Vad menar dom med skuldsedel om det är pengar för bio mm.?
Jag tror också det har att göra med att banken rensar ut “slöddret” dvs vanliga människor som bara har en lön och betalar räkningar. Finns inga pengar i det.
Bor själv utomlands och i diverse online grupper är det mer och mer folk som har ett gammal bankkonto i Sverige som de använder för att tillexempel betala CSN eller föra över till Nordnet, som får info om att det kommer att kosta 2500 sek per år eftersom man är utlandsboende.
Ett konto som exempelvis de haft i 40 år men nyligen flyttat utomlands. Med flera konton, ett per barn är det orimliga summor som en person skrev om. Helt klart en purge…
Banker är så kortsiktiga. Flyttar jag hem med min starka ekonomi kommer jag inte att ta i tång på en bank som behandlar en på det sättet.
Det enda som kommer fungera i längden är statlig e-legitimation och ett banker som missbrukar AML får dryga böter och i förlängningen indraget tillstånd.
Om man inte redan har gjort det kan det vara dags att ordna några utländska konton samt ordna så man kan logga in på ex. Avanza eller Nordnet via kod. Ett problem är att bara 2-3 kreditkort i Sverige accepterar betalningar via IBAN, det mesta andra (el, få lönen utbetalad till utländskt konto inom EU etc) går att ordna.
Vill också uppmana människor att använda mer kontanter i vardagen. Vi har redan blivit uppmanade av bland annat riksbankschefen att göra detta av beredskapsskäl, men detta är ännu en anledning. Det är bökigare, men helt klart värt det när bankerna håller på som de gör.
Ett tips om du vill slippa hantera en massa växel: säg till i kassan att du vill betala x i kontanter (närmaste hundring eller femhundring beroende på vad du har) och ta resten på kortet.
Kontanter? NEJ tack.
Däremot verkar det visa sig att bankbackup handlar om en fysiskt dosa till var och en av dem. Ett problem är att många inte ens erbjuder hårdvaruinloggning.
Att spärra BankID för en misstänkt överträdelse mot en enskild bank ser jag som ett övergrepp. Det är bara en tidsfråga innan någon drabbad stämmer och får saken prövad juridisk. Lex Swedbank säger att bankerna inte får stänga av kunder godtyckligt.
För svenska banker? Knappast en hållbar lösning ens för de banker som fortfarande erbjuder bankdosor etc. När de får signalen om att alla dina BankID ska spärras ligger inte en spärr av kontona även hos dem långt borta. Man behöver söka sig utomlands.
Staten borde vara ytterst ansvarig och bli skadeståndsskyldig när bankerna agerat fel. Har banken orsakat så någon blivit qv med sitt boende får staten köpa en ny lägenhet åt dem drabbade och driva in kostnaden från banken retroaktivt. Att gömma sig bakom “bekämpa gängkriminella” är bara en dålig ursäkt. Det handlar om att de vill ha full kontroll över ALLA invånare. Det handlar om makt. Att ingen ska ha rätt att äga något. De kan ta allt ifrån dig om de vill. Innan man dömts i en domstol så skall man ses som oskyldig. Det är helt uppåt väggarna att få sitt bank ID spärrat pga man använder sig av swish. Isåfall får de ta bort swish helt och hållet.
Det behövs en källa på det, hittills har jag bara läst om generella BankID-spärrar. Såklart borde man komplettera med några utländska banker oavsett.
Man gör det smidigt att använda Swish → folk överger kontanter → fällan går igen.
Logik är källan. Om du kan hamna i skottgluggen pga. en Swish, vad tror du händer när någon annan bank spärrat alla dina BankID? Att det är ovanligt att höra om sådana fall beror på att 90+% av befolkningen bara använder en bank till vardagsärenden, resten kan inte ens logga in på den andra banken för att försöka börja använda den.
Motlogiken är banksekretess. BankID verkar numera vara sekretessbrytande men annan kundkännedom känner jag inte till att bankerna får lov att dela mellan varandra.
Nu säger du emot dig själv, läser inte inläggen du svarar på eller en kombination av dessa. Vi gör ett nytt försök:
Bank x skickar en signal till bank y om att alla dina BankID ska spärras. Bank y har då extremt stark anledning, ungefär 100x starkare än vid ”skumma” swishar, att anta att det finns någon AML/KYC-anledning till denna spärr, och agerar därefter. Jag skulle t.o.m. dra det så långt som att påstå att det vore nästintill tjänstefel av personerna som arbetar på bank y att inte kräva in underlag etc. i ett sådant scenario. Det vore åtminstone helt oförsvarligt vid en ev. kontroll av efterlevnaden av AML/KYC om det senare visade sig att kunden ägnade sig åt ex penningtvätt, oavsett om bank x missbrukat systemet eller inte vid den första spärren.
Va?
Det är en sak att stämma av skumma transaktioner och en helt annat att automatiskt spärra BankID för alla tio? banker som deltar. Om det kommer en signal om att en kund inte kan svara trovärdigt anser jag att varje bank måste göra en egen bedömning för just sin relation. Något annat vore orimligt.
största problemet är att det saknas transparens och att myndigheterna har saknat alternativ tidigare. Man bör absolut tvingas myndigheter ha frejaID Plus hos alla myndigheterna. BankID bör användas som enligt namnet, identifiera sig hos bankerna.
Jag undrar varför BankID spärras? Ok, spärra kontot, men tänk er att pass, körkort mm godtyckligt listas som spärrat och får inte användas och måste lämnas in för att undvika dryga böter och fängelsestraff. I stort samma sak.
Det är ju inte bara BankID som spärras, de stänger ju av ditt konto och tvingar dig att söka lyckan någon annanstans. Vad är det för mening att skaffa en ny bank, men de får inte utfärda nytt bankID under tiden man är spärrad. Då får man gå till banken och be de lägga in alla postgiro/bankgiro, autogiro. Det blir ju helknasigt.
Det är det jag menar. Spärra swish tillfälligt medans utredning pågår, men det finns ingen anledning till att spärra BankID som används för en rad andra livsviktiga tjänster.
Bank ID borde aldrig kunna spärras. Det är som att spärra ens legitimation. Ett grovt övertramp.
Jag har skaffat Freja+, ska börja försöka använda det i så stor utsträckning som möjligt. Det är läskigt hur mycket makt bankerna har över bankID.
Vem har påstått något annat? Läs inläggen innan du svarar.
Självklart - men under tiden spärrar de dina konton, precis som hos första banken som spärrade dina BankID. Det vi diskuterar här är inte konstaterade, lagförda penningtvättare utan folk som fastnat i bankernas godtycke kring AML/KYC.
De kommer inte ens vilja ha dig som kund om ditt BankID är spärrat. Om du redan är kund kommer de avkräva dig samma omöjliga underlag och naturligtvis frysa allt under tiden de går igenom underlaget, innan de kastar ut dig.