Klassisk kostym - vad är det egentligen?

läs mitt svar ovan till denkmal. Anta inte ngt utan kolla själv. Det är väl en grundregel samt lär Dig o skilja mellan vad du tycker svart kostym representerar o vad som är vedertaget. Intressant att Du anser Dig veta mer än Statsrådsberedningen, GP, FR, SL samt M o S- valstrateger

läs svar ovan till denkmal.

Att politiker kan ha en strategi att signalera olika saker vid olika tillfällen är inget konstigt. Då är kostym en användbar grej. Ser inte riktigt vad det i övrigt har för relevans. Varken jag eller de flesta andra har något större behov av att signalera saker.

Som stilmedveten gör man tvärtom klokt i att inte ta rygg på svenska politiker som ofta ser ut som att någon annan klätt ut dem.

5 gillningar

Lite svårt att hänga med i ditt i övrigt välartikulerade resonemang även om jag är glad för din skull att du inte bara släppt detta viktiga ämne :sweat_smile:. Jag ser att du hittat fler bilder med risig vitbalans på stilikoner som t ex Stefan Löfven och Mp-Peter som glömt skjortan hemma. Inte direkt ett solitt argument för att övertyga någon. :face_blowing_a_kiss:

2 gillningar

Sorry borde korrekturläst första meningen. Nu rättad ovan.

Javisst är det ett “jätteviktigt” ämne :slight_smile:

En bild säger mer en tusen ord :wink:
(som sagt av bilderna framgår, klart o tydligt att de bär svart kostym SL, FR, GP o PE men håller med att vitbalansen kunde varit bättre)

Så de flesta torde inse att det ligger ngt i det jag framför (el så får de väl som Du anse att de kan kostymer bättre än Statsrådsberedningen samt M- o S-valstrateger/topp-politiker)

Det är liksom inte svårt att klä sig bättre än en genomsnittlig svensk politiker. En av få som klär sig hyfsat är Ulf K. Han brukar lyckas med både färg och form trots att han är byggd som Frodo. :grin:

1 gillning

Uffe ser ju ut som en MUFare som bara handlar ur Strömsreklamen.

Ja, perfekt dressad, till skillnad från sossarna med Dressmansvid i ”hög rang-svart” :joy:

3 gillningar

Intressant läsning i den här tråden oavsett om du har kostym eller inte.

Jag har bara en kostym i min garderob och den är avsedd för begravningar, därav den svarta färgen. Annars har jag aldrig köpt eller använt en kostym.

Jag har haft ett antal kostymer. Under tiden jag var singel var min vikt en mer rörlig materia. Sedan jag blev sambo har livet blivit mer ordnat. Kostymerna från förr om åren kommer jag inte i längre. En kostym inköpt på senare år har jag men det är också det hela.

1 gillning

Jag har bara en kostym nuförtiden. En svart Boss. Används uteslutande på begravningar. Tyvärr blir det en del såna nu när min föräldrageneration är runt 80.

Istället använder jag blazers. En mörkblå, en grå, en tweed, en tunn sommar, och en club. Det passar min stil. Med olika kombinationer av skjortor, slipsar, byxor och skor kan jag vara rätt dressad för de flesta tillfällen.

På företaget är det bara chefer med flera hundra, om inte tusen, underställda som bär kostym dagligdags.

1 gillning

Det här är ungefär så som jag haft det också. Kavaljer och matchande skjortor jag har riktigt många av och det räcker normalt långt.

2 gillningar

Absolut, håller med att det är smidigast med kostym när man reser och just tyska bolag har ganska strikt klädkod även längre ner i organisationen. Där klär sig även första nivån av chefer i kostym.

I svenska bolag inom teknik är min upplevelse att man behöver komma lite högre upp i ledningsgruppen innan kostymerna åker på.

I min roll hade jag kunnat ha jeans varje dag jag är på kontoret men tycker det känns tråkigt :slight_smile:

Alltså, måste säga att jag älskar den här tråden, på nivå med champagnen-tråden. Har både ett leende på läpparna och har lärt mig nya saker. Tack @Anonym och ni andra. :heart:

2 gillningar

Fan vad deppigt om man utgår från att Löfven är ens stilikon och den man ska se upp till när det gäller klädsel.

3 gillningar

För att bredda diskussionen lite så måste man även se till vilken stil ens kostym är. Många som tycker man ska ha italiensk kostym för det är ”poppis” och det man hört man ska ha. Men man måste även veta att italienska kostymer oftast ha en annorlunda stil än tex brittiska. Italienska kostymer är mycket tightare och följer kroppen, slimfit är det. Så är du välbyggd så kommer inte den italienska kostymen se bra ut på dig.

1 gillning

Inte för att jag jobbar inom branschen (och ”teknik” är ju dessutom ganska brett), men jag trodde obligatorisk outfit på mellanchefer inom typiskt, sådär grabbigt nördiga grejer som IT, automation och 3D printing bestod av smårutig skjorta, slitna sneakers och jeans med halvdan passform?

Motsvaras ungefär av foppatofflor och värmeväst inom offentlig sektor.

2 gillningar

Vi arbetare bär endast den svarta Helly Hansen på begravningar. Orange, då är det fest.

2 gillningar

Haha ja du har faktiskt rätt. Jag borde ha skrivit mycket högre upp i organisationen. Däremot är fordonsindustrin som jag har jobbat lite annat.

1 gillning