Jag har har en utveckling i snitt på 12,3% på PPM. Men beloppet är ingen hissnande summa, under 1 Mkr
Om jag förstår det rätt så har du ca 20 år kvar tills du är 65år? Så 1 miljon skulle kunna dubblas två gånger?
PPM betalas alltid ut livslångt? Dem räknar kanske på 22år? 4 miljoner delat på 264=15.000kr (någon som har en mer korrekt beräkning, tänker jag helt fel?).
Tror man kan ta ut PPM från 63. En sak är jag säker på, om allt går enligt plan kommer jag inte jobba 20 år till, max 15.
Angående att ta ut tjänstepension från 55 års ålder så får man inte glömma att räkna med också att om man tjänar vanlig lön så får man ju ett jobbskatteavdrag på ett antal tusenlappar.
Tar man ut tjänstepension så försvinner det avdraget. Därmed försvinner ett par tusenlappar extra.
Testa skriva in lön resp pension:
Jag tänker att jag vill vänta med att ta ut pension till riktålder, dels för att skatten då sänks, dels för att pensionsuttag under färre år blir högre belopp. Jag är rätt nöjd med hur prognosen på minpension ser ut för vilken pension jag kommer att få vid uppnådd riktålder om jag slutar jobba vid 55. Men hur många nettoårslöner behöver jag för att sluta dessa 13 år innan pension? 13? Fler för att minska risk? Färre för att avkastningen hjälper till? Jag klarar mig bra på min nettoårslön just nu ska tilläggas.
Bra länk! (10 tkn)
Nu när riktåldern är 65. Höjs riktålder höjs lägsta åldern för när man kan ta ut tidig pension, få garantipension etc. Jag tar iaf med i min kalkyl att jag får plussa på några år.
Ja, premiepension utbetalas livsvarigt. Vid 65 års ålder är delningstalet 18.73 (dvs 1/18.73 säljs och utbetalas) om du kör vidare med egen förvaltning och 24.26 om du omvandlar den till en försäkring.
Du kan ta ut premiepension (och inkomstpension) tre år före riktålder, så det beror på ålder, om du är född 81-89 är prognos på riktålder 69 så uttag vid 66.
Tar man varken ut lön eller tjp så missar man grundavdrag varje år. Kan vara bra att ta ut lite tjp så man får avdraget.