Kan du berätta mer om vad det är ni har uppdaterat?
kollade bara lite snabbt nu för att se om portföljerna var tillbaka (vilket de var) men såg ingen skillnad. Tittade dock inte så noga ![]()
@David_BW någon uppdatering kring när följande funktioner är redo?
- Automatisk återinvestering av utdelningar
- När man kan ha fler än 30 aktier i sin portfölj?
Tack!
1 det som kommer ske “tyvärr” är att utdelningen går till portföljen, men den investeras först då det kommer upp i 100 kr. Har man10 kr liggande från utdelningar kan man fylla på med 90 kr, så blir det en handel
2 Är denna viktig? i så fall ska jag se till att den kommer upp till 40 i alla fall.
Det handlar bara om att vi behöver komma upp på större volymer så kommer den spärren att försvinna snart
Hej, absolut, förväntar mig inget annat än att det måste byggas upp en liten summa innan den återinvesteras igen. Är det 100 kr är det perfekt.
40 bolag vore toppen, och kan den försvinna på sikt vore det väldigt trevlig . Vill skapa en portfölj med massa bolag som delar ut månadsvis/kvartalsvis så man skapar en bombmatta med utdelningar! ![]()
Hur går det med utvecklingen för Kiwitrader? Ökar ni omsättningen,/attraherar nya kunder?
Mvh
Hej, tack för din intressanta fråga. Eftersom jag vet att en del av er är intresserade så kommer en lite längre uppdatering =)
Antal kunder och hur mycket kapital som hanteras på plattformen växer stabilt, och vi är nu på ett “All time high” med över 3500 användare. Under de senaste månaderna har vi dock märkt att tillväxttakten har minskat. Det gäller inte bara oss utan generellt. Det gör att vi har valt att avvakta med någon större marknadsföring och syns nu endast lite på Instagram, vilket gör att det inte är så stor publik vi når.
Vi får väldigt mycket positiv feedback och ser att många av våra användare aktivt använder vår tjänst. Det är särskilt glädjande att många av våra användare även bygger många portföljer med många innehav och med olika mål, vilket var ett av våra huvudmål med Kiwi. Vi strävar efter att hjälpa användarna att investera på ett “bättre” sätt jämfört med andra tjänster, där “bättre” innebär bredare och mer diversifierade investeringar med fokus på mål.
Vi analyserade nyligen data från 2000 användare för att få en bättre förståelse för deras investeringsbeteende. Vår genomsnittsanvändare har 1,5 portföljer, med i genomsnitt 10 värdepapper per portfölj. Det innebär att varje användare i genomsnitt har 15 värdepapper, att jämföra med ett genomsnitt på cirka 2,5 värdepapper bland liknande kunder hos andra tjänster.
Den genomsnittliga avkastningen för de cirka 3000 portföljer vi granskade sedan årsskiftet var 13,7%, jämfört med OMX30:s 4,3% och S&P 500:s cirka 12%. Denna skillnad beror delvis på att många har valt portföljer med en stor andel teknikaktier, som för tillfället är populära och har haft en gynnsam utveckling “tur”, Men vi tror, vet, eller hoppas =) att en diversifierad portfölj över tid kommer att ge en bättre riskjusterad avkastning.
När vi frågade användarna om de även upplever bättre avkastning på deras portföljer hos Kiwi jämfört med andra tjänster, svarade nästan alla ja, vilket tyder på att de inte använder vår tjänst för att köpa samma men billigare, utan även investerar annorlunda.
Med fler användare växer även efterfrågan på nya funktioner, fler värdepapper, en app och så vidare. Till skillnad från många andra har vi vår egen infrastruktur, vilket ger oss många fördelar för vad vi kan göra, exempelvis låga avgifter, fraktionerade investeringar och delning av portföljer.Men det kräver att vi bygger allt själv så det enda som begränsar oss är att vi behöver fler utvecklare
Vår vision med Kiwi är att expandera tjänsten till hela Europa, inte bara Sverige, vilket kommer att kräva mer resurser än vi för närvarande har. Därför letar vi kontinuerligt efter nya investerare, vilket även det är utmanande just nu.
Sammanfattningsvis:
Vi växer bättre än förväntat, men vi skulle kunna växa betydligt mer. Utvecklingen går långsammare än förväntat, men vi arbetar ständigt på många saker, även om det inte alltid är synligt. Vi kommer snart kunna få mer saker ut till användare så det kanske blir lite som en plopp som går ur =)
Så hoppas detta gav en liten insikt =)
Tack, trevligt med lite uppdaterade nyheter! ![]()
Tänkte länka till det här inlägget jag skrev angående ett nysläppt avsnitt (december-23) med @David_BW
Hej @David_BW - jag har ett par aktieportföljer på er platform och gillar funktionen att man kan handla aktier i fraktioner skarpt. jag saknar 2 saker där:
1: man borde kunna se vilken exakt aktiepris man får likt “live” handel - jag fattar att det kanske är tekniska förhinder (i nuläget) som gör att man endast får en “set price” - vilken är det, är det priset på pappret vid dagens slut eller är det öppningspris/genomsnittspris/annat?
2: förslag om funktion att växla användergränssnittet till en mer enkel version utan foto-grafik och glada färger. Förstår att det kanske tilltalar vissa med snygga färger och grafik på yachter och tropiska paradis men en nerskalerad “skin” skulle jag definitivt slå på om det fanns
- lägger för skojs skulle en liten omröstning in för att se om fler hade samma tanker…
- Behåll användergränssnit som det är i nuläget
- Möjlighet att växla mellan simplifierad gränssnitt det nuvarande med färger och fotos
Ett förslag om hur det mer förenklade gränssnitt skulle ni ju kanske låta använderna rösta om.
=) Jag gillar att du kör en omröstning direkt.
1 - Du kan redan nu se alla exakta priser du köper för genom att gå in i en order och sen för varje aktie som handlats så ligger en note på ditt avslut där du kan se den exakta tiden och kursen.
2 vi håller sen en tid tillbaka på med en större uppdatering av gränssnitt som går mot ett mellanläge med lite grafik i bakgrunden, men en bättre översikt. att ha 2 och kunna byta, då tror jag att utvecklarna dödar mig i sömnen
Tack för snabbt svar, David. Uppskattar det.
En nertonad mellanlösning till det bättre skulle jag och fler troligtvis gilla också. Så länge det är funktionalitet och överblick som är i fokus.
Ni gör ett bra jobb. Fortsätt med det!
Om man har ETFer på Kiwi kan man flytta dem till Nordnet? Eller allt måste säljas av först eller?
Vad jag vet finns ingen funktion för flytt av aktier eller ETF i dagsläget. Skulle troligen bli knepigt i och med att du äger fraktioner i både fallen, men @David_BW och @MattiasA90 kan nog komplementera svaret också.
Jag har tyvärr inget svar på frågan. Det krävs väl dels att exakt samma etf:er finns på den andra banken samt att antalet andelar fungerar.
Hej
i teorin så går det att flytta alla hela ETFer, men alla andelar måste först säljas då de inte kan ta emot dem.
i Praktiken så finns det inget stöd för det utan man måste sälja av och sedan flytta kontanter.
Tack för svaret, så smidigast blir att sälja av och flytta innan ett kvartalsskifte och sen sätta in pengarna på Nordnet när det nya kvartalet har börjat (för att slippa dubbelbeskattning av ISK)?
nja, du kan ju flytta pengar från ett ISK till ett annat, så gör en del när de flyttar in till oss, då slipper du ISK skatt.
@David_BW Finns det någon, eller planer på, funktion för exportera data/innehav? ![]()
@David_BW Eftersom jag har lite medel på ett par ISK hos er, var jag lite nyfiken på vilket institut (förvaringsinstitut) som håller värdepappren som jag investerar i på Kiwitrader.
(jag kunde ju läsa mig till att investerarskyddet säkrar investeringerna med 250 000 kr på er hemsida men jag tycker att frågan är intressant).
Speciellt med tanke på problemen som en del haft med SAVR på sistone ![]()