det var fel. Jag måste ha blandat ihop kameo med en annan aktör.

1 gillning

Jag investerar i Svenska lån på Kameo sedan 2017, har läst på om investering i Norska och även Danska lån på Kameos sida flera gånger utan att riktigt förstå vad det skulle innebära i termer av krångel och deklaration, och därför avstått.

Vad säger ni som provat detta över ett antal år?

1 gillning

Inget krångel alls med deklarationen, de rapporterar till svenska skatteverket precis som de gör med de svenska lånen. Du behöver inte göra något extra.

Det enda “krångel” är att du måste betala in pengar till ditt norska eller danska kameo-konto, eller göra en överföring internt mellan ditt svenska och norska/danska konto. Jag brukar göra det senare, tar ett dygn.

Räknar de även ut kapitalvinst/förlust som kommer från vins/förlustt på NOKSEK vid återbetalning av fordran? (hanterbart att göra själv förvisso, och ännu enklare att bara råka glömma…)

Växlingsavgifter vid insättning på NOK-konto Avgifter?

Tror svaret var nej när jag kollade. Gissningsvis är det runt 0% av investerare som bryr sig om att göra detta korrekt.

Ja jag har själv struntat i det i 10 år men har i år fått ihop ett pythonpaket som gör hela deklarationen åt mig inklusive detta. Ca 1/2 miljon poster var det i sista körningen för att få det .fram rätt siffror så lite lökigt att göra manuellt …

2 gillningar

Valutavinst/förlust räknar de ut.

Om man gör interna överföringar mellan SEK och NOK konto tar de ingen avgift, men man förlorar lite på valutakursen, verkar vara ca 0.5 öre. Gör du bankbetalning till Norge är det din banks avgifter och valutakurs som gäller.

1 gillning

“Nästan för bra för att vara sant”
Det går bättre och bättre för Kameo. Nu fick de ytterligare nya investerare.
”Bolaget Green Frug, grundat av Günther Mårder och Fabian Bengtsson, går in som delägare i Kameo.”

Kan uppdatera med att jag nu är uppe i 72k investerat över 28 lån så kommer nog att krävas 300-350 lån för att komma till sjusiffrigt. Blir i alla fall bra riskspridning… :upside_down_face:

Kameo har blivit väldigt populära. Alla lån överbokas kraftigt. Kul att det går bra men mindre roligt när man vill investera 40.000:- och får tilldelat 1.500:- :grin:

1 gillning

Vad är det minsta man kan investera?

500 kronor

Det var först till kvarn fram tills ganska nyligen. Savelend och Tessin har fortfarande först till kvarn (i två omgångar med förtur till storkunder).

Börjar bli svårt att bygga upp Kameo-portföljen eller ens behålla den på samma nivå. För många har kommit på att de har alldeles för bra ränta till den väldigt låga risken man tar.

1 gillning

Fick precis tilldelat 500:- på ett…

Varit bättre senaste tiden, folk kanske sparar till julen? Fått 5k på flera senaste veckorna.