Känner ni av fallhöjd? Börsen upp 26% i år... 😨

Å andra sidan är jag kanske sent på bollen för vilket byte som helst då marknaden troligen redan inprisat saken?

Köp när det är billigt eller dyrt, sälj dyrare.
Jag behöver inte pengarna förren jag går FIRE. Jag kommer nog uppleva några ras tills dess…

Är du långsiktig så är det bara att investera och vänta tills du behöver pengarna.

1 gillning

Lite i familj med Doubling Down. Behöver nog inte nämna att det sällan är någon bra strategi.

Det är väldigt tydligt att vi inte förstår varann. Kanske vill vi inte förstå varann eller så finns det någon otydlighet någonstans.

Jag håller med det du säger under vissa förutsättningar. Om Roberts exempel bara är momentant och inte senare ska leda till nya kursrörelser åt något håll så är alternativet med fler kronor bäst. Om aktien går upp varje dag är det också det bästa alternativet.

Jag tänker lite mera verklighet än teori och då blir det skillnad. De allra flesta aktier, eller alla antar jag, går upp ibland och ner ibland och ganska ofta har det väldigt lite med det underliggande värdet att göra. Tänker man så är det bättre att köpa aktier de dagar kursen har gått ner än de dagar kursen har gått upp, förutom de gånger kursen har gått ner pga att någon typ av utdelning har skett men de flesta gångerna är det inte därför kursen sjunker.

Du behöver självklart inte tycka lika men jag köper hellre aktier dagar då kursen har gått ner, förutom om en utdelning är orsaken.

1 gillning

Men detta kan du inte anta gäller så generellt att du t.o.m. kan anta att det inte har någon koppling till förändring av underliggande värde.

Den enda som kan göra det bättre att ha fler andelar men mindre pengar är när prisnedgången inte beror på förändrat underliggande värde. Det är ett väldigt strikt kriterie och i princip oanvändbart för investerande.

Eftersom det finns ingen anledning att sitta och hålla på pengar för att vänta på nedgång. Då kommer du ofta missa uppgång innan dip med nettonegativt resultat i snitt.

Belåning får jag ”ta till” först när jag vågar minskar min orimligt stora buffert utifrån min livssituation :joy::joy:

Om ni vill lära er hantera börsfall, köp kinesiska aktier :slight_smile:

Efter ni varit -70% finns ett tag finns det inget som skrämmer er.

Mvh,
All in China

12 gillningar

Varför gå över ån efter vatten? Funkar nog lika bra med valfri förhoppningsaktie på NGM :sweat_smile:

1 gillning

Sälj 1 % och gör nåt kul

De flesta aktier, alla som jag någon gång har haft, går upp och ner flera gånger under en vanlig vecka. Väldigt ofta betyder det inte att det underliggande värdet också har gått upp och ner flera gånger under veckan utan det är väldigt många andra saker som påverkar också. Vid alla de tillfällena är det bättre att köpa en “sämre” dag eftersom man får fler andelar för samma summa då. Fler andelar är inte automatiskt bättre och högre pris för varje andel är inte heller automatiskt bättre. Andelar*pris/andel är det som avgör.

Det håller jag helt och hållet med om men det betyder ju inte att det inte är bättre att köpa en dag när det har gått ner.

Har du mer än 2 års utgifter i buffert?

Buffert är bra, har själv 5+ årsutgifter i buffert. Det gör att man iaf kan sova lite när allt går åt skogen.

Så hur kan du då argumentera för att 10800 Andelar*pris/andel är bättre än 11200?

Andelar*pris/andel = antal kronor.
Vi är precis det jag och @RobertK säger. Mer kronor strikt bättre.

Detta kan du absolut inte veta. Finns en uppsjö saker som hela tiden ändrar (på sekundnivå) det underliggande värdet mätt i handelsvalutan. Valutavärdet skiftar, räntorna skiftar (diskonterar bolagets framtida intjäning annorlunda), råvaruprisförändringar (terminshandel), politik o.s.v.

Alla dessa saker som påverkar underliggande värde mätt i handelsvalutan ändras från minut till annan.

Om man pratar om en precis tidpunkt och att det inte blir några förändringar så är 11200 bättre än 10800, vilket jag redan har sagt.

Det som jag menar är att exemplet 11200 inte är 11200 när det andra exemplet är 10800 eftersom det inte kan vara vid samma tidpunkt (eftersom 10800 representerar fler andelar av samma aktie och därför ger en högre summa).

Om vi räknar bort att en utdelning kan påverka kursen spelar det ingen roll om kursen går upp eller ner i framtiden, att ha köpt andelarna för en lägre summa är alltid bättre än att ha köpt dem för en högre summa.

Den här tråden stängs nog snart då den stått still länge nu. Ingen verkar flytta sina positioner direkt…

Innan den stängs kan ni inte diskutera runt denna bild istället? Förklara med era argument om det är/var en god idé, sett ut ett långsiktigt perspektiv, att investera i de grönmarkerade dipparna eller inte.

Lika bra idé som när man inte var i dipparna…

Den där grafen gömmer en hel uppsjö av antaganden som måste benas ut.

Först och främst är det en linjär y axel och en rak “trendlinje” det i sig gömmer den verkligt exponentiella naturen av avkastning. Jag antar den även tittar på PI indexet (eftersom den inte har en exponentiell natur), vilket gör att vänta till en dip ser mycket mer lönsamt ut än det är (missad utdelning).

Dessutom luras trendlinjen, för den finns nödvändigtvis inte ens, det är så kallad “overfitting”. Titta på en likadan kurva från Japanskt index som slutar i mitten på 1989 så får du samma slutsats. Men sen när 2020 dyker upp så har du fortfarande en förlust…

1 gillning

Inte min mening att förvanska något genom att välja en viss graf. Klistra in någon annan som visar långsiktig börsutveckling så tar vi den istället.

1 gillning

Med facit på hand hade det varit en god idé att belåna sig upp över öronen och köpa i dessa dippar.
Problematiken är att i stunden veta om botten på en nedgång är passerad, eller om det skall fortsätta ner.
En strategi är månadssparande under uppbyggnadsfasen och att aldrig sälja.
En annan är att med diverse regler försöka identifiera lämpliga tillfällen för att gå in i respektive ut ur marknaden.
Den senare strategin är mycket svårare än den första.

1 gillning