Sparande till tidig pension när man är ung är typ den enda gången man faktiskt har en riktigt lång sparhorisont.
Sen som alltid i denna typen av trådar finns det huvudsakligen två typer. Typ 1: de som är inte har ett större sparkapital och därför tjänar på börsnedgång (typiskt unga, pratar om “rea på börsen” och “lång sparhorisont” osv), och typ 2: de som har ett betydande sparkapital (de stora förlorarna, typiskt äldre, men inte gamla nog att ha övergått till större ränteportfölj vid pensionen).
Jag tror att om man börjar känna sig orolig för en större börsnedgång bör man justera ner sin risk (genom att minska aktiedelen). Inte för att man har rätt i att börsen kommer krascha, utan för att man antagligen ligger fel i sin riskaptit. Det kan vara så att man börjar gå från typ 1 till typ 2.
Teoretiskt stämmer det där absolut och som mattelärare har jag inga problem att förstå det.
För enstaka affärer är det ändå så att det är bättre att köpa en dag när en aktie har gått ner än när den har gått upp. Att vänta på en nedgång är ofta dåligt men om aktien kostar 90 kronor idag så är det ändå bättre att köpa den idag för 90 än igår för 100 om det inte är något speciellt, t.ex. en utdelning, som har hänt sedan igår. (Att den har sjunkit från 100 till 90 på en dag är förstås mycket men du förstår vad jag menar.)
Jag håller med om att månadssparabiten känns bättre om börsen har satt sig, men eftersom man förlorar en massa pengar på detta också på sitt redan insatta kapital, så kommer jag inte välkomna en sättning.
Det är som att välkomna att motståndaren i schack gör ett riktigt bra drag där det är lätt att klura ut vilket motdrag man är tvungen att göra. Skönt att slippa tänka så mycket och riskera att göra fel för det enskilda draget, men man hade fortfarande haft en större chans att vinna matchen om motståndaren gjort ett sämre drag som lämnade fler valmöjligheter.
Dessutom är inte 0.98*1.02 = 1 utan 0.996. Så du räknar inte med att börsen återgår till samma nivå! Börsen står alltså lägre efter en nedgång på 2% följt av en uppgång på 2% än om börsen står still (0.4% lägre).
Jag skrev på ett annat ställe att det ofta är dåligt att vänta på en nedgång.
Mindre antal kronor är bättre om vi pratar om samma aktie vid alla scenarier.
Jag tänker nu att RobertK kanske menar att det är tre olika företag och då blir det annat och jag kan hålla med om att mindre inte behöver vara bättre. (Borde då ha blivit rättad om det eftersom jag tycker att jag tydligt menade samma företag i alla scenarier.)
Nej, missad utdelning är ett där det inte är bättre.
Det är endast bättre in det fall det implicerar samma underliggande värde. Annars hade alltid varit bättre att köpa en aktie efter nergång. Vilket inte stämmer ifall aktien fortsätter gå ner…
Imorgon vid börsens öppning köper du hundra aktier i företag A för 100 kronor styck. Vid lunch köper Robert hundra aktier i företag A för 102 kronor styck. Strax före stängning har aktien i företag A sjunkit till 98 kronor styck och jag köper hundra aktier. Vi har alla målkursen 110 kronor.
Det stämmer att det måste stiga mer för mig än för dig och Robert men vi når 110 kronor samtidigt och då kommer jag att ha tjänat mer än vad ni har gjort.
Jag har lagt alla mina fonder i Avanza global nu. Hög fallhöjd och Trump vid rodret som protektionist. Jag tror att en homebias med svenska fonder/investmentbolag är fel väg att gå just nu.