JA! om 5 år är vi större än Avanza =) Men om det blir något som kommer i vägen för vår plan så är det inte svårare än att kundernas tillgångar flyttas/säljs av till ett av kunden valt. =)
Tack!
Nja, just nu är problemet att vi får slut på marginaler, med 100 bolag och 100 kr blir det 1 kr till varje aktie. Blir det sen en utdelning kan det bli mindre än 0,001 öre, och det är lite svårt att hantera =) men vi tittar hela tiden på att tillåta fler värdepapper, men då ha en större minimi investering, kanske 1000kr.
Vad tror ni om det?
Även utländska aktier så är tanken att på sikt ha ett utbud, inte som Avansa, men täcka kanske 80%.
Okej, tack för svar ![]()
Hur ser det ut på app-fronten? Är det på ingång?
Nja, Det finns planer men det är inte just nu, vi har en hel del som ligger före just nu. tyvärr, men måste prioritera =)
Något du hunnit kika på? ![]()
Hej, ja den har funnits men finns inte längre, är det något som behövs? I så fall kan vi kanske lägga tillbaka den =)
Om det bara är jag som efterfrågar så är det kanske lite väl mycket besvär ![]()
Min egna tanke var mest om man vill månadsspara i flera portföljer samtidigt så vore det praktiskt att ha en enda överföring till Kiwi från min vanliga bank till kontantkontot och därefter sätta upp månadssparandet därifrån till de olika portföljerna. ![]()
- Hur ofta är det kursuppdateringar på sidan?
- Vad är syftet med kontantkontot?
Önskelista:
- Utdelningen ska in på samma ISK konto/portfölj för automatisk investering mot vald allokering/målvikt, då jag/man vill att utdelningarna ska investeras så fort som möjligt igen. Så är det minimum 100 kr så får utdelningarna byggas upp så att när de når 100 kr så investeras de igen mot vald allokering.
- När man justerar en portfölj behöver det nödvändigtvis inte trigga en ombalansering. Säg att du ökar NIBE från 5% till 8% allokering. Då kan man välja att obalanser direkt eller låta nästa “insättning alt. utdelning” jobba mot det målet. Dvs det går mer kapital in mot NIBE tills den når målvikten.
- Öka från 30 bolag till 50 i en portfölj
- Utdelningsgraf
- På “portfölj-bilden” idag kan man se “Avkastning” och “Tidsviktad %”, vore najs med “Utdelning” också
- Veckovisa insättningar
- Insättning via Swish
- App (som jag förstår ligger långt bort)
Men detta ser riktigt lovande ut. Blir att peka om en del månadsspar! ![]()
Här vart det många bra frågor!
Hur ofta är det kursuppdateringar på sidan?
- I dag så sker det en gång per dag, över natten – Målet är att kunna gå över till var 15 min snart, realtid kommer dröja lite till
Vad är syftet med kontantkontot?
- Det är där av ett par olika anledningar, men först vill jag bara säga att det är ett ISK konto, vilket är bra skattemässigt om amn vill ta ut pengar ur en portfölj under en kortare period, Alternativet att ta ut till ett bankkonto genererar skatt.
- 1 hantera ”tillfälliga” uttag ur portföljer, eller som mellanhand för att flytta pengar mellan portföljer (vi jobbar på andra lösningar)
- 2 ta emot utdelningar och andra utbetalningar
- 3 i framtiden komemr det även finnas konto för EUR och USD
- 4 det finns en önskan om att kunna ha en dragning från banken till kontantkonto och sen kunna månadsspara från kontantkonto till portföljer.
Önskelista:
Utdelningen ska in på samma ISK konto/portfölj för automatisk investering mot vald allokering/målvikt, då jag/man vill att utdelningarna ska investeras så fort som möjligt igen. Så är det minimum 100 kr så får utdelningarna byggas upp så att när de når 100 kr så investeras de igen mot vald allokering.
- Håller på att hitt en lösning för detta, men att ha en ”kontant” del i en portfölj ändrar på % vikterna, men ja, vi har en del ideer på lösning på detta =)
När man justerar en portfölj behöver det nödvändigtvis inte trigga en ombalansering. Säg att du ökar NIBE från 5% till 8% allokering. Då kan man välja att obalanser direkt eller låta nästa “insättning alt. utdelning” jobba mot det målet. Dvs det går mer kapital in mot NIBE tills den når målvikten.
- Samma sak här, man skulle kunna göra så att nya pengar investeras så att att portföljen går mot sin målvikt. Absolut,
Öka från 30 bolag till 50 i en portfölj
- Ja men då måste vi nog öka miniminsättning till , typ 1-10 = 100kr, 11-30 1000kr, 31-50 5000kr, 51-100 st 10 000 kr
Utdelningsgraf
- Japp, kommer, hänger ihopa med bättre data =)
På “portfölj-bilden” idag kan man se “Avkastning” och “Tidsviktad %”, vore najs med “Utdelning” också
- Samma sak här =) vi behöver bara få en bättre datakälla än den vi har i dag
Veckovisa insättningar
- Nja…
Insättning via Swish
- Är på sista steget i test, så det är nära!
App (som jag förstår ligger långt bort)
- Nja, alt det du skriver över ligger före, mest för att vi vill göra en komplett App och inte något där man mest kan kolla på sina investeringar, så därför prioriterar vi först att få upp mer funktionalitet och utbud.
Men detta ser riktigt lovande ut. Blir att peka om en del månadsspar!
Tack!! Ge oss bara lite tid så kommer vi kunna lösa nästan allt =)
Hade varit kul om ni tog in Dimensional World Equity Fund SEK Accumulation|IE00BN898167
Nu är alla småsparare hänvisade till Handelsbanken.
Jag gillar Dimensional fonder, men inte “gammel-fonderna” deras ETFer i så fall =)
Varför är deras ETF:er bättre? Jag undviker gärna växlingsavgift.
David, om du har möjlighet att ta in Dimensional’s ETFer så skulle det uppskattas.
Det du förlorar i växlingsavgift tar du sannolikt igen med råge på den mer fördelaktiga internbeskattningen på ETF. Skatten på utdelningar är lägre vilket blir särskilt märkbart på fonder som Dimensionals som ofta ligger tungt viktade i värdebolag (som i regel är mer utdelande än tillväxtbolag).
@Skolde Kände inte till detta. Hur skiljer sig beskattningen?
@lexlexlex Finns beskrivet i en annan tråd här på forumet. Även på Rational Reminder har jag sett det diskuterats med liknande siffror men inte djupdykt själv i frågan, möjligt någon annan här är bättre insatt.
Hej!
Ursäkta sent svar.
Jag vill bara klargöra att det inte var jag som uppfann uttrycket “gammelfonder” det var någon tidigare här på forumet =). Jag har inte heller något emot fonder. Det är inte så att det rakt av går att säga att ETFer är “bättre”, utan handlar mer om en smaksak.
För mig personligen är en av de största anledningarna till att jag fördrar ETFer på grund av hur de är konstruerade och handlas över en börs, till skillnad från en vanlig fond där nya fondandelar skapas med insättningar.
Zero anges betyda att det inte finns några avgifter. Men tittar man på tex lyxor fonder står ända avgift (tex 0,3%) angivet. Hur får man ihop detta?
Zero betyder att det inte är några transaktionsavgifter när du köper. Dock tillkommer det när du säljer. Fondens avgift är som vanligt.
Ja. Det står beskrivet här:
Z står för Zero, som i inga avgifter när du köper värdepappret.
Zero ska alltså inte förväxlas med Zero som i Avanza Zero.