Här finns en guide, med olika steg.
Skrämmande hur vissa kan ha den här ”låt gå”-mentaliteten gällande alla försämringar i samhället.
Har själv haft att göra med FK, försäkringsbolag, myndigheter, advokater, sjukhus och kommunen sen 2003. Har troligen ordnat med 1000 tals dokument genom åren och fått överklaga flera ärenden.
Så att ordna papper till en bank klarar nog de flesta.
Att överklaga, fightas tillbaka och få rätt, kräver såklart en ansträngning större än att gnälla och säga att allt i samhället blivit kasst. Mycket har varit tyngt av byråkrati länge, men mycket går också lösa. Om viljan finns.
Precis. Som jag skrev ovan, om något hade det hade nog varit ett tecken på att man har nått fuffens för sig. Det är verkigen skrämmande hur en laglydig kan råka illa ut.
Kommer ihåg artiklar efter 9/11 attackerna och folk med minsta muslimska anknytning fick alla sina tillgångar frysta, kunde inte existera (betala hyra, köpa mat) överhuvudtaget. När de tiggde mat/pengar på gatan hamnade folk som gav det till dom under utredning… I USA, men känns som om vi är på väg dit i Sverige också.
Det är väldigt stor skillnad på vilka rättigheter och möjligheter du har att överklaga mot en myndighet jämfört med en bank (privat företag).
Läser du genom din egen länk ser du att inget av de vägarna är ett riktigt överklagande och det enda som är juridiskt bindande är att stämma banken i domstol. Det andra är bara klagande till banker eller en rekommenderarande nämnd.
Det finns en existenshotande finansiell risk att räkna med. 50 kr kan snurra ur kontroll och bli miljonbelopp i advokat och rättskostnader om du vägrar ge upp. Så håller absolut inte med dig.
Jag tror att det en sak som är väldigt viktig att lyfta fram här att bankerna ensidigt kan blockera en från att använda BankID, trots att det hos vissa aktörer är det enda gångbara sättet att legitimera sig:
BankID får inte aktiveras
Om du får ett meddelande om att BankID inte får aktiveras för ditt personnummer betyder det att din bank har blockerat ditt personnummer från att ha ett BankID. Blockeringen gäller 12 månader. Det är bara den bank som satt blockeringen som kan ta bort den.
Varför blockeras mitt personnummer?
Möjligheten att blockera ett personnummer finns för att förhindra missbruk av BankID, hålla säkerheten hög och skydda våra användare. Om en blockering gjorts har banken bedömt att du har brutit mot deras användarvillkor för BankID-tjänsten.
Vad kan jag göra?
Kontakta din bank. Ingen annan bank kan ändra eller ta bort blockeringen. Andra banker kan inte heller ge dig ett nytt BankID så länge ditt personnummer är blockerat. Det är bara den bank som blockerat ditt personnummer som kan hantera ärendet.
Jag har skrivit om det här tidigare om “kaskaderande” indragna BankID. Det hjälper därför inte att ha en bank som man t.ex. bara använder till utlandsbetalningar så länge som man använder den i kombination med BankID.
Apologeter i tråder får ursäkta, men hur kan någon rimligtvis tycka att ett ensidigt agerande från ett företag ska kunna stänga ute en från grundläggande tjänster som saknar alternativ i ett av världens mest digitaliserade land? Utan fungerande BankID kan man dessutom många gånger inte ens kontakta ens bank.
Jag har länge ansett att BankID har blivit för stort och systemkritiskt för att få självregleras av företaget och bankerna.
Som privatperson saknas i dagsläget alternativ hos t.ex. Försäkringskassan, det är endast på företagssidan som Freja OrgID är accepterat. Tidigare har man kunnat använda Telias e-legitimation, men den är inte längre accepterad. Försäkringskassan accepterar inte ens e-legitimation från AB Svenska Pass (dvs den som finns på ID-kort från Skatteverket).
Rådet att ha konton på mer än en bank fungerar med andra ord endast delvis och om man precis håller tungan rätt i mun. Nordea är väl den enda banken (utöver Amex) där man inte måste ha BankID för inloggning (även om de gör det svårt att göra så) eller för att bekräfta betalningar på nätet. SEB erbjuder möjlighet till inloggning endast via bankdosa, men man kan inte bekräfta internetköp utan BankID. Swedbank har ju möjlighet till inloggning via dosa utan BankID, men jag tror inte att man i dagsläget kan bekräfta internetköp utan mobilt BankID. Handelsbanken är ju “komplicerat” eftersom alla deras normalt tillgängliga inloggningsmetoder använder sig av BankID (på kort eller i mobil), däremot kan man använda bankkort + dosa utan sladd för att bekräfta internetköp.
Mitt råd blir därför:
*Man bör ha Nordea med ID dosa i sin arsenal, logga in regelbundet, ha någon stående aktivitet på kontot (t.ex. betala e-faktura för någon tjänst med automatbetalning), betala Netflix etc, se till att läsa utskick från banken
*Ha Freja eID Plus
*Ha min Myndighetspost för utskick från myndigheter eller möjligtvis ha Billo (Kivra erbjuder endast inloggning via mobilt BankID)
Sedan bör man ju generellt vara extremt selektiv med att göra saker som kan “upplevas som konstigt” av banken. Jag lever som jag lär och använder endast BankID när det är absolut enda möjligheten och då använder jag helst BankID på kort med kortläsare. Internetköp gör jag vanligtvis via Amex som har en bra lösning för säker kundautentisering.
Förhoppningsvis kommer vansinnet med BankID att balanseras något i framtiden, men fram tills dess gäller det att agera klokt.
Inte jämförbart att tampas med FK och en privat bank, men även detta med FK är idioti. Två fel gör inte ett rätt.
Absolut inte. De är omöjliga att göra nöjda om de bestämt sig eftersom de missbrukar systemet med AML.
Det är just den här inställningen som gör att samhället blir kasst - personer som bara finner sig och enbart försöker göra det bästa för sin egen situation här och nu. Som bankerna beter sig nu är rent skadligt för samhället och får långtgående konsekvenser.
Så att inte överklaga hjälper? Om alla kunder som får sina konton spärrade och är oskyldiga bara lägger sig platt, är väl värre?
Hade jag lagt mig platt hade jag troligen varit utan inkomst, hemlös, än mer handikappad än i dag, inte haft färdtjänst, inte fått hjälp med hjälpmedel, osv, osv.
Så jag ser inte hur det är personer som jag, som enbart försöker reda ut felaktigt utredda situationer, som är ansvariga för banker med knöliga rutiner. Beror snarare på myglande bankchefer, pengatvättare och yrkeskriminella som utnyttjat systemens brist på kontroller historiskt.
Du får såklart vara arg på banken, men att klanka ner på folk som använder sin fulla rätt att överklaga felaktiga beslut, är lågt. ![]()
Läs inlägget en gång till.
Känner mig orolig inför den dagen pengar ska från Avanza in via storbanken igen. Typ att det ska trigga nån spärr att du tjänar bara XX och därför borde du inte ha de pengarna.
Haha. Jaa jag med. Har sparat och dokumenterat alla kontoutdrag, lönespecar, deklarationer mm de senaste 14 åren sedan jag flyttade utomlands. Flyttar jag någon gång hem och vill köpa bostad etc förväntar jag mig grova problem.
Trots att all är svar på vitt (inte svart, bara vitt… äh, du fattar
).
Det finns krav från EU på ett statligt digitalt ID sen flera år och numera anser det att det måste åtgärdas. Svenska staten valde att inte göra något när direktivet först kom för att riksdagen är inkompetent och tycker privatiserad monopol på digitala IDn var att föredra.
PS
Sverige är inte ett av världens mest digitaliserade länder. Vi har fallit som en sten i rankingen.
Jag är väl lite av den apologet du pratar om men är helt enig i detta, hela identifieringsprocessen borde ligga utanför bankernas kontroll. Någon statlig myndighet bör ha ansvaret och infrastrukturen kring detta likt dom har med pass och körkort.
Vad beträffar dina andra tips så är dom säkert bra… men personligen så känner jag ingen oro alls att banken skulle få för sig att bara stänga ner allt för mig… jag förstår att så kanske alla känner innan det händer och jag som agerar blåögt.
Jag förstår ärligt talat inte vad det är som triggar systemen, jag använder swish ganska frekvent till diverse betalningar, men även utlandsbetalningar i appen och överföringar till Revolut via applepay, och då snackar vi inte några hundralappar hit och dit.
Men de e väl så, jag sitter här och tar det med en klackspark idag och imorgon så är jag utkastad ur systemen ![]()
Kanske är det som på flygplatsen. Av dator slumpvis utvalda extrakontroll för att undvika diskriminering.
Ingen bank borde ha befogenhet att spärra någons bank ID. Just bank ID behöver man i kontakt med sjukvården, a-kassa, facket, försäkringskassan, skolan osv. Ökar risken få sitt bank ID spärrat om man delar upp sitt kapital på flera olika banker?
Har varit med i exakt samma situation som hon i inslaget innan bankerna fick ytterligare ett verktyg till att förstöra en individs liv helt och hållet och då syftar jag till att låta banker ta bort Bank id för människor (som behövs för recept, ens barns skolgång etc etc.) Jag fick spärrat konto och därefter skulle jag redovisa mina transaktioner till mina barn som låg på allt mellan 100-300kr och skulle då lägga fram skuldsedlar på samtliga dessa, samt även månadstransaktioner till frun för vår bolån som betalas varje månad via hennes konto (där jag swishade över min del varje månad). Redovisade allt dom efterfrågade men fick ändå svaret att dom stänger ner mitt konto och all engagemang. Denna sk lag har gått helt ur proportion anser jag, förstår att man vill sätta dit kriminella/penningtvätt etc. men detta är hutlöst. Kände mig helt överkörd och att man numera även kan förstöra en individs liv på detta sätt genom att ta bort bank id också är att ta det steget längre, där vem som helst som har en dålig dag på jobbet i praktiken bara kan stänga ner några människors liv dagligen utan att bli ifrågasatt. Detta är inte rätt, bör kunna hanteras på smidigare och bättre sätt tror jag, har nog gått lite förhastat allt detta. Man läser och hör dagligen om människor med nedstängda konton, jag känner ett x antal som råkat ut för liknande. Och även när man handlat något på blocket där dom sagt att " jag vill helst ej ta emot swish då jag har en incident med banken just nu" Att jag nu skulle endast träffa kriminella i alla dessa fall känns som ett definitivt långskott så jag tror att man MÅSTE se över detta system som förstör många oskyldiga människors liv och gör det mycket värre fortsättningsvis genom att ta bort bank id med, vad blir nästa steg. Att sno pengarna på konton och slänga ut dom på gatan utan att det prövats rättsligt? Bankerna är domare, jury och bödel i detta fall, hoppas inte detta kan fortgå är helt och då menar jag helt orättvist!!!
Det som skulle behövas är väl att ett par politiker får sina konton och bank-id:n spärrade för att få dom att inse hur idiotiskt dagens system är.
Deras lösning: speciella undantag för politiker.
Exakt det de försöker med i EUs totala massövervakningsförslag “Chat Control”.
Helt otroligt att banker får hålla på såhär.