Med anledning av att jag skulle vilja efterlikna Harry Brownes permanenta portfölj så önskar jag att ni tar in en likviditetsfond eller penningmarknadsfond. Alltså riktigt korta räntor så att jag i princip kan allokera cash i portföljen.
Varför saknas vissa av xact fonderna på Frejvid? Spelar ingen roll för mig då jag inte använder Frejvid men ändå intressant att höra då utbudet av fonder har varit identiskt historiskt.
Någon tidplan kring när “återinvesterat kapital funktionen” går live på Kiwitrader?
När får vi se nya betterwealth?
Varför har har ni 3 plattformar? Betterwealth (fonder), Kiwitrader (Aktier, ETF:er), Frejvid (Index?). Är detta ur juridisk synpunkt? Tänker att det vore väl bättre att satsa på en platta och göra den riktigt bra (och billig) om ni ska jobba mot andra spelare som (Avanza, Nordnet, Lysa,SAVR, Opti, Fundler, Levler, Freetrade, Fondo etc)?
Tänker mig en ny fräsch webbplatta som t.ex snurrar på Tailwind css och sedan satsa på en app. Då skulle ni vinna över ganska många från de som står och väljer mellan t.ex Lysa och Opti. Plus att ni har möjligheten att köra aktiehandel osv i samma platta. Allt känns lite hemma-knackat just nu…men med grym potential!
Får be om ursäkt om jag är något sen på att svara just nu=)
1 - Återinvestera har lite tid till innan den är ute, Vi funderade här på att göra en funktion som återinvesterar när summan kommer upp till 100 kr, men ändrade oss lite mot att försöka bygga så att det återinvesteras direkt, även om det endast är väldigt små belopp. Sen är nästa fråga om vi ska bygga så att det återinvesteras enligt portföljens “nuvarande fördelning” mot portföljens “målfördelning” eller det kanske bästa för att “hjälpa portföljen gå mot sin målfördelning” så att man använder utdelningar till att re-balansera portföljen ← den sista tycker jag är smartast men är även lite klurigare att bygga. men så ni får en bild av varför den tar lite tid.
2 Nya BetterWealth håller just nu på att titta på fonder till portföljerna där vi vill få några fonder vi gillar (exempelvis men inte klart Dimensional) som byggstenar. Tyvärr är vi även här en bra bit kvar…
3 Den här frågan är lite klurig , och det ni säger är helt rätt. Dock kan jag inte ge något riktigt bra svar på den frågan, förutom att de har olika framtida strategier =)
Som en liten bonus kan jag säga att det är ett par saker som är väldigt nära
1 “auto-balansera” kommer väldigt snart
2 Rekomendera bekant och få bonus - kommer snart
3 kunna ge feedback på kommentarer runt portföljer ( tänk tummen upp)
4 ett bättre “inbyggt” nyhetsflöde - där men får information om exempelvis bolagsstämmor
Sen saker som vi vill få ut snabbare är (förutom de som nämns ovan)
1 Uppgradera butiken med fler aktier, fonder ( fokus på utländska aktier )
2 Bättre data i butiken för framförallt utdelningar
3 Automatisk utbetalning av bonus
En annan fråga kring nuvarande fördelning och målfördelning som jag funderar på:
Månadssparande och enskilda insättningar? Investeras det enligt portföljens målfördelning eller portföljens nuvarande fördelning?
Jag vet att detta diskuterades när ni lanserade Frejvid och då ändrades det till att köpas enligt portföljens målfördelning. Precis som det gör oftast även på andra plattformar. Jag personligen gillar detta bättre än att det ska köpas enligt portföljens nuvarande fördelning.
Självklart ska nytt kapital/utdelningar investeras in mot målfördelnigen. Annars är det ju ingen ide att ha en målfördelning?. Tycker det är en “no-brainer”!
@David_BW Hoppas självklart på att ni får in lite tråkiga likviditetsfonder eller penningmarknadsfonder så att man kan allokera cash i sin Permanenta portfölj.
Lite kan jag dela med mig av, även om vissa saker kanske anses trista =)
Vi arbetar på att ansluta till en ny datakälla för att kunna ge en mer detaljerad profil för varje aktie, inklusive hållbarhetsdata. Detta kommer att ge en bättre överblick över hela portföljen och kommer att användas som grund för att bygga utdelningsportföljer.
Funktionen för automatisk balansering är nästan klar.
Vi utvecklar våra tjänster så att kunderna kan få bättre meddelanden och information om utdelningar och ändringar i de portföljer de kopierar.
Vi utvecklar möjligheten att återinvestera utdelningar, antingen enligt “senaste fördelning”, “målfördelning” eller med en “smart” för att ta portföljen närmare sin målfördelning.
Vi planerar att utöka vårt utbud av både ETFer och aktier. Vi fokuserar på amerikanska och europeiska aktier, men vi har för tillfället inte något fokus på “small och mid cap”. För ETFer fokuserar vi på nya, “spännande” områden och vi planerar att utöka basutbudet med utdelande ETFer och räntefonder.
Vi håller på att bygga om vår butik och undersöker hur vi kan använda AI för att bättre inspirera och vägleda våra kunder. Vi förbättrar också vår aktie-butik med fler sökfunktioner.
När det gäller funktionen där man kan bygga en portfölj undersöker vi vilka verktyg vi kan skapa för att underlätta för användarna, med fokus på risk och historisk avkastning.
Vi planerar att ge portföljerna mer “riksmått”, enligt önskemål.
Vi arbetar för att ge bättre data för utvecklingen av hela kontot.
Vi jobbar också mycket på olika flöden för att göra vår tjänst enklare att använda.
Vi planerar att lansera en app, men det ligger lite längre fram i tiden.
Just nu så går det tyvärr långsammare än planerat då det krävs mycket “testning” för att kunna släppa nya funktioner. Lika så så släpper vi aldrig ut nya saker inför långhelg eller då vi vet att vi har begränsade resurser att hantera eventuella fel. Bättre testa för mycket än för lite =)
Hoppas detta ger liten inblick i vad vi pysslar med och framförallt AI implications delen tror jag kommer göra stor skillnad för många.
Detta ser jag mycket fram emot. Är ni då i första hand inriktade på utdelande “vanliga” globala ETFer eller utdelande ETFer med något form av utdelningsfokus, typ high dividend, dividend growth etc?
Jag hade gärna sett typ SPDR Dividend Aristocrats och även olika typer av högutdelande ETFer, ex Vanguards men även lite mer nischade med kvalitetskriterier, fundamentalt vägda, low volatility (likt XACT Norden Högutdelande som ni redan har) och annat.
@David_BW jag noterade att fonden Lyxor Euro Floating Rate Note UCITS ETF - Acc inte har uppdaterats sen i fredags förra veckan. Detta verkar påverka samtliga portföljer som innehåller den fonden som i sin tur inte får sin graf uppdaterad. Är det bara nån bugg hos er eller nåt problem med just den fonden?
Den fonden håller på att slås ihopa med en annan så det är därför den ligger stilla. Om du har den i en portfölj så tror jag att du har fått del av informationen i ett epost. =)