Först och främst grattis till en jättefin ekonomisk situation och välkommen till forumet!
Några spontana kommentarer och frågor.
Jag tycker det är lite hårt sagt kring pensionen, men låt oss räkna bort den och använda den som buffert.
Är det tillgångar utöver de 12 MSEK vi pratar om privat?
Här skulle jag säga: var försiktig med PB och rådgivare. Jag har gjort ett avsnitt på temat nyligen:
Tittar man historiskt - vilket alltid också är vanskligt - så är det väl rimligt att räkna kanske 4-5% realt på en 100% aktier-portfölj över tid. Men frågan är om man vill ha den höga exponeringen. Jag är inte riktigt där jag vill vare kring FIRE, men redan nu börjar jag tycka att 100% aktier är väldigt högt. (sedan är jag iof en fegis).
Så om jag ska komma med några inspel så tänker jag att det är lite vanskligt säga något eftersom det är så mycket beror på. Jag skulle rekommendera @axr:s tråd för att få känsla för risk, utfall och allokering:
Därefter skulle jag fundera på flexibiliteten jag har i planen. T.ex. flexibilitet i uttag och belopp och tid (när behöver man vilka pengar). Så det handlar lika mycket om att planera för kassaflödet som för avkastningen tänker jag.
Avslutningsvis så hade jag också tittat på de mer emotionella frågorna såsom vad är det som är viktigt för dig? Vad vill du ägna tiden åt? Vilka är dina tids- och möjlighetsfönster? Vad vill du uppleva? Vad vill du ge bort? etc.