Kan banken spärra ens konto hursomhelst?

Precis vad vi diskuterade i en annan tråd härom dagen :slight_smile: :

1 gillning

Jag ringde Swedbank i förebyggande syfte innan jag skulle flytta en stor del av mitt kapital till nischbanker, för att informera dem om detta. Deras svar var att de tyvärr inte kan göra något notis utan att allt sköts per automatik och att de kommer kontakta mig och be om kompletterande uppgifter ifall systemet flaggar mina överföringar. Detta är rena maffiafasoner. Man måste kunna få flytta sina egna, redan skattade pengar mellan sina egna konton hos olika banker. Börjar inse mer och mer vilka skurkar storbankerna är.

1 gillning

https://www.dagensps.se/privatekonomi/hon-lanade-pengar-av-en-van-blockades-fran-bankid/

Ytterligare ett fall där en oskyldig fått sitt bank ID spärrat av banken :sleepy: De har gått för långt med sin paranoid för penningtvätt. De allra flesta människor jobbar, betalar skatt och gör rätt för sig. Det är inte bankens uppgift att jävlas med vanliga Svenssons. Hur kan man bli dömd utan varken bevis eller en rättegång i detta land? Helt otroligt! Banker borde behöva betala miljonbelopp i skadestånd till de som drabbas!

Även om svaret blir detsamma så tror jag det är bra att skriva dem ett meddelande istället för att ringa. Både för att det blir enklare för dem att hitta om de skulle undra, men framför allt att man själv har något tydligt att peka på om de trots allt skulle fråga. Att det finns svart-på-vitt information man meddelat i förväg ser jag som ett klart plus i kanten för transaktionernas legitimitet.

Camilla har bett om att få vara anonym i texten, och därför har redaktionen bytt ut hennes namn

Varför har personen valt att vara anonym? Redan där ringer mina varningsklockor. Banken har ett lagstadgat ansvar att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism. Och de brukar vara väldigt duktiga på det. De har både interna och externa audits för att säkerställa att deras metoder är korrekta. Utan att ha insyn i detta specifika fall gissar jag att personen antingen är kriminell eller lånar pengar från kriminella personer.

Men skaffa Skandia istället bara.

1 gillning

Hon kanske inte vill bli uthängd som ett offer offentligt?

4 gillningar

Kanske, kanske inte. Utan insyn till bankens utredning kommer jag inte kalla henne oskyldig.

Menar du att banken låter bli att spärra kriminella personers konton, men spärrar de konton som kriminella betalar till?

Hur vet banken om någon år kriminell utan att bryta mot GPDR?

2 gillningar

Om hon vore skyldig skulle de väl inte ta bort spärren för hennes bank ID i maj?

1 gillning

Får man sitt bank ID spärrat om man tar emot överföringar via internetbanken också? Eller endast om någon swishar pengar?

När har jag påstått det?

Om hon har fått Swish från sin kriminella vän behöver ju den personens konto och bankid ha varit ospärrade.

1 gillning

Nordea misstänkte att de 12 000 kronorna hon fick swishade av en vän var kopplade till penningtvätt. Banken valde därför att behålla pengarna

Lätt att tjäna pengar som bank. Skämt åsido. Vart tar pengarna vägen? Behåller de verkligen dem, eller skickas de till någon myndighet?

Jag undrar varför väntar de till maj? Så mycket konstigt…

1 gillning

Vännens konto kanske blev spärrat samtidigt som “Camillas” konto?

Vi vet ingenting om detta fall. Allt vi har är en anti-bank snyftartikel så man ska tycka synd om “Camilla”. Vi här kan ju försöka vara lite neutrala eftersom vi inte vet nåt.

Nej, banker får inte behålla pengar som misstänks vara kopplade till penningtvätt. Deras uppgift är att förhindra penningtvätt, inte att tjäna pengar på det. När en bank misstänker penningtvätt, är de skyldiga enligt lag att utreda transaktionen och rapportera misstanken till Finanspolisen. Pengarna spärras under utredningen, vilket innebär att varken banken eller kunden kan använda dem. Finanspolisen utreder sedan om pengarna kommer från brottslig verksamhet. Om så är fallet kan pengarna förverkas, det vill säga tas i beslag av staten. Om utredningen inte visar att pengarna är kopplade till brott, ska de återlämnas till kunden.

Har man inte rätt till skadestånd om det visar sig att pengarna inte är kopplade till penningtvätt?

Nej. Du får inte ett skit.

Nej? Det vore ju konstigt.

Du är kund hos banken och de har rätt att välja sina kunder, de kan när som helst välja att inte ha dig som kund längre. Det är endast ett problem om de skulle säga att det var pga din religion/hudfärg etc…

Men det är ju fritt att starta en egen bank och ta emot kunder som andra banker inte vill ha. Men såklart du måste ändå följa de (tandlösa) reglerna mot pengatvätt

1 gillning

Nej det är inte helt korrekt, ChatGPT säger följande men den som vill kan säkert googla fram det också:

Om du är en privatperson som bor i Sverige har du rätt till ett basbankkonto enligt EU-regler och svensk lag. Detta innebär att en bank inte får neka dig att öppna ett konto, såvida det inte finns särskilda skäl, exempelvis om:

• Banken inte kan uppfylla sina skyldigheter enligt penningtvättslagen, t.ex. om kunden inte kan identifieras.
  • Det finns misstankar om att kontot kommer användas för olagliga syften.

Det är heller inte fritt fram att starta en egen bank, det är omgärdat av statliga godkännanden och alltså inte som att starta vilket företag som helst. Du måste t.ex. anses vara lämplig som ägare enligt finansinspektionen.

Att driva bank är starkt kopplat till staten och det är heller i praktiken inte möjligt att fungera som medborgare i landet utan att ha bankkonto. Därför finns det goda skäl att ställa krav på banker att t.ex. serva alla medborgare. Att neka en person tillgång till bank är att exkludera personen från samhället, nästan jämförbart med landsförvisning, eller åtminstone en förvisning till ett liv i kriminalitet.

Ja tekniskt sett är det möjligt att få skadestånd om du har nekats pga felaktig tillämpning av penningtvättslagen. Men i praktiken kommer säkert banken vinna den tvisten, din uppförsbacke är stor här.

2 gillningar