Jag tänkte försöka hålla mig från tråden, men kunde inte låta bli.
Att flytta pengar mellan sparkonton är ju inte frågan här. Jag såg inslaget också och ja, en del var från sambon, men en del var försäljning online och rent generellt förstår jag såklart att hon är irriterad på banken (ja, jag såg inslaget) men jag tror inte att vi har hela sanningen.
Jag kan inte hålla med nog här. Sedan kan såklart även banker göra fel, men det är faktiskt troligare att hon haft kontakt med någon udda person. Därmed inte sagt att hon förtjänar detta.
Sedan handlar det såklart om hur hanteringen sker. Hanterar man större summor på ett och samma konto, som man haft länge och har hållit sin kundkännedomsinformation uppdaterad, då ser jag inte problemet. Hoppar man däremot mellan banker, låter bli att flagga för ändrat bank beteende etc, då får man snabbare problem.
För att det är krypto och för att det ofta används av tveksamma individer. Det är ganska självklart i min bok att FI måste hålla mer koll där.
Kontakta din bank, fråga, uppdatera din kundkännedomsinformation etc. Jag tror inte du kommer att ha några problem om du inte plötsligt swishar 50k till benkrossar-Berra i Bergsjön och märker swishen “para”.
![]()
En halmgubbe promenerade just genom rummet
Ingen har väl sagt att doppresenten från mormor Stina ska finnas på underskrivet kvitto heller?
Jag förstår dig i din situation. Men detta är nog mer en konsekvens av att lagen är relativt ny. Sedan vill jag minnas att du/ni även hanterat större summor och att landet i fråga inte räknas till de mer renhåriga, ur ett västeuropeiskt perspektiv (vilket naturligtvis inte säger något om dina svärföräldrar).
Jag ser mina swishar åtminstone 18 månader tillbaka i internetbanken. Så jag ser inte riktigt problemet.
Självklart, speciellt med dagens postgång. Men jag hade iaf prioriterat detta framför att beklaga mig för vänner och liknande. Inslaget fick mig att tro att hon gjorde tvärtom. Men jag kan ha fel.
Nu hängde jag bara med till hälften, men visst är det trist att samhället kräver lagar som dessa. Samtidigt var det närmast unikt att göra utlandsbetalningar bara för 25 år sedan. Banken var alltid förvånad när jag kom in och fyllde i papper för att betala för nå’n gammal grej jag hittat på tyska Ebay.
Och, inte minst med tanke på att jag följde med min mor till banken senast igår, människor åldras och behöver hjälp. Inte för att de inte fattar, utan för att nya saker tillkommer och bemötandet kan vara ett annat än de är vana vid. Att inte låsa dörren, att lägga ut ett kuvert pengar till skolklassen som hänger frallor på dörren på lördagmorgonen eller att handla på kredit i matbutiken tillhör för de flesta en svunnen tid.
Exakt min poäng också. Du meddelade banken om ditt ändrade beteende.
Som sagt, om det nu var det som var problemet. Jag tror inte det.
Nej, jag tycker däremot att fokus ibland är skevt. Ingen betalar en boliviansk kokainboss med swish. Däremot blir ju Svensson upprörd när polisen ringer och undrar varför just de swishat Kokain-Kalle i Kungsan fyrsiffrigt varje lönehelg, precis som 400 andra som är ute i svängen.
Välkommen till forumet @Benny-T
Halmgubben vände på klacken och kom tillbaka.
Det där har inte med frågan att göra. Det man som individ kan göra är att uppdatera kundkännedomsinformationen, förvarna vid större förändringar eller transaktioner och samarbeta med banken. De vill inte heller hålla på med den här skiten, det kostar bara pengar.