Tack för delning, väldigt läsvärd analys (om än lång)!
Väldigt kortfattat är de alltså generellt positiva till cash, företagsobligationer (ffa IG men även HY), reala tillgångar, small cap, private equity och allmän diversifiering både geografiskt och mellan tillgångsslag. De tror på fortsatt högre inflation än historiskt (“förhöjd vilopuls”) och därmed högre framtida räntebanor än vad marknaden prisar in nu, framförallt i Europa. De tror på svagare USD framöver. Trots det tror de inte att det blir någon större recession kommande år, utan att det värsta är bakom oss.
Jag håller till största del med i deras analys, det är också liknande vad Dalio (via sina artiklar på Linkedin) och Bridgewater (via deras publicerade artiklar på hemsidan) skriver, även om jag upplever dem som lite mer oroliga över en potentiell recession, med tanke på hur inverterad räntekurvan är och att effekten av utförda räntehöjningar inte riktigt slagit igenom ännu.
Själv tror jag också på att övervikta räntor (ffa SEK-hedgeade företagsobligationer) i nuläget, såsom jag argumenterade för i detta inlägg. Jag tror att 2023 kommer bli ett väldigt positivt börsår, men jag är väldigt orolig för effekten av räntehöjningarna och kvarvarande inflation under kommande 2024-25, och tror egentligen på en djupare recession så småningom.