Uppfattar den här bilden som kraftigt överdriven. Det finns ett antal bilmodeller av olika märken som haft särskilda kvalitetsbrister. Det har handlat om kamkedjor, växellådor och annat. Generellt handlar det här om bilar av särskilda årsmodeller och ofta bilar som körts på ett särskilt sätt.
Det är en bra idé att googla på olika bilar för att få en bild av om de hör till någon problematisk kategori
Lite överdrivet är det nog, men när jag själv hade problem och pratade med olika verkstäder var det helt klart ett vanligare jobb när det kom till TSI/TFSI.
Man behöver inte köra som ett as, problemen kan komma om man är lite slarvig med oljebyte (t.ex servar long-range enligt serviceboken), eller parkerar med växel i (vissa modeller).
Nej, köra som ett as handlar det inte om. Snarare att ha särskilda mönster i sin körning. Det kan inte minst handla om var man bor. Därför drabbas vissa av stora problem men inte alla.
Att det skulle vara en ”bra idé” att undvika VW och Audi för att de har ”stora och dyra brister” uppfattar jag som fake news. Däremot finns en del mycket specifika problem kopplade till vissa årsmodeller. Är man inte så kunnig är det enklast att undvika dessa.
Är man inte intresserad av att lära sig reparera sin bil själv så köp en liten, nyare japansk eller koreansk bil.
Hyundai i10 från ca 2017 och uppåt är riktigt ok att åka i trots storleken. Undvik franska men som tidigare nämnts, var inte så rädd för Opel och Ford från en ordentlig ägare.
Jag har skruvat massor med gamla bilar under mina första 13 körkortsår. Sedan började jag köpa ny eller nästan ny bil.
Sambon köpte en Golf Tsi 2016 (med kamrem) för drygt 4 år sedan, det är en fantastisk fin kompromiss mellan komfort, ekonomi och säkerhet.
Jag är lite äldre men hatar likväl fel på bilen. Jag satsar gärna på lite nyare bilar, 2-3 år gamla. Kolla listor med märken som har få defekter, ofta asiatiska märken. Kompromissar hellre på storleken än åldern / miltalen. Du verkar inte behöva kombi (just nu iaf ) eller nått större, men nått nyare mindre låter rätt.
Bilköp var definitivt svårare än jag kunde tro. Har dock inte börjat provköra några bilar ännu. Står mellan att köpa en ‘‘billigare’’ bil runt 60-100k med pengar jag har sparat ihop och kan betala direkt.(Har cirka 120k kontant). Eller köpa en dyrare finare bil runt 300k med billån och kontantinsants på runt 150.000. Hade varit så skönt o härligt att ha en nyare riktigt fin bil (inte sportig).
Tror att jag kommer ha bilen väldigt länge, minst 8 år, därför känns billån inte lika läskigt. Vill verkligen ha en bil med lägre miltal eftersom jag inte kommer köra så mycket varje år (500 mil cirka) så förväntar jag att den håller länge med bra service varje år.
Eftersom det är endast 7km till jobbet så var det någon som rekommenderade en elhybrid medans en annan person sa att hybrider betyder mer problem som kan uppstå, hur är det egentligen? Och om man ska pendla korta sträckor bör man ha bensin eller diesel? Men inte omöjligt att det blir någon längre resa varje år.
Känner ändå att jag vill ha en bil som är ganska rymlig för föraren, är 188cm lång och hatar bilar som lever om en massa när man kommer upp i högre hastigheter. Tittade först på en Toyota Yaris men får för mycket moppebil känsla på den.
Så om jag inte skulle köpa en dyrare bil, vad skulle ni rekommendera för bil under 100k med inte för höga milantal?
Bor ensam, inga hundar och ingen familj så behövs inte stort bagageutrymme osv.
Inte under 100k men du skulle kunna köpa den nästan utan lån och den är nästan ny. Jag har provkört modellen och tycker den känns ganska gedigen och går rätt så tyst.
Finns massor av exemplar hos VW.
Citat Eftersom det är endast 7km till jobbet så var det någon som rekommenderade en elhybrid medans en annan person sa att hybrider betyder mer problem som kan uppstå, hur är det egentligen? Och om man ska pendla korta sträckor bör man ha bensin eller diesel? Men inte omöjligt att det blir någon längre resa varje år.
Jag tycker helt klart du ska hitta en hybrid med bara 7 km till jobbet. Jag gjorde så, köper en Mitsubishi Outlander PHEV (Är en riktigt bra bil, har inte haft några problem alls med den, men har sett till att serva den regelbundet) och har haft den i 8 år nu. Jag hade 10 km till jobbet och kunde ladda på jobbet så det var billigt bilåkande. Nu kanske den är större än du behöver men jag skulle tipsa dig att titta på hybrider och japanska märken är ett säkert kort.
Kommer inte bilen ha problem med att ladda upp batteriet när det är så kort sträcka till jobbet? Är inte alls kunnig på hybridbilar så vet inte. Kan inte vara en laddhybrid då jag varken kan ladda hemma eller på jobbet
Drar en SUV som denna mycket mer bensin än typ en liten halvkombi? Eftersom det inte är så långt jag ska åka så spelar ju inte bränslekostnad så himla stor roll men ändå
Jag tror på att inte vara för inriktad på ett enda märke utan att sätta upp kriterier och utgå från dem. Sedan kan du se vad det finns för bilar som motsvarar kriterierna. Du kan ju också provköra dessa olika bilar och kanske utesluta vissa modeller den vägen.
Jag hade själv tidigare en Opel Astra och var hyggligt nöjd med den. Det var en utpräglad funktionsbil men med en hel del smarta inslag. Jag skulle absolut kunna köpa en sådan bil igen. Nu kör jag en Audi Q5 som är en betydligt dyrare bil. Den är finare och roligare men jag kan absolut inte få ihop “värdet” av den bilen med mina vardagsbehov i Sverige. Jag bor för närvarande utomlands och den här dyra bilen är kopplad till behoven jag har idag.
I de flesta kategorier av bilar finns det en eller ett par modeller som dominerar marknaden. Du kanske vill ha en bil av en viss storlek, vissa finesser, viss årsmodell, visst miltal osv. Om det finns 15 modeller som i teorin uppfyller kraven så är det kanske 3-4 som helt dominerar utbudsmässigt. Då är det de 3-4 som sannolikt är vettiga att jämföra. Det är bra att komma fram till vilka dessa är och sedan reda ut vilken som är bäst.
Alla märken har sina “fans” och att någon gillar/ogillar en viss modell eller märke har ju inget med dina behov att göra. Jag tyckte att Opel Astra var bra för att den just var relativt billig, hade bra kvalitet och samtidigt inte var så gammal. Bilen var fem år gammal när jag köpte den och det kändes reko då. Skulle jag ha valt en Volvo för samma pengar hade det blivit en väldigt mycket äldre bil.
Alltså, det här är en rätt liten bil även om det ser ut som en SUV. Tror den bygger på samma plattform som Polo. Känns ändå komfortabel och inte som en plåtburk.
Har en liten 1,0-motor.
Grattis till körkortet! Om du är ute efter en så problemfri och ekonomisk bil som möjligt så är Toyotas HSD fullhybrid som är “självladdande” (dvs behöver inte laddas och laddar aldrig ur pga korta sträckor) ett väldigt tryggt val.
De är inte superbilliga i inköp och inbjuder inte till inspirerande körning direkt, men de är väldigt bensinsnåla, håller värdet bra och har en av världens absolut mest pålitliga drivlinor. Är det mest kortare pendling duger en Yaris HSD utmärkt. För längre resor rekommenderas de större (och dyrare) Auris eller Prius. Ett exempel på lågmilare här för 118 900 kr: Toyota Yaris 1,5 Hybrid e-CVT 101hk, Värmare 6769mil
Vi har haft två stycken Auris hybrider (en 2011 och en 2014) under många år då vi bodde i Norrbotten och har varit otroligt nöjda med dem. Ett plus är att de är otroligt snåla även under norrbottnisk vinter.
grattis till körkortet.
Köp japanskt.
Jobbar på bilprovningen sen många år tillbaks och har bilintresse.Har sett och hört det mesta.
Om du hittar nått du finner intressant,åk förbi närmaste besiktningsstation och be dom göra en trafiksäkerhetskontroll,alla företag har sådana, även dropin.
Säg att du funderar på att köpa bilen…
Om säljaren säger nej…Leta vidare…