Kan någon förklara varför 100% global index är optimalt?

Beror på många parametrar, tex din livssituation, humankapital, riskvilja, mål, förväntad framtida konsumtion mm. Finns inget enkelt generellt svar om du vill ha ett optimalt skräddarsytt sparande anpassat för just dig.
En bra start på vägen kan vara att studera ICAPM Intertemporal Capital Asset Pricing Model (ICAPM): Overview

Min uppfattning är att de flesta ser det som så. Men själv har jag funderat på om exempelvis stora och små bolag bör ses som två subkategorier. Ungefär som jag nog anser att statsobligationer och företagsobligationer nog bör ses som olika kategorier.

Det är inte så jag har tolkat hur ett förväntat resultat beter sig. Vad är det förväntade resultatet av ett tärningskast? Jag skulle säga 3,5 trots att ett enkelt kast aldrig kan bli just 3,5.

Köper jag 10 riskfyllda bolag, så skulle jag säga att sannolikheten att minst 1 går bra att hyfsad stor. Om inte skulle marknaden vara väldigt dålig på att prissätta dessa bolagen.

Räcker det inte längre med oberoende rådgivare som småspararguiden? Måste det vara så avancerat som du har börjat tro? :joy::joy::joy:

Global indexfond + räntefond (sparkonto) eller fondrobot fungerar för 99% småsparare. Det vad du @Alec skriver om gäller bara de 1 % fanatiker som tror på något annat :joy::joy::joy:. Fungerar även andra indexfonder även rena aktier om man gillar det :person_tipping_hand:

Kan du definiera ”fungera” i den här kontexten?
Jag är själv tung i global index men klassar mig inte som en ”fanatiker” för att jag ser värde även på annat håll.

Du har en lekhink vid sidan om och sparar precis som du själv vill. Det får väl alla göra som de själva vill. Men det vad jag vill säga är att så avancerat är inte spara på börsen som @Alec har börjat tro.

Det “fanatiska” som @Alec och jag skrev om handlar om att justera sina innehav efter möjlighet att ta risk beroende på humankapital, ålder, landet man bor i etc. I enlighet med empirin. I andra typer av indexfonder.

Det är ingenting fanatiskt med det. Även om globala indexfonder har fördelen att de har väldigt billiga transaktionskostnader.

Att över huvud taget investera i aktiefonder lär inte göra någon fattig :slight_smile: Men vill man optimera på marginalen efter sina egna förutsättningar kan man absolut grotta ner sig lite mer och fortfarande investera rationellt.

Timpenningen kan bli hög beroende på hur stort kapitalet är.

1 gillning

Tråden handlar om vad som är optimalt, att äga 100% global indexfond är antagligen inte optimalt för någon här, men tillräckligt bra ändå för dom flesta. Tråkigt att man inte kan ha en seriös diskussion utan att bli förlöjligad på detta forumet längre.

1 gillning

När det händer brukar jag logga in på Avanza och trösta mig med att jag kan skratta hela vägen till banken. :sweat_smile:

Ingen dum idé… :wink:

1 gillning

Wow vad bra :sweat_smile: vad har du placerat i som gått upp så mycket?

Spelar inte så stor roll, kunde lika gärna sett tvärtom ut med röda siffror. En veckas utveckling betyder inget för några investeringsbeslut, vill gärna ha 50+år historisk data för mina beslut.

1 gillning

Nej det spelar absolut ingen roll, och du svarar ju på det du vill. Trodde du ville dela med dig nu när det gått upp så mycket på en vecka.
Ställde frågan av intresse men ok.
Var hemlig

Fast globalindex har ju gått upp SEK 50k den senaste veckan om man har 4M investerat :person_shrugging:

Det är ju bara att investera 5M så blir det ännu bättre.

Det är alltså där man skulle varit placerad senaste veckan, men de har väl gått rätt bra hela året. Så på 4M bör man fått 800k i avkastning

Har du 5M då?

Jag tror inte det är så. För om olika portföljer har olika risk så är den förväntade avkastningen inte samma. Dessutom har vissa portföljer systematisk risk. Dessutom finns det olika riskfaktorer som har högre förväntad avkastning än marknaden.

Jag ser det såhär. Om du tror på mjölk, så är det vettigt att köpa indexet för mjölk och inte mjölk från bara en leverantör.

Samma gäller aktier. Om du tror på aktiebolag i sin helhet på börsen. Så ska du köpa indexet för den börsen. En global index följer alla världens aktier.

Tror du på en specifik bransch eller del av börsen. Så köp index där med. T.ex Sverige. Då kommer du prestera bättre än de flesta som investerar på den svenska börsen.

Låter som en klok analys.
Men det är svårt att veta var det kommer gå bäst, men man kan gissa rätt ibland.