Om jag inte längre kan byta min bostad mot en likvärdig pga att jag måste betala skatt på bostadsinflationen, är det inte en skatt på inflation?
Inte nödvändigtvis, du kan inte definera inflation som prisökning på bostäder.
Om det reala värdet (mätt med den totala inflationen i valutan) ökar så uppkommer exakt det du beskriver även om man inte beskattar inflationen. Dagens system beskattar dock inflationen.
T.ex. om inflationen (totala köpkraften i valutan) är 0% under 10 år. Du köper en bostad i ett område där bostadspriserna går upp 100% under dessa 10 år. Då kan du inte köpa motsvarande hus, men skatten på inflationen blir noll (eftersom inflationen är noll).
På grund av inflationen så kan man över längre tidsintervall bortse från inköpspriset när man försöker förstå hur olika skatter drabbar bostaden.
Resultatet blir en 22% reavinstskatt på hela bostadens värde och en 1,5% stämpelskatt på hela bostadens nuvarande värde. När bostadens värde går upp så gnuggar lagstiftaren händerna. Sen avgör alla reglerna vem som ska betala vilken del av skatterna – den som flyttar in eller flyttar ut, betala nu eller senare. Men skatten betalas ändå på hela värderingen, och ökar när värderingen stiger.