Absolut inte.
En intressant fråga är om samma problematik förekommer i liknande utsträckning i andra EU-länder eftersom svensk lagstiftning kring AML bygger på EU:s penningtvättsdirektiv. Är det samma problematik ursäktar inte det våra inhemska bankers beteende, men om det till stor del är en svensk sjuka säger det en hel del och vi behöver ta i med hårdhandskarna gällande detta.
Jag följer ett antal Tyska ekonomiforum och jag har aldrig hört talas om det.
Det var ett inslag på TV om någon som blivit spärrad hos banken men han var utsatt för ID kapning och inslaget handlade mest om hur svårt det är att tvätta sig om man blir utsatt för det.
Sverige är Europamästare på att överimplementera EU-direktiv som skadar egna medborgarnas intressen för att sedan skylla på EU när medborgarna protesterar.
Inget fan av SD men deras skepsis till EU har ju potential att leda till något gott här*. Vi behöver lämna den lite väl goda självbilden och bäst i klassen-ambitionen och prata mer om vad som är bra för oss.
Det finns hur mycket som helst på ämnet för den som har psyke nog att våga googla på det. ![]()
Edit//
- Nu ska bara myndigheter och politiker lyssna på rådet också… Brukar vara lite si och så med det…
Precis så är det, Sverige ska ständigt vara bäst i klassen på detta, som om det inte räckte med att EU är bäst i världen på regleringar.
Inte förvånande då att USA och Kina drar i från EU alltmer, de fokuserar på verkliga problem när EU satsar allt på regleringar för att kontrollera medborgarna.
10 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Jag anser att den lag som gäller penningtvätt och misstänkt terrorfinansiering som infördes år 2017 av dåvarande stadsminister Stefan Löfven och moderaten Tomas Tobe som hade rollen som ordförande i justitieutskottet i Riksdagen borde skrotas direkt.Folk ska inte riskera att få sitt bankkonto och bank-ID och bankomatkortet samt swish spärrad för att man swishar lite småsummor som ligger på ungefär mellan 100 och 500 kronor till sin mamma för betalning av kläder som hon har köpt för den pisslagen som infördes 2017 borde skrotas eftersom oskyldiga bankkunder som aldrig har begått ekobrott blir straffad .
Penningtvätt | Finansinspektionen Den lag som dåvarande stadsminister Stefan Löfven socialdemokraterna och dåvarande justirieministern Tomas Tobe införde är så katastrofalt felkonstruerad så att det bidrar till att helt oskyldiga bankkunder som aldrig har begått ekobrott får sina bankkonton spärrad bara för att de har råkat swishat över ett visst belopp som överskrider den swishgräns som banken har satt .Men de verkliga bovarna som har begått grova ekobrott oavsett bedrägeri,och andra brott där belopp som klart och tydligt överstiger de belopp som bankerna har satt som gräns för hur mycket man skan swisha och då snackar vi om miljonbelopp åker inte fast .Det är inte mening att de bankkunder som har swishat 500 kronor i födelsedagspresent till en familjemedlem eller att kalle swishar 1000 kronor till sin mamma för betalning för ett par skor som kalles mamma har köpt ska straffas med att få sitt konto spärrad,och det är därför jag anser att den lag borde skrotas
Menar du att detta är något som sker regelbundet?
Ja bankerna använder penningtvättlagen i godtyckligt syfte i syfte att straffa de bankkunder som har råkat swishat lite högre belopp än vad banker har satt gräns för hur mycket man får swisha per dag beroende på vilken bank man är kund hos,och bankkunder kan bli bestraffad om banken börjar att jiddra och få för sig att kunden kör med ovanligt misstänksamma swishtransaktioner .
fast då handlar det inte om att swisha pengar för ett par skor som du skrev tidigare.
Det kan det visst göra.
Der beror på vad banken har för bedömning det varierar från bank till bank men swedbank är stenhård när man inte får swisha mer än högst 3000 per dag och swedbank kan vidta straffåtgärder om man har swishat för över 3000 kronor .
Den gränsen känner inte jag igen. Jag har en betydligt högre gräns på swedbank än så. För tillfället har jag satt en gräns på 11 000 kr på rullande 7 dagar men jag har swishat betydligt mer än så. T ex under en vecka i december 2024 så swishade jag lite drygt 200k.
Perfekta exempel på att det är lämpligt att fråga sig om information man har, fått eller tolkning av den är rimlig. Det här kändes instinktivt konstigt och visade sig också vara just felaktig. 3000 var dock den gräns som sätts automatiskt när man skaffar swish vilken går alldeles utmärkt att ändra.
Vänder mig lite mot bilden att alla som får några Swishar eller betalar med swish ofta, får sina konton låsta på löpande band.
Jag menar folk köper begagnade saker av privatpersoner, har insamlingar till olika saker på jobbet, delar restaurangnotor, mm och jag har aldrig hört talas om någon i min bekantskapskrets som råkat ut för detta.
Vill absolut inte förringa vilka problem det skapar att få sitt konto eller BankID spärrat, men det blir inte seriöst att hävda att man inte kan swisha mer än 3000 kr per dag.
Det är Swedbank som har den strängaste gränsen på att man får swisha högst 3000 kronor varje dag, men swishgränserna varierar på vilka banker man har sitt konto på.Handelsbanken tillåter högst 10000 kronor varje dag för swishtransaktioner.
Jag misstänker också att det är lite mer fuffens än några konstiga swishbetalningar som ligger bakom. Fullt möjligt att det inte är det. Men jag har aldrig träffat någon som fått kontot låst. Rätt normalt att en betalar och andra swishar om man går ut och äter tex.
Det måste vara något som gör att det “pingar” till i systemet för att väcka misstanke.
Jag swishar in belopp till Nordnet bank för ETC köp, på ett par tusen åt gången.
Banken får säga vad de vill, om de tänker säga nåt, men tänker börja gnälla längre fram och hota med spärrning kan de fixa ETC i sitt egna utbud först…
(ej Swedbank).