Kan banken spärra ens konto hursomhelst?

Jag tänkte försöka hålla mig från tråden, men kunde inte låta bli.

Att flytta pengar mellan sparkonton är ju inte frågan här. Jag såg inslaget också och ja, en del var från sambon, men en del var försäljning online och rent generellt förstår jag såklart att hon är irriterad på banken (ja, jag såg inslaget) men jag tror inte att vi har hela sanningen.

Jag kan inte hålla med nog här. Sedan kan såklart även banker göra fel, men det är faktiskt troligare att hon haft kontakt med någon udda person. Därmed inte sagt att hon förtjänar detta.

Sedan handlar det såklart om hur hanteringen sker. Hanterar man större summor på ett och samma konto, som man haft länge och har hållit sin kundkännedomsinformation uppdaterad, då ser jag inte problemet. Hoppar man däremot mellan banker, låter bli att flagga för ändrat bank beteende etc, då får man snabbare problem.

För att det är krypto och för att det ofta används av tveksamma individer. Det är ganska självklart i min bok att FI måste hålla mer koll där.

Kontakta din bank, fråga, uppdatera din kundkännedomsinformation etc. Jag tror inte du kommer att ha några problem om du inte plötsligt swishar 50k till benkrossar-Berra i Bergsjön och märker swishen “para”.

:clap:

En halmgubbe promenerade just genom rummet

Ingen har väl sagt att doppresenten från mormor Stina ska finnas på underskrivet kvitto heller?

Jag förstår dig i din situation. Men detta är nog mer en konsekvens av att lagen är relativt ny. Sedan vill jag minnas att du/ni även hanterat större summor och att landet i fråga inte räknas till de mer renhåriga, ur ett västeuropeiskt perspektiv (vilket naturligtvis inte säger något om dina svärföräldrar).

Jag ser mina swishar åtminstone 18 månader tillbaka i internetbanken. Så jag ser inte riktigt problemet.

Självklart, speciellt med dagens postgång. Men jag hade iaf prioriterat detta framför att beklaga mig för vänner och liknande. Inslaget fick mig att tro att hon gjorde tvärtom. Men jag kan ha fel.

Nu hängde jag bara med till hälften, men visst är det trist att samhället kräver lagar som dessa. Samtidigt var det närmast unikt att göra utlandsbetalningar bara för 25 år sedan. Banken var alltid förvånad när jag kom in och fyllde i papper för att betala för nå’n gammal grej jag hittat på tyska Ebay.

Och, inte minst med tanke på att jag följde med min mor till banken senast igår, människor åldras och behöver hjälp. Inte för att de inte fattar, utan för att nya saker tillkommer och bemötandet kan vara ett annat än de är vana vid. Att inte låsa dörren, att lägga ut ett kuvert pengar till skolklassen som hänger frallor på dörren på lördagmorgonen eller att handla på kredit i matbutiken tillhör för de flesta en svunnen tid.

Exakt min poäng också. Du meddelade banken om ditt ändrade beteende.

Som sagt, om det nu var det som var problemet. Jag tror inte det.

Nej, jag tycker däremot att fokus ibland är skevt. Ingen betalar en boliviansk kokainboss med swish. Däremot blir ju Svensson upprörd när polisen ringer och undrar varför just de swishat Kokain-Kalle i Kungsan fyrsiffrigt varje lönehelg, precis som 400 andra som är ute i svängen.

Välkommen till forumet @Benny-T

Halmgubben vände på klacken och kom tillbaka.

Det där har inte med frågan att göra. Det man som individ kan göra är att uppdatera kundkännedomsinformationen, förvarna vid större förändringar eller transaktioner och samarbeta med banken. De vill inte heller hålla på med den här skiten, det kostar bara pengar.

6 gillningar

Vanlige Svensson förstår inte ens vitsen med att investera och att göra det på ett vettigt sätt, och här förväntas man förstå bankens konstiga frågor där man också måste svara på ett speciellt sätt.

Jag förstår inte hur det här är en rimlig förväntning. Det kommer ju bara drabba dem som är minst finansiellt kunniga, och det är även dem som det skulle drabba hårdast.

Vi kan diskutera hur vi ska skydda oss och vems fel det är (politiker eller banker, eller båda) men det är oavsett idiotiskt.

2 gillningar

Kommer du ihåg exakt vad betalade du med varje Swish betalning senaste 18 månaderna? (Det gjorde iaf inte min mor)

1 gillning

Jag har svårt att säga vad alla Swish betalningar senaste månaden hade för syfte…

Med lite slit så kan jag få fram det, men det är ju inte direkt lätt att dra fram bara från swish historiken.

1 gillning

Köpte en soffa på IKEA för 6 000:-. Var erbjudande om räntefritt i 12 månader och låna pengar gratis är alltid bra så jag slog till. Sedan kändes det bara onödigt att betala 500:-/månaden under ett år så när jag fick lönen betalade jag av allt. Några dagar senare drog de, via autogiro 500:-, från kontot som delbetalning, vilket innebar att jag då låg plus på kreditkortet. Ringde upp och fick veta att mitt kort var spärrat och jag skulle få ett brev hem där jag skulle ta skärmdumpar på mina transaktioner - både min inbetalning och det autogiro som genomfördes. Namn, OCR och allt måste synas. Sedan skriva ut och skicka in. Jag gjorde det och hörde inget på tre veckor. Ringde upp deras kundtjänst och pengarna ifråga betalades tillbaka. Jag var inte arg eller obstinat, bara saklig. Vad jag förstår (killgissar) är det ett sätt att tvätta pengar, dvs att man sätter in (om så är möjligt) pengar på ett kreditkonto. Var rätt bökigt men kundtjänsten jag pratade med var trevliga. Jag sa att hela den här processen känns rätt bökigt och fick till svar “Jo du, gissa vad vi tycker”.

2 gillningar

Det tror jag, men så brukar jag skriva ett meddelande om vad det gäller varje gång också. Kanske för att jag har lite insikt om att koll kan ske.

2 gillningar

“Behålla mäklarkvitton hela livet”. För kännedom utanför ämnet.

Säljer du en fastighet eller lägenhet bör du behålla ett mäklarkvitto i sex år för säkerhets skull. Du måste fylla i en blankett avseende reavinst eller reaförlust i din självdeklaration. Sedan har Skatteverket rätt att granska din deklaration fem år i efterskott.

Vad gäller köp bör du spara spara alla kvitton så länge du äger bostaden och sedan i ytterligare sex år. Förr eller senare kommer du [eller ditt dödsbo] att göra dig av med bostaden.

10 gillningar

Bankerna har väl lite koll på swisharna också? Mina swishar går mestadels till min dotter och son - efter att de skickat ett mess med massa hjärtan samt meddelat att jag är världens bästa pappa, och ber om lite pengar till pizza eller dylikt :slight_smile: .

Precis. Det är inte dessa swishar som spökar. Däremot de till benkrossar-Berra och Kokain-Kalle som jag nämnde tidigare… :joy:

Jag kollade mina två senaste månader för skojs skull. (Varken Berra eller Kalle hade fått pengar. :wink: ) Jag har swishat eller fått swish 35 gånger, så det handlar om ca 200 transaktioner årligen. Åtta av dessa 35 hade ingen notering, men sex av dessa var från mina föräldrar efter olika utlägg jag gjort. De övriga två är kopplat till skivinköp och samtliga swishar är på under 2500 kronor och den absoluta majoriteten under 250 kronor.

Jag misstänker att majoriteten av de som har swish använder sitt på ett liknande sätt, åtminstone de som är i min åldersgrupp.

Förutom mina överföringar till frugan på 50-100 000 kom jag på, att jag skickat över 100 000 kr till dottern som lån vid en fastighetsaffär samt 310 000 till en bilfirma. Som sagt inga problem.

Slutsats. Att ge diverse handlån till en släkting som betalas tillbaka eller 5000 kr (för att inte tala om en bil…) till en kompis bör man undvika.

Att behöva låna 5000 kr känns ju oerhört onödigt. Givetvis bör man mer än ett kort. Själv har jag ett konto knutet till mitt bankkonto samt två kreditkort.

Sedan kan man givetvis, och i vissa fall med all rätt ha synpunkter på detta, men så är tydligen läget just nu.

3 gillningar

Min swish blev spärrad när jag försökte swisha några tusenlappar för en begagnad laptop så jodå.
Visst, det räckte med ett samtal till banken utan lönestubbar sen Hedenhös men iaf.
Nu var det distans affär och säljaren var förstående men rätt jobbigt om man ska göra affärer på plats och banken inte har öppet.

1 gillning

Har du några som helst bevis för att kvinnan i inslaget sålt begagnade kläder till livsstilskriminella genom handelsplatsen Vinted? Låter mest som att du bara hittar på.

Logiken är dessutom felaktig. I klass med att påstå att man aldrig får fortkörningsböter eftersom Polisen endast bötfäller Rally-Kallar och inte hederliga medborgare som bara har bråttom till jobbet.

3 gillningar

Fruktansvärt irriterande när anektodiska bevis lyfts fram i tråden. Det är ju lika fel som när man i andra lyfter fram att man minsann har slagit index och påstår att ens strategi är överlägsen och fungerar, men här så duger det minsann?

Istället så är det mycket victim blaming och att man bara åker dit om man håller på med fuffens.

4 gillningar

Verkar som de flesta glömmer att du redan nu måste spara allt som går in i din deklaration i 6 år. Kvitto på betalda lån ska du spara i 10 år vilket är preskriptionstiden för dem så det är inget nytt att du behöver ha kvar underlag.

Sen kan man ibland fundera hur deras system fungerar där vissa saker helt klart bör flaggats tidigare och andra där de är väl hårda.

1 gillning

Bankerna är nog inte alltid självmant så restriktiva.
De måste utföra uppdraget på ett sätt som gör att de får behålla sina privilegiebrev.
De har ingen som helst incitament att låta någon som på minsta vis avviker från de stora massornas livsmönster delta i det svensa ekonomiska systemet. Även om det innebär katastrofala följder för den enskilde kunden.

Det är ett växande problem både i Sverige och utomlands, med tusentals som utesluts från banksystemet.
Exempelvis i Storbritannien där ledare för politiska partier som är icke önskvärda ur den politiska klassens perspektiv fått känna på hur det kan bli.

2 gillningar

Här i hushållet har vi exempelvis ett matkonto där min sambo betalar fakturan för ett kreditkort som vi använder för alla matinköp sedan swishar jag henne hälften av denna faktura varje månad.

Vi skulle lika gärna kunna göra denna transaktion en gång per år.

Många kanske har flera typer av åttagande på detta vis, t ex ett syskon som betalar elen för ett gemensamt sommarhus och sedan swishar man i slutet av året osv.

Det känns verkligen absurt att man ska behöva tänka på “hur” man flyttar sina egna pengar för att det inte ska kunna uppfattas som ett avvikande mönster och man helt plötsligt blir utelåst från sina konton.

2 gillningar

Ett möjligt problem är att banken inte är en myndighet. En myndighet måste kunna motivera grunden för sina avslag och negativa beslut, det behöver bankerna inte göra. I sämsta fall litar de bara till vad systemet flaggar som misstänkt och personalen kan inte ens själva säga vad exakt det var som utlöste spärren.

Så problemet som jag uppfattar det i tråden är att bankerna inte är (tillräckligt?) transparenta med vad som flaggas som misstänkt beteende och att det ibland verkar slå på tämligen fåniga grunder. Förhoppningsvis blir bankernas IT-avdelningar bättre på att vaska fram bedrägligt beteende plus att bankerna skulle behöva kommunicera mer tydligt hur vi som kunder ska agera i det här sammanhanget.

5 gillningar

Det här tycker jag är superbra. Lagen är inte till för att beslagta ägodelar från vem som helst och jag har inte hört att det ännu har drabbat någon “oskyldig”. Jag tycker att gängkriminellt drägg ska bli av med dyra klockor, guld, bilar etc.

Om det skulle komma fram att polisen beslagtar saker från lite vem som helst så håller jag med dig men än har vi inte sett det.

Nej. Och jag har inte heller påstått det.

Nu tog logiken visst semester helt. :deer:

Kan vi enas om att det knappast var ett djuplodande grävreportage utan snarare klickrubriksnyhet à la Aftonbladet?

1 gillning

Kvinnan hade inte svarat banken på 10 dagar. Vågar påstå att bara logga in någon gång per månad för att betala räkningar är ganska rimligt. Är det korrekt av banken att kräva kunder att logga in varje vecka för att läsa meddelanden?
Ett halvår var handläggningstiden för att låsa upp bankkontot och bank-id igen. Framgick inte hur mycket av handläggningen som låg på banken respektive inlånaren.
Att hon fick tillbaka sina konton etc. borde betyda att hon var oskyldig och bankens system hade fel?

3 gillningar