Inte där än men tror det kommer bli mentalt svårt. . . MEN jag tänker mycket på det Jan sa i nån Podd om att de flesta Svenskar är som rikast dagen dom dör. så vill jag INTE ha det.
Så om dagen jag tar FIRE är den rikaste jag blir i mitt liv så kan jag leva med det. .
du tänker rätt i stora drag förutom på inflationen. Med 2% inflation så är uttaget 439000kr år 10 om du ska ha samma köpkraft som år 1.
Vilken pension beräknas du få om du slutar arbeta vid 55?
Han har räknat på 5% avkastning istället för “vanliga” 7% så han kanske har räknat in det?
Jag brukar “slöräkna så” att jag bara minskar avkastningen med 2%. . inte helt rätt men det blir skapligt. .
Dvs jag tror på 5% men räknar på 3% så har jag hyffsat prisat in inflationen… .jag gjorde en exakt på 12år efter o det slog inte så mycket mot min slöräkning.
Jag läste trådstarten mer noggrant nu. Ja han räknar med 5 % avkastning så det kan kompensera för inflationen. Men jag såg även att han behöver 30k/månad nu men vill gå i pension om 10 år. Då behöver han börja med att ta ut 439000 om året och det kommer öka till 535000 per år efter 10 år. Därmed faller kalkylen med 10x360k som totalt behov om 10 år.
Lite om hur man kan tänka och räkna:
Finns kanske dom som fortsätter spara för att ge bra förutsättningar för barn och barnbarn. Annars förstår jag att det är svårt att bryta ett mönster som pågått i stort sett hela ens vuxna liv.
Precis, rätt eller fel så har jag dragit ner avkastningen. Det här här bara mina första tankar om pensionen och vad som är rimligt. Vid första anblicken är det teoretiskt möjligt att gå i pension vid 55.
”Tyvärr” kommer jag också få någon form av arv som tryggar den planen. Jag försöker tjata på mina föräldrar som är 80 att glädjas åt pengarna, göra roliga saker mm. Tror jag skulle bli gladast om jag fick ärva 0 kr faktiskt, skulle kännas bra i själen när den dagen kommer.
Klart det är skattemässigt bra att vänta. . MEN jag tar helre pengarna för tjänstepensionen 10år tidigare och investerar eller gör slut på dom när jag VET att jag lever o är frisk än att vänta till 67 o “tjäna” 10% när jag inte ens vet om jag lever då
Det där är svårt, min far gick bort förra året och nu sitter mor i en obelånad ny lägenhet som hon inte kan låna på.
Jag hoppas hon gör slut på pengarna hon har men lägenheten går ju i arv,
Just därför jag INTE betalat av lånet för jag vill inte hamna där att allt jag äger är “låst” i boendet,
Som sagt, han räknar med real avkastning, då ska du inte räkna upp utgiften med inflationen, det blir dubbelräknat.
Du har 10 miljoner årsutgift 500000 (dvs 20 årsutgifter) och en årsavkastning på 10% samtidigt som inflationen är 5%. Nästa år har du räknat i nominella termer 11 miljoner och 525000 i utgifter, dvs 20.95 årsutgifter. Alternativt, räknat realt har du 10500000 nästa år och 500000 i utgifter vilket också är 20.95 årsutgifter.
Matematiskt, uppräkning med avkastning över r_a och inflation r_i över N år leder till att en initial krona växer till realt värde \left(\frac{1+r_a}{1+r_i} \right)^N vilket brukar approximeras med (1 + r_a-r_i)^N (dvs kompensering för inflation ska egentligen inte göras med att man drar bort inflation från avkastning utan man ska använda reala avkastningen \frac{1+r_a}{1+r_i} - 1 men skillnaden är minimal för realistiska siffror.
Har inte läst allt men är den beräknade pensionen vid 65 år på 38000kr innan eller efter skatt?
Jag går i liknande tankar. Är 50 år snart, tänkte börja ta ut tjänstepension vid 55 år (ca).
Men mitt egna sparande/ISK tänkte jag inte röra först, jag har tänkt att det måste vara bättre att börja med tjänstepensionen(?).
Och jag tänkte ett uttag på 12-13 år så det räcker till min årskulls preliminära riktålder på 68 år.
Hur mycket av dina tillgångar var tjänstepension, skulle den räcka om du gör en rockad?
Innan, så runt 30000 netto om jag går vid 65. Men prognosen är då baserad på den lönenivå jag har idag som jag förstår det. Borde rimligtvis öka med åren.
Har du räknat på om prognosen går ned/med hur mycket om du slutar jobba vid 55 år?
Ja jag har räknat med det och enligt mina högst subjektiva kalkyler räcker det gott att leva på. Men det slår ju ganska mycket om man jobbar 10 år till. Frågan jag kommer tampas med de kommande 10 åren är om det är värt det
Jag har heller faktiskt aldrig stimulerats av tanken att vara skuldfri. Finns säkerligen två läger i detta, men jag känner mig inte helt övertygad att amortera lånet som idag har en rimlig nivå (25-30% belåningsgrad)
Hur ser din PPM ut, har du räknat på den separat?
Min premiepension har gått bra och då det nästan är 20 år tills jag ska lyfta den ser det ut som den skulle kunna bli en trevlig pension bara den (Något som inte riktigt kommer fram om jag gör en prognos på minpension.se tex med deras 2%).
Jag hoppas den kompenserar för bortfallet från att eventuellt sluta jobba tidigare
När jag är inloggad på minpension.se står det att alla mina tjänstepensioner betalas ut först vid 66-69 års ålder. Är det olika för olika tjänstepensioner? Eller kan man göra något för att de ska kunna betalas ut tidigare?
Gå in på simulatorn så kan du mixtra med uttagsstarter och uttagslängder