Kan banken spärra ens konto hursomhelst?

Samma här!

Många saker använder fortfarande bara BankID men tycker att många av de viktigaste tjänsterna har börjat ha Freja+ också (exempelvis Skatteverket, försäkringskassan, och 1177).

1 gillning

Dessvärre har inte Försäkringskassan FrejaID, endast varianten för organisationer.

1 gillning

Kina är långt mycket mer digitaliserat och utvecklat än Sverige.

Därför ska man inte låta sig luras, använd kontanter!

Om fler använder kontanter kommer bankernas makt att minska eftersom deras kontroll minskar. Om så många som möjligt använder kontanter så länge det går flyttas kontrollen över till konsumenterna.

3 gillningar

Helt sjukt att man ska behöva oroa sig för sådant här som vanlig medborgare.

Finns tips på utländska banker som är bra att komplettera med för att iallafall kunna få lön och betala räkningar?

@Patrickeriksson
Jag använder inte själv Wise eller Revolut, men de är väl ganska populära?

Funkar det att betala räkningar via exempelvis Revolut?

Revolut har inte stöd för bg/pg. Så om din mottagare inte har IBAN blir det svårt.

Med wise så ska man kunna ge ut ett IBAN för att få lön inbetalt. Gör det inte själv dock.

(Tack folket för tips om Freja i tråden. Laddade ner och reggade. Hoppas det funkar då jag är utskriven sedan mer än ett decennium. Men jag står fortfarande i röstlängden vilket jag tror/hoppas betyder jag är i SPAR fortfarande.)

Ska ju finnas något med ForeignID också, men Freja+ är bara ett e-leg, vilket bankid också borde vara. Alltså tvinga bankerna att släppa kontrollen över bankID och låt staten ta över.

Detta måste ta ett slut detta är helt idiotisk, det påverkar mer än bara banken! Ingen ska bli straffad på de sättet detta bara leder till skit.

Sålänge man inte är dömd i domstol så ska ens bank id absolut inte kunna spärras

4 gillningar

Även om man är dömd i domstol så borde inte ens rätt att legitimera sig digitalt försvinna!?

Visst kanske freja kan fungera och vara fristående från banker, det vet jag inte, men även en dömd brottslig borde ha vissa rättigheter som att exempevis kunna legitimera sig digitalt.

4 gillningar

jag tror att någon som blivit avstängd kommer att driva det här i D.O. Du blir så begränsad idag utan bankID. Sen har de folkvalda inte räknat med att BankID blev så dominerad, så att det blivit en standard. De har nästan en monopol-liknade ställning.

Finansinspektionen verkar också tycka att bankerna börjar gå för långt:

5 gillningar

60.000 avslutade konton 2022, och antalet ökar kraftigt varje år. Därtill 1.000-tals avstängda kunder. En personlig gissning är att en mycket liten andel av dessa har polisanmälts och lett till fällande dom, men likväl är de straffade.

Finansinspektionen skriver inte det, men ett av problemet med två krockande regelverk tycks vara att regelverket som ska tillvarata konsumenternas intressen har för låga böter. Om banken liksom för penningtvätt riskerade miljardböter om den stänger av konton utan att det finns stöd för det i betalkontodirektivet skulle siffrorna antagligen se annorlunda ut.

2 gillningar

Eftersom FI saknar fullständig statistik från bankerna om antalet
personer som nekas konto

Att det inte finns krav på att banken ska lämna denna information i del av sitt arbete mot penningtvätt är sjukt. Helt klart upplagt för missbruk av banken.

1 gillning

Lite ironisk när finansinspektionen klagar på att bankerna följer regelverket som finansinspektionen har tagit fram.

Gör om och gör rätt genom att ta bort hela KYC regelverket….

1 gillning

Ja jag håller med. Bank ID är som legitimation. Något qlla bör ha rätt till, precis som personnummer.

2 gillningar

Om mottagaren vill ha in pengar från utlandsboende borde de ju ha en IBAN.
Att svenska banker biter sig fast vid sitt bg/pg system är f.ö. rätt störande, men förståeligt eftersom de förmodligen tjänar pengar på det.