Kapital i sitt aktiebolag?

Hej! Just tagit tag i att starta upp mitt första aktiebolag som 32-åring efter kraftiga försämringar på mitt nuvarande arbete. Ska även byta arbete. Mitt nya jobb på 60 % med en lön då på 28000 täcker mina utgifter till vardags (by design) och en låg spargrad (mycket för att jag har mycket sparat och försöker maxa min fritid).

Mitt aktiebolag kommer helt enkelt vara mer för att plocka ut pengar till sparande än faktiskt nöd att behöva använda det till något. Nuvarande plan är att arbeta som konsult på 20 % som drar in runt 14000 kr/mån. Som tidigare har skrivits ska man maxa lön till brytpunkt, sedan tjänstepension, utdelning och sedan sparande i bolaget. Vettigt och bra.

Dock, som ett bolag vid sidan av, hur mycket bör ligga i bolaget? Det är konsultjobb jag kommer göra så löpande utgifter hamnar på ca 5000-10000 kr per år för bank, lite bokföring saker jag kan dra av till vardags genom bolaget som har med verksamheten att göra.
Ska jag tänka 25-30k eller bör det öka till en viss punkt? Tänker att jag kan ju tillföra nytt kapital då jag har god ekonomi utanför bolaget så inget krav i sig att det ska överleva för evigt på sitt egna kapital.

Och, bäst att plocka ut löpande när pengar kommer in som lön eller varje kvartal? Tänker som sagt att utplockade pengar direkt går till sparande och vill ju samtidigt minimera admin i företaget.