Mer eller mindre sugna att köpa räntor nu?

Jag har slagits av en insikt senaste veckan som jag tänkte vore intressant att bolla. Ett argument för high-yield som inte nämnts, och som specifikt gäller Captor Aster High-Yield, är valutasäkringen, särskilt nu när SEK är historiskt svag.

Jag tycker mig läsa många inlägg på forumet nu om att övervikta svenska börsen pga svag SEK, men jag är inte ett fan av denna strategi. Dels ökar man risken genom att koncentrera portföljen, och dels vet ingen hur svenska börsen kommer reagera om kronan skulle stärkas kraftigt. För mig känns det verkligen som gambling.

Istället hade man kunnat byta ut en andel av sin globala indexfond mot Captor Aster. Detta är teoretiskt mycket mer attraktivt, eftersom portföljen bibehåller global geografisk riskspridning och dessutom får högre förväntad riskjusterad avkastning pga ökad diversifiering (genom ett extra tillgångsslag som inte korrelerar perfekt med aktierna). Som grädde på moset erhålls även den eftertraktade valutasäkringen!

De senaste 2 veckorna (röda pilen) har varit ett tydligt exempel på detta. USD/SEK har fallit och likaså globala indexfonder, som en följd av valutaeffekten. Captor Aster har dock rört sig åt motsatt håll, tack vare valutasäkringen.

Sammantaget tycker jag att det finns goda argument för att inkludera high-yield räntor även utan att beakta valutaeffekter, men när man dessutom lägger till det faktum att SEK är historiskt svag så tycker jag att det i nuläget finns extremt starka skäl att komplettera sin globala indexfond.

10 gillningar