Kan Beken-modellen vara räddningen mot höga elpriser?

Fortfarande irrelevant, ja. Vad som är relevant är att vi har effektbrist (momentant), de siffror du nämner är accumulerade över tid. Det spelar ingen roll att sverige exporterat 2.6 tWh, om det nu stämmer, om vi inte hade effekten där vi behövde den när vi behövde den. Det är denna effektbrist som kan tvinga oss till elransonering (=koppla bort abonnenter) för att elnätet inte ska klappa ihop, samtidigt som vi exporterar.

2 gillningar

Av det jag läst från diverse experter så är det enda sättet att undgå kontinentens prissättning att fylla kablarna fulla på export. I och med nedläggningen av Ringhals reaktorerna så är kablarna numera inte fulla och vi därmed får in kontinentens priser. Dvs, det hade inte sett ut så här utan sittande regerings agerande. Stämmer detta?

1 gillning

Det är så jag uppfattat det, ja.

2 gillningar

Konkret skulle alltså vissa delar av landet vara bortkopplade mycket mer än pågens en sekunds avbrott som påverkade deras leverans i fyra veckor.

Inte irrelevant för ditt påstående om vår import.
Effektbristen är en helt annan diskussion och där behöver vi stärka upp vårt interna nät.

2021 nettoexporterade Sverige totalt 25 569 GwH, så ditt antagande ovan stämmer hyfsat.

Jag lider givetvis med alla som får en hög elräkning, men det visar också hur sammankopplade vi är med EU. Tycker att liknelsen med vatten var bra. Själv skulle jag önska en större tydlighet med vad staterna respektive EU ansvarar/är inblandad i. Jag trodde nog innan vi hamnade i den här hemska situationen med krig och elbrist att vi absolut exporterade el till andra, men att det var ett överskott, och att varje nation själv såg till att sitt eget behov var uppfyllt först.

Det vore intressant att veta om EU bestämde vilken nivå av beroende av rysk gas som Tyskland har. Om man inte kunde påverka det utan det var ett rent tyskt beslut så har jag lite svårt att se hur mina demokratiska rättigheter som EU-medborgare uppfylls om jag nu skall betala för tysk brist på energi.

2 gillningar

Det finns väl inget som hindrar export av vatten, men så vitt jag vet är alla VA-nät i Sverige lokala så det får bli tankbil och båt för exportören.
Export på flaska finns redan.

Vilket för övrigt är ett gigantiskt projekt, och det kommer ta många år eller till och med decennier innan det är fixat.

Mina vänner, kan vi inte vara lite mer mångsidiga av vårt sparkande på våra grannar. Till syvende och sist är det ju ofta Finland, Italien och Storbritannien som ska kölhalas för sin konstanta oförmåga att skapa energi för sitt eget folk, och då särskilt Italien med sin gasfäbless. På listan detta år ska vi dessutom lägga Frankrike som gått från bäst i klass till katastrofal importör. De stackars Tyskarna som får ta all spott och spe är trots allt nettoexportörer ännu 2022.

5 gillningar

Det är inte en slumpmässig nerkoppling av företag som sker om effektbristnerkoppling skulle ske. En del megakonsumenter har avtal (kommer inte ihåg vad det kallas) att de kan att dra ner förbrukning om de skulle bli inringda i en situation där effektbrist uppträder, och de kompenseras med negativt pris (dvs för varje MWh de reducerar får de marknadspriset på den MWh, eller liknande).

Ibland når nivån på detta forum riktigt lågt. Istället för att ha en konstruktiv diskussion kommer du med nåt så löjligt, eller så har du missuppfattat mig helt. Jag är den förste att kritisera regeringen!

Som sagt, vi kan exportera och låna ut det som blir över när svensk efterfrågan är tillgodosedd. Och den absurda prissättningen efter dyraste kWh måste upphöra, likaså de sjuka skillnaderna mellan elområdena.

Inringda? Det får då gå jävligt snabbt om man ska undvika de en-sekunders avbrotten som är så oproportionerligt skadliga.

En vettig lösning för att motverka att man bara börjar använda mer el för att staten betalar är ju att man får kolla på förra årets månad och vad man hade i snitt då. Staten betalar bara upp till den nivån

Den är ju bara vettig i den planekonomiska teorin, men i praktiken kan man ju enkelt manipulera det här.

T.ex. kan man stå inför 3 kalla vintrar med hög energiförbrukning. Strategin är då att dra upp elförbrukningen månaden innan, och får då de 3 månaderna subventionerade.

Planekonomi är ineffektivt och fungerar väldigt dåligt.

Edit: insåg att du sa förra året, men man kan manipulera detta ändå. T.ex. så har du nu ett frikort till att använda så mycket el som du gjorde året innan, även om du inte skulle behövt det.

Det kommer bara hända när vi exporterar så mycket att kablarna ut från landet inte tål mer.

Elnätet är vårt lands infrastruktur. Inte någon onödig konsumtionpryl. Jag skulle till och med kunna gå så långt att jag inte tycker att det ska vara privata företag som producerar el och äger elnät.

3 gillningar

Det är exakt den (bort-)förklaring som Ygeman, som representerar sittande regering, använde när de ställdes mot väggen i energifrågan. Dessutom, lär han hyffsat samtidigt sagt Vi har inte elbrist. Han har förvisso rätt; det vi har är effektbrist. Såldes kan vi samtidigt nettoexportera el, men behöva importera vid effektbrist.

Vad är det du menar är lågt? Att jag jämförde det du sa med en politiker som sa exakt likadant? På vilket sätt är det lågt?

Det finns som sagt förklaringar till att det är som det är, även om det inte är intuitivt för den oinsatte.

Det jag menar är att artikeln kan få folk att tro att metoden för att hantera effektbrist är att bara slumpmäsigt stänga av strömmen, när det i själva verket är flera steg innan sådan katastrofsituation skulle inträffa. När man diskuterar reduktion vid effektbrist (som gått förbi import och uppstart av all tillgäng reservkraft) är nästa steg avtalad reduktion, och först om detta inte räcker ovillkorlig (där man fortfarande har god framförhållning)

En större anledning att vara orolig för en plötslig massiv förlust av el (bortom en gammal hederlig avklippt kabel eller uppbrunnet ställverk) är en black-out som kommer från en dålig frekvensreglering (som var orsaken här, i microskala, vad det verkar) som eskalerar vid överproduktion med för många dåligt frekvensreglerade vindkraftverk. Incidenten hösten 2018 var ju jäkligt nära.

1 gillning

Det är ju knappast någon servettplan som Bengt tillsammans med en grupp experter kommit fram till. Nu är det ju så att Bryssel tittar på exakt denna modell också för att lösa denna fullständiga härdsmälta till elmarknad. Även om det finns vissa problem så kan det åtminstone inte bli sämre än vad vi har idag. Jag hade 10 kr/kW igår kväll, gick inte under 4 kr inatt ens.

Har du läst förslaget i sin (knappa) helhet? Att ett förslag är en servettskiss (eller grovt utkast, eller grundidé eller vad man vill kalla det) betyder inte att det är dåligt eller fel, bara att långt mer konsekvensanalys och detaljstudie behövs innan man (eller jag i varje fall) kan förkasta eller hylla ett förslag. Man måste inte ha en polariserad åsikt om precis allt direkt. Det är ju bra om en ordentlig analys på liknande konstruktion görs på EU-nivå för att se vad som kan göras. Där kan man dock känna viss oro att ett motsvarande förslag kommer bli totalstopp i förhandlingar, då de som är importörer just nu (frankrike, italien, ungern, polen etc) och sitter mest fast i det blå skåpet inte kommer vara så förtjusta i att ha detta på EU-nivå då det är de som får överpriserna. Alla vill ha det, men ingen vill att grannen har det.

1 gillning

Jag har läst allt som Bengt publicerat i frågan och känner mig relativt komfortabel i de påstående som gjorts. Då pratar jag inte bara om artikeln i SDS utan samtliga texter gällande prismodellen och diskussionen om den. Som jag förstår det pratar vi inte om några höjda exportpriser utan en förändring av en prismodell som inte längre fungerar på dagens elmarknad. Kontentan är att även om det skulle ta tid för alla länder att komma överens kan åtminstone Sverige agera då Bryssel kommunicerat att saker och ting måste förändras och därmed öppnat dörren på glänt. Det finns redan länder som fått liknande undantag från nuvarande EU regler, problemet är Sveriges ryggradslösa regering som inte får tummen ur. Jag personligen behöver inte dra detta i långbänk utan ser gärna en förändring imorgon.

2 gillningar