Kan du krympa ditt boende med 75%? (downsizing)

Jag flyttade från ett 160kvm hus till en 125kvm lägenhet (6 rum). Okej det är inte lika extremt som 75%.

Mindre men tillräckligt stor, nära centrum och allt, lägre kostnad och underhåll. Helt nöjd!

Rent generellt är viljan att dela privat ägd fysisk egendom i Sverige låg, varesig det gäller bilar, kläder eller hus.
Denna del av delningsekonomin är än så länge en marginell företeelse.

Vi bor numer två personer i en villa på 200 kvadratmeter totalyta, så jag antar att vi betraktas som måltavla i detta sammanhang.
Om alternativet specifikt stod mellan att stycka vårt hus + tomt och att sälja så skulle jag tveklöst sälja.
Inneboende är inte heller lockande.

Om man längtar efter grannar i samma byggnad finns redan radhus, kedjehus och flerbostadshus.

1 gillning

Japp, det var från det inslaget. :+1:

Jag har iallafall föregått med gott exempel gällande renoveringar. Både med badrummet och köket såg jag till att i god tid annonsera ut den befintliga inredningen. Både toaletten, badkaret, spisen, köksfläkten och en stor mängd köksskåp blev upphämtade. De var i använt skick men absolut möjliga att göra något av.

Jag har noterat att vissa “renoverar” nybyggda lägenheter och slänger ut stora mängder standardgolv för att lägga in “något exklusivare”. Hade jag fått veta någon månad innan att något sådant var på gång hade jag absolut kunnat planera för att hämta standardgolvet. När det gäller i en big bag på gatan är det för sent att ta hand om det. Om det inte hämtas förstörs det snabbt av regn.

1 gillning