Klassisk kostym - vad är det egentligen?

Ja, det skulle jag säga i det här sammanhanget.

Man alltid som du säger hitta bilder som stöder sin tes. Mitt minne säger din bild, är inte helt representativ

Vad säger ens din tes? Trump och Abe dissar övriga deltagare genom att bära mörkblått samtidigt som Erdogan visar övriga vördnad genom att ha svart kostym? Låter som du är ute i en konspirationsteori med att läsa in skillnad mellan svart och mörkblå.

1 gillning

Att svart kostym är vanligare än vissa på “RT” tycks tro. Att i den stora världen så är svart kostym högre rankad än övr mörka

Den här tråden har, såsom är vanligt på RT, börjat leva sitt eget liv. Jag tycker iofs att det är intressant att det finns flera “parallella sanningar” om vad som är kutym och innebörd i olika saker. Dock är det för vardagsbruk egentligen överkurs.

Jag har tidigare föreslagit för Jan att senare prova med ett eller flera avsnitt om “utlandsekonomi”. Det skulle alltså för min del handla om de ekonomiska och “livsmässiga” aspekterna av att jobba på ambassad, inom EU eller för internationella organisationer. En aspekt där är att en ambassad i allt väsentligt är “ett svenskt kontor”. En viss anpassning till lokala förhållanden är ofrånkomlig men man kan ändå utgå mycket från att det som funkar i Sverige även ska funka på en ambassad. Om man istället lämnar den svenska kontexten blir logiken lite annorlunda. Inte så att det skulle vara obligatoriskt att göra si eller så men man kan i alla fall utgå från att många man möter kommer att ha andra referensramar än vi har i Sverige. Att Erdogan eller någon annan gubbe ute i världen kör ett visst stuk är då inte en sämre referens än vad som är brukligt i Sverige.

1 gillning

Större delen av de kostymer du vill ha till svarta på den bilden är troligen mörkt marinblå…

1 gillning

Du är helt ute och cyklar med detta påstående.
Men det är underhållande att läsa om din imaginära ranking.

Jag har knallat runt i kostym fem dagar i veckan i tjugo år, på tjänsteresor i globala bolag i olika branscher i Europa, Asien och USA. Jag har bott i USA och Tyskland och insupit en myriad av stilförfall där, men inte någonstans har någon klädd i svart kostym lyckats se mer proper eller uppklädd ut än motsvarande mörk marinblå el antracit. I bästa fall lyckas man få den svarta kostymen att se acceptabel ut och undviker begravningslooken, men för de flesta ser det bara ut som att man helt saknar koll.

3 gillningar

Som Denkmal redan poängterat är rimligtvis större delen av kostymerna på bilden mörkt marinblå snarare än svarta, och även om nu fallet vore att till och med samtliga på just den här bilden är svarta utgör det inte den käftsmäll mot oss andra som du tror att det gör, eftersom det redan påvisats via en annan bild att världens toppolitiker inte nödvändigtvis alltid bär svart kostym, som ju enligt dig är så otroligt mycket högre rankad att någonting annat än just en begravningsutstyrsel borde vara otänkbart.

Oavsett vad du vill tro så är inte svart kostym det du vill att det ska vara. Inte längre. Även om självutnämnda etikettgurus håller din chimär vid liv efter en cherrypickad googlingsprocess.

Generellt kan man ignorera etikettregler nuförtiden. Det kommer från en annan tid och ingen kommer bli sur eller chockad om man har mörkblå, grå eller svart. Med det sagt så ser det helt enkelt inte bra ut med en svart kostym i dagsljus. Kostym är mycket mindre formellt än frack och smoking och används oftare på jobbet och mitt på dagen.

Sen är frågan hur många kostymer man behöver? Är det någon som verkligen har kostym på jobbet varje dag? Kan man klara sig på grå flanell eller fresco byxor och kavaj om man jobbar på en formell arbetsplats? Grå byxor med någon textur funkar ju med stickade tröjor och blir mer användbara. Jag har aldrig jobbat på eller med företag där man har kostym annat än på första mötet.

Självklart varierar det vad man behöver ha på sig.
Jag har haft perioder på jobb i internationella roller där jag kört kostym varje dag. Det hade absolut funkar att blanda upp ibland med kavaj och uddabyxor men det är ju betydligt enklare att bara rulla mellan ett gäng snarlika kostymer och stilrena skjortor där allt funkar till allt. Särskilt om man dessutom måste resa lite.

Jag har också jobbat på arbetsplatser där jag och andra chefer haft ganska dressat medan stilen blivit mer avslappnad ju längre ner i leden man kommer. Men det är liksom enklare att rocka jeans och sneakers om man är IT-Nisse än om man sitter i ledningsgrupp för ett tyskt bolag…

Idag har jag kostym och/eller nån form av halvformell kavaj/byxkombo om jag reser och träffar folk. Hemma på hemmakontoret har jag ett par skjortor som åker på i Teamsmöten och mysbyxor eller möjligen jeans till det…

2 gillningar

I stort sett alla på bilden har navy eller midnattsblå. Inte svart.

1 gillning

Har kört orange fluga + orangea legomanshettknappar till min midnattsblåa :sunglasses:

1 gillning

Frontdesk på Swedbank?

Skulle aldrig ta ett jobb där jag måste ha kostym.

1 gillning

Jag har nu provat att beställa en begagnad kostym. Måtten som är angivna verkar ok men det är förstås svårt att veta hur den verkligen passar. Det jag tänker är intressant är vad som går att fixa till hos en skräddare resp. vad som inte går att fixa till, eller i varje fall inte på något enkelt sätt. Att den passar över axlarna är rimligen något som måste stämma från början, alltså i fråga om axelbredd. Är det något annat som man direkt kan peka ut som “icke-korrigeringsbart”? Jag förstår att passformen överlag måste vara ok och att ev. korrigeringar inte kan vara jättestora men kanske går det ändå att slå fast något mer generellt?

Blev det en svart nu? :slight_smile:

Det är enkelt att justera vidden i bröst och midja, skräddaren justerar i ryggen.
Ärmlängd kan vara knepigare, då det ju är knappar och/eller riktiga knapphål. En duktig skräddare kan justera uppe där ärmen möter axel men det är krångligare.
Många kavajer veckar sig oskönt i nacken och bildar ett litet veck, detta bör gå att justera lätt.

Byxor brukar gå att justera fler cm in/ut i midja och stuss samt givetvis lägga upp. För långa eller korta brallor gör ofta att hela brallan ser fel ut.

Nej, ingen svart. Det kan det kanske bli senare men jag börjar med något mer användbart. Tänker att det kan vara bra att ha mer än en kostym och av lite olika färg och karaktär.

1 gillning

För kostymer använder jag made to measure. Man går till en affär med ngt bra märke, så kan de ofta sy upp något efter just dina mått. Oscar Jacobsson är ett exempel. Ströms, om du kommer till Stockholm. Blugiallo är lite vassare ändå. Dyrare men ändå prisvärt, eftersom jag gillar kostymen så mycket bättre och använder den längre innan jag köper nästa.

För övrigt - helt rätt med mörkblått eller grått.

Detta får bli mitt första inlägg igen efter en tids frånvaro.

Min första kostym var en mörkblå enkelknäppt Oscar Jacobsson, till studenten 2014. Den hänger fortfarande kvar i garderoben, dock kör jag enbart byxorna, medan kavajen har blivit något trängre på kroppen. Tänker under början av 2024 sälja kavajen/kostymen.

2022 var jag på min examenscermoni för min masterexamen på SU. Då köpte jag en ny mörkblå enkelknäppt kostym från Blugiallo i Sthlm. En helt annan känsla än att gå till MTM från OTR, dvs. vanlig konfektion i butik. Nu har jag bara en kostym, men tänker under 2024 investera i en mörkgrå kostym från Blugiallo, då jag blir 30 och känner för en till investering. Är bland annat klädnörd, så kläder är viktigt för mig.

Som alla andra varit inne på, undvik svart kostym!! Mörkblå och mörkgråa kostymer fungerar till alla tillfällen där det är klädkod mörk kostym. Att börja med en mörkblå kostym är ett bra standard val, sedan kan du köpa en grå, för att eventuellt senare utveckla kostymen, beroende på intresse/ekonomi/behov.

Om du ska ha slips till kostymen, kan jag rekommendera Granqvist i Sthlm. Riktigt bra slipsar i härlig kvalité till ett rimligt pris.

För det första antar Du ngt om bilden ovan, om du nu påstår ngt får du väl kolla. För det andra har Du svårt att skilja mellan din egen smak o vedertagna saker. T ex minst 2 av våra senare statsministrar har burit svart kostym vid STV-valdebatten på fredagen innan valet. Lustigt när Du anser Dig kunna mer om kostym än Statsrådsberedning (sannolikt tipsar de statsministern vilken kostym hen bör bära inför den viktigaste valdebatten), Dessutom tycker tydligen S- o M:s valstrateger att svart kostym är lite finare än det du föreslår är jämnbördigt. Tom miljöpartisten kan mer om svarta kostymer än du.