Först, grattis till körkortet! Nu öppnar sig många dörrar!
Jag har på sistone läst många trådar här på forumet om bilköp.
Jag har ett bilintresse, och autistiskt nerd’at in mig på ett märke. Så kan vara partisk i frågan
.
Men för det första så tänker jag att ju mindre man kan om ett ämne desto dyrare blir det.
Och kollar vi ur det ekonomiska perspektivet så att vara bilägare innebär utgifter, du har en konstant pengaström ut. Tänker på ev. skatt och försäkringsavgift. Sen har du en förbrukningskostnad som bränsle, däck och övriga vätskor.
Sen har du omhändertagande i form av förebyggande service och tvätt. Sen eventuella kostnader för reparation.
Tänker om man kan hacka upp detta i olika potter.
- Fasta utgifter (ev. lån, skatt och försäkring)
- Löpande utgifter (bränsle, spolarvätska, vinter- och sommardäck)
- Årliga kostnader (service)
- Buffert (för ev. framtida reparationer eller förbättringar)
Så kan du räkna, addera alla kostnader dividera med 12 för en hint om månadskostnad. Eller räkna baklänges… säg att du kan lägga 3.000kr/mån på en bil … Sprid ut det enligt ovan exempel och multiplicera med 12 och se var du hamnar. - t.ex kan en ny elbil vara lägre i post 2, 3 men högre i 1 och 4, medans en äldre bil kan vara låg i 1, 3 men högre i 2 och 4 …
Överkurs är att slänga med spekulativ värdeförändring. T.ex ny bil -% alt. äldre entusiastbil +%
Det kanske gör ditt val av bil enklare?
Och enligt mig, eftersom man ändå skall betala en jävla massa, så kan man lika väl ha kul längs vägen (så att säga) och köpa något som ligger högt i en pen*s-enlargement-index, eller som man tycker har attribut eller utrustning som man uppskattar. T.ex rattvärme, 400hk eller vad det nu kan vara 
Tips. Börja bekanta dig med idéen att du både gillar och är duktig på bilar, så kommer ägandet inte vara en pest och utgifterna kommer inte som en chock…
Samma tänk som med hus tänker jag, fast i mindre skala.
Hittar du några exempelbilar så kan jag hjälpa dig att räkna om du vill …