Känner mig vilsen angående köp av första bil

Garanti, visst, men hur kul är det att ha en bil på reparation i månader per år?

Just kias har i flera generationer haft enorma motorproblem: Hyundai and Kia's Decade of Very Troublesome Engines Continues | The Truth About Cars

De reparerar visserligen oftast enligt garantin, men du blir utan bil ganska länge.

Länken du refererar till gäller 2.0/2.4 L.
1.6 CRDI som sitter i min gamla 2011 är en av de bästa motorer jag haft. Har även bra erfarenheter av Kia vad gäller garantiärenden. Bara man gjort servicen enligt bok.

Då du verkar leta efter en bil som är istället för cykel vid dåligt väder kan jag starkt rekomendera Toyota Aygo, Peugeot 107 eller Citroen C1 som är samma bil i grunden. Alla utrustade med Toyotamotor med kamkedja. Inga kamremsbyten, så länge oljebyten är gjorda regelbundet håller en kedja resten av livet.

Flera i min bekantskap har någon av varianterna inklusive mig själv och är väldigt nöjda med dom för vad dom är. Minimalt med utrustning = minimal med krångel
Ac och elhissar är det som följer med. Minimala driftkostnader, 2000kr per år helförsäkrad med + försäkring, 360kr i skatt. Drar max 0,5 L/mil. Otroligt billiga delar och däck. Lätta att skruva på för dig själv eller den lokala bilmeken.

Finns i alla prisklasser.

På minus kontot har vi förmodligen dålig krocksäkerhet pga sin obetydliga vikt. Rostiga trösklar får man också se upp med.

Går såklart att åka längre sträckor med också men går inte att jämföra med valfri fläskig Autobahn-lok.

1 gillning

Jag kan rekommendera att utnyttja blockets “begagnatförsäkring”. Då kan du få garanti på en gammal bil (upp till 15 år gammal) och slipper oväntade utgifter om bilen går sönder.

När de kommer till bil så tycker jag inte man ska glömma hur viktigt det är med komfort/ljudisolering, därför skulle jag hålla mig undan de billigaste småbilarna och istället titta på en Volvo C30 för 50 000-60 000 kr.

Opel Astra är en bra bil. Den är inte så spännande men prisvärd och har hög kvalitet.

Är i liknande satts som trådstartaren, och funderar mycket kring det här, speciellt i relation till olika bilars säkerhet.

Är det någon som har en bild över hur mycket säkrare nyare småbilar är än t.ex en tio år gamla småbilar? Tycker man får olika svar från alla man frågar. Är en större, mindre bränslesnål bil betydligt säkrare eller är skillnaden marginell?

Generellt kan man säga som så att ska du krocka in i ett träd eller en bergvägg så kan man gärna göra det i en nyare småbil kontra en äldre SUV.

Ska du däremot frontalkrocka in i en familjekombi eller större SUV har du nog bättre odds på din sida i en jämnstor, om än äldre bil. Fysikens lagar o.s.v.

Moderna småbilar är “bara” säkra i termer av hur de deformeras vid en krock. Men krockar du in i något som har mer rörelseenergi är man ändå rätt körd. Sedan kan man diskutera risken att frontalkrocka på svenska vägar från första början, men men :smiley:

Den största anledningen till att en modern “småbil” i termer av typ en VW Polo är säkrare än 80/90/00-talens diton är dock att den är större. Moderna småbilar är inte så små längre. Ja ihop med all modern teknik såklart… Icke att förglömma! Autobroms, ABS, lane assist, etc.

Först, grattis till körkortet! Nu öppnar sig många dörrar!
Jag har på sistone läst många trådar här på forumet om bilköp.
Jag har ett bilintresse, och autistiskt nerd’at in mig på ett märke. Så kan vara partisk i frågan :grin:.

Men för det första så tänker jag att ju mindre man kan om ett ämne desto dyrare blir det.

Och kollar vi ur det ekonomiska perspektivet så att vara bilägare innebär utgifter, du har en konstant pengaström ut. Tänker på ev. skatt och försäkringsavgift. Sen har du en förbrukningskostnad som bränsle, däck och övriga vätskor.
Sen har du omhändertagande i form av förebyggande service och tvätt. Sen eventuella kostnader för reparation.

Tänker om man kan hacka upp detta i olika potter.

1. Fasta utgifter (ev. lån, skatt och försäkring)
  2. Löpande utgifter (bränsle, spolarvätska, vinter- och sommardäck)
  3. Årliga kostnader (service)
  4. Buffert (för ev. framtida reparationer eller förbättringar)

Så kan du räkna, addera alla kostnader dividera med 12 för en hint om månadskostnad. Eller räkna baklänges… säg att du kan lägga 3.000kr/mån på en bil … Sprid ut det enligt ovan exempel och multiplicera med 12 och se var du hamnar. - t.ex kan en ny elbil vara lägre i post 2, 3 men högre i 1 och 4, medans en äldre bil kan vara låg i 1, 3 men högre i 2 och 4 …

Överkurs är att slänga med spekulativ värdeförändring. T.ex ny bil -% alt. äldre entusiastbil +%

Det kanske gör ditt val av bil enklare?

Och enligt mig, eftersom man ändå skall betala en jävla massa, så kan man lika väl ha kul längs vägen (så att säga) och köpa något som ligger högt i en pen*s-enlargement-index, eller som man tycker har attribut eller utrustning som man uppskattar. T.ex rattvärme, 400hk eller vad det nu kan vara :sweat_smile:

Tips. Börja bekanta dig med idéen att du både gillar och är duktig på bilar, så kommer ägandet inte vara en pest och utgifterna kommer inte som en chock…

Samma tänk som med hus tänker jag, fast i mindre skala.

Hittar du några exempelbilar så kan jag hjälpa dig att räkna om du vill …

Vad sägs om att leasa en liten bil, 1700-2000/mån

Försäkring ingår, inget tjafs om det strular.

Nybilsköp med dagens läge? Njaaa

Var får man tag i en sådan bil?

Kan inte hitta ett billigare leasing alternativ än 3500 där jag bor

Köp en Kia Ceed 2018+ med 1,4 bensinmotor. Så ny årsmodell som möjligt och utan för många mil på nacken. Den med 99 HK och mindre cylindervolym, det fanns två olika.

7 års garanti lönar sig långt.

Glömde skriva: UTAN TURBO!!!*

*Gäller alla bilar

Det billigaste jag hittade var en liten Seat. 3000kr/månad (inkluderat service, skatt, försäkring och egna vinterhjul).

Skapligt ändå? Personligen är jag dock lite rädd för restvärdet då jag inte är särskilt mycket för att putsa, och då och då kör på “vägar” jag hittat på satellitbilder.

Vad skulle ni välja om ni fick välja mellan Toyota Yaris eller VW golf? Tycker golfen är snyggare men många verkar säga att Toyota är väldigt bra bilar.

Golfen är väl ganska mycket större? Troligtvis trevligare att köra.

Om du googlar på “TSI engine problems” alternativt “TFSI engine problems” så lär du däremot bli ganska rädd.

Vad blir det? Ny, begagnad, leasing?

Nu kommer min bil erfarenhet in i bilden igen… Har verkligen ingen aning vad ‘‘tsi engine’’ är för något. Det som är lite jobbigt när det är massa ord på varje annons som man fattar noll om.

Kommer till 98% sannolikhet bli en begagnad. Helst 2019 eller senare, halvkombi, japanskt, budget på 50-150k

TSI och TFSI är VW-motorer som sitter i VW, Audi, Seat och Skoda (säkert missat någon).

Dom är kända för att vara väldigt kostsamma att äga, bland annat för att saker som ska hålla hela bilens livslängd i verkligheten kan behöva bytas flera gånger.

Kamkedjan (du behöver inte veta vad det är) är en av dessa, kostar tunt 15 tusen att byta, trots att det inte borde behövas. Med lite otur leder sliten kamkedja till motorras, så att man glatt får slanta upp för en ny motor, eller köpa ny bil…

Kul med körkort, grattis.
Köp nåt kul, du lever bara en gång.
BMW Z3 lr Z4, Audi tt, Porsche boxter t.ex

Du gör nog klokt i att köpa japanskt.

För 50k är det väl dock årsmodell kring 2010 som går att hitta.

2019 och framåt är det väl främst småbil runt 110-120k. Med lite tur kan du nog finna en lite större bil för 150k.

Vad har du hittat för alternativ?