Kan en indexfond bli för stor, (t ex LF Global indexnära)?

Kan en indexfond bli för stor, typ LF Global indexnära? Många sparar i denna fond idag, och således är börsvärdet är relativt stort. Fonden rekommenderas överallt. Finns det några risker med detta? Riskerar den bli så stor att förvaltarna riskerar bli en ägare med med förpliktelser? Finns det andra risker? Bör jag sprida mitt sparande i globala indexfonder hos olika förvaltare/banker?

Inte direkt. Eller i alla fall väldigt otroligt att svenska fonder såsom LF global indexnära blir det.

Det finns många fonder som följer MSCI World.

T.ex. ETF:en SPY som följer S&P 500 har ca 400 miljarder dollar i förvaltad förmögenhet. Medans LF Global Indexnära bara har ca 40 miljarder SEK. SPY är alltså ca 100 gånger större. På ett klart mindre index.

En fond kan bli för stor, men knappast svenska fonder som investerar i globala index.

Större risk för fonder som investerar i småbolag i Sverige dock

Jag har svårt att se att en enskild indexfond blir för stor, men eftersom alla indexfonder (som följer samma index) är i princip identiska bör man nog utöka frågan till om alla indexfonder sammantaget kan bli för stora. Det verkar som att vi fortfarande är långt ifrån att det händer, men alla är inte överens. Du kan följa en del av debatten här: Indexsparandets mörka sidor | Vad händer när det passiva indexssparandet blir allt större? - Nr 35 av Jacke77
eller titta på bloggavsnittet som handlar om denna fråga: https://rikatillsammans.se/kritik-mot-indexfonder/

1 gillning